Ægtefælle med handicap

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
olebl
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13.09.2018 08:10:18

Ægtefælle med handicap

Indlæg af olebl » 21.04.2020 12:12:22

Hej

Vi er stødt på en del problemer ifm. at min ægtefælle, som er her på midlertidig opholdstilladelse, har et hørehandicap. Jeg er selv dansk statsborger.

Kommunen afslår gang på gang at hjælpe med alt fra tegnsprogstolk til ekstra kørselsudgifter til dansk undervisning pga. handicap.

Kommunens holdning er at da vi er selvforsørgende, vil eller tør de ikke hjælpe ifm. handicap, da de mener det kan gå ud over opholdstilladelsen.

Udlændinge styrrelsen vejleder kun ifm. betingelserne for ophold og ikke vedrørende hjælp til handicap.

Vi havner derfor imellem 2 stole uanset hvor vi søger svar. Jeg har derfor besluttet mig for ikke at give op, men blive ved med at forfølge afgørelser og svar på de mange spørgsmål der opstår i vores og måske andres situation som ny i Danmark med handicap.

Hvis der er nogen der her på forrummet har viden om området vil det være skønt. Ellers vil jeg forsøge at dele hvad jeg finder ud af samt hvad jeg allerede har fundet ud af i denne tråd.

Indtil videre har jeg igennem det sidste års tid været i kontakt med:

Center For Døve
Den Nationale Tolke Myndighed
DUKH
Retshjælpen i Århus
Udlændinge styrrelsen
Undervisningsministeriet

Desværre stadig uden at finde præcise svar på hvad man må og ikke må få hjælp til på midlertidig opholdstilladelse med handicap, i dette tilfælde hørehandicap.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælle med handicap

Indlæg af mh1 » 03.05.2020 14:38:26

Hjælp til handicappede gives efter Serviceloven, og er IKKE en ydelse som kommer til at berøre opholdstilladelsen. Hjælp efter Serviceloven gives sågalt endda til asylansøgere og andre, som har søgt, men endnu ikke fået opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælle med handicap

Indlæg af mh1 » 03.05.2020 14:39:03

mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar