Er etiopisk adoptionspapir godkendt til dansk pas ansøgning?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
h1111
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08.05.2021 11:43:12

Er etiopisk adoptionspapir godkendt til dansk pas ansøgning?

Indlæg af h1111 » 16.06.2021 12:13:59

Kære ÆUG,

Jeg har et spørgsmål vedrørende godkendelse af udenlandske adoptionspapir og ansøgning om dansk pas til adopteret stedbørn, og jeg er på forhånd taknemligt for dit svar.

Jeg er dansk statsborger og jeg har boet og arbejdet i Etiopien i mange år. Som du måske ved, er situationen i Etiopien er ikke rigtigt godt, da flere etnisk konflikter finder sted i landet, og snart er der valg som kan forværre problemet, hvilket er grunden til, at jeg vil gerne forlade landet før det er for sent. Vi gerne vende hjem til Danmark, men børnene har ingen rejsedokumenter, og mit situation er lidt anderledes pga. mine adopteret stedbørn, hvilket er grunden til at jeg ikke kan bare dukke op i ambassaden og udfylde dansk pas ansøgning ligesom andre forældre. Og jeg har fornemmelse af, at jeg skal gå igennem unødvendigt og overdrevet bureaukrati for at få ansøge pas til mine børn.

Jeg har stedbørn, som jeg har adopteret mange år siden, og ifølge etiopiske lov er børnene mine. Mit spørgsmål er, er etiopisk adoption af mine stedbørn automatisk godkendt i Danmark og vil det betyde, at jeg kan udfylde pas ansøgning som man normalt gøre i ambassaden, og hvis ikke, hvad skal jeg gøre for at få adoptionen godkendt i Danmark? Er ansøgningsprocessen dyrt og tidskrævende? Er noget jeg selv kan gøre for at spare på ansøgningsomkostninger?

Tak på forhånd

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Er etiopisk adoptionspapir godkendt til dansk pas ansøgning?

Indlæg af mh1 » 16.06.2021 14:58:21

Godkendelse af udenlandske adoptioner sker ikke automatisk, uanset land.

Du finder bedre info end du kan få her via dette link:
https://ast.dk/born-familie/hvad-handle ... al-og-svar
mh
Rådgiver for ÆUG

h1111
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08.05.2021 11:43:12

Re: Er etiopisk adoptionspapir godkendt til dansk pas ansøgning?

Indlæg af h1111 » 19.06.2021 12:14:31

Hej igen.

Tak for dit svar. Jeg kigget på linket, hvor jeg fik svar på mine spørgsmål, men informationen på Ankestyrelsen har rejst mere spørgsmål.
Hvis jeg vil have udenlandsk adoption godkendt, er det noget jeg kan klare selv eller er noget man skal overlade til advokater?

På hjemmesiden har Ankestyrelsen nævnt, at adoptionen skal leve optil danske principper og samtidigt skal den have samme retsvirkning som en adoption i Danmark. Hvad betyder det på almindeligt dansk? - Selvfølgeligt gælder der andre principper i udlandet og selvfølgeligt har de et retssystem, der har retsvirkning. Er det en høfligt måde, hvor man på forhånd afvise godkendelse af udlandsk adoption?


Tak på forhånd for dit svar

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Er etiopisk adoptionspapir godkendt til dansk pas ansøgning?

Indlæg af mh1 » 22.06.2021 20:47:03

Nej, det er ikke en måde at sige at ingen udenlandske adoptioner godkendes.

Det vil hovedsageligt være adoptioner, hvor der nærmere er tale om køb af barnet, eller 'barnet' er ret så velvoksent, og adoptioner hvor det ikke som i DK er sådan at båndene til de biologiske forældre (hvis de lever) kappes, og adoptanten fortsat skal dele forældremyndighed med dem, og adoptioner fra lande hvor adoption er forbudt, som ikke vil kunne godkendes.

Det er op til dig selv, om du vil have en advokat til at gøre det, du formodentlig selv kan klare, hvis du sætter dig grundigt ind i, hvad du skal vedlægge af dokumentation:
https://ast.dk/born-familie/hvad-handle ... i-udlandet

Hvis du bor i udlandet og har adopteret et barn efter reglerne i det land, du bor/boede i, er Ankestyrelsen den myndighed i Danmark, der kan anerkende adoptionen.

Når adoptionen er anerkendt, kan du søge om dansk statsborgerskab til barnet.

En udenlandsk adoption kan anerkendes i Danmark, hvis alle de følgende betingelser er opfyldt:

Du havde fast bopæl og varig tilknytning (domicil) i det pågældende land på ansøgnings-/adoptionstidspunktet.
Adoptionen har retsvirkninger, der svarer til retsvirkningerne af en dansk adoption.
Adoptionen er ikke åbenbart uforenelig med grundlæggende danske principper for adoption.
Du skal sende de originale adoptionspapirer og barnets originale fødselsattest eller bekræftede kopier af disse dokumenter. Det er kun den udstedende myndighed, der kan bekræfte en kopi.

Dokumenterne skal være oversat til dansk eller engelsk, og oversættelsen skal være autoriseret. Det gælder dog ikke dokumenter, der er skrevet på et af de nordiske sprog. Dokumenter, der er udstedt i nogle lande, skal desuden være legaliseret.

Hvis du ikke allerede har fået en domicilvurdering af Ankestyrelsen, skal du desuden svare på de 10 spørgsmål, som er listet ovenfor. Du skal derudover også oplyse, hvor og hvornår du/I ansøgte om adoption i udlandet (Oplys land, myndighed og dato).

Du kan finde svar på spørgsmål om statsborgerskab på nyidanmark.dk eller kontakte Indfødsretskontoret i Udlændinge- og Integrationsministeriet.

Barnet skal være dansk statsborger for at kunne få udstedt et dansk pas.

Ansøgninger om statsborgerskab skal sendes til Indfødsretskontoret i Udlændinge- og Integrationsministeriet.

De 10 spørgsmål:
Hvornår flyttede du/I til udlandet?
Har du/I boet i udlandet siden? (Uddyb gerne, hvis du/I har boet i flere lande)
Hvad er baggrunden for dit/jeres ophold i udlandet/Danmark? (Uddyb gerne)
Hvad er din/jeres arbejdsmæssige tilknytning til udlandet og Danmark? (Uddyb gerne, herunder om der er tale om udstationeringer eller lokale ansættelsesforhold i udlandet)
Hvor længe har du/I opholds- og arbejdstilladelse i udlandet/Danmark, og hvor længe har du/I haft den?
Ejer du/I fast ejendom i udlandet og/eller i Danmark?
Har du/I lejet bolig i udlandet og/eller Danmark? Hvis ja, i hvilket land og i hvilken periode?
Er du/I skattepligtige i udlandet og/eller Danmark? (Uddyb gerne)
Hvor ofte og hvor længe holder du/I ferie i Danmark?
Har du/I planer om at vende tilbage til Danmark - og i givet fald hvornår? (Uddyb gerne)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar