Gift i udlandet registreret i Dk behøver dokumentation

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Miineby
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.06.2018 10:25:47

Gift i udlandet registreret i Dk behøver dokumentation

Indlæg af Miineby » 15.04.2019 13:21:25

Hej.
Det er sådan at jeg er dansk statsborger og min mand er libanesisk statsborger. Vi begge bor i Libanon. Vi vil gerne besøg Portugal og jeg vil gerne søge om schangen visum til min mand som et gift par så vi slipper for alt det andet papir og dokumenter. Vores vielsesattest i Libanon er legaliseret og mit ægteskab er dog registeret i dk osv. Så langt så godt. Dog kan jeg ikke få en vielsesattest fra dk da jeg ikke er blevet dansk gift, men kun er registreret som gift. Da jeg fik snakket med den spanske ambassade (da Portugals ambassade er med det spanske i Libanon ) så sagde de at jeg skulle KU dokumenter at mit ægteskab er godkendt af det danske myndighed. Så jeg fik mig en personattest og en bopæl attest ( residence certificate ). Men da jeg var ved ambassaden i dag ville de egentlig ikke acceptere dem fordi de ikke kunne se at var legaliseret i dk eller som sådan IK var orginale da jeg havde modtaget dem på min e-boks.

Hvad jeg medbringte
- libanesiske vielsesattest legaliseret og oversat også stemplet fra den danske ambassade i Libanon
-person attest
-bopæl attest
-kopi af min og min mands pas
- min mands pas
-schengen formen udfyldt med et billede sf min mand.

Jeg ville høre hvordan kan jeg bevise eller få dokumentation fra dk at jeg egentlig er gift? De sagde at de gerne vil have de originale papir at vi er gift og en familiebog som er jeg usikker at man over hovedet kan få sådan noget i dk.

Håber I kan hjælpe 🙏🏼

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Gift i udlandet registreret i Dk behøver dokumentation

Indlæg af mh1 » 17.04.2019 08:48:52

Hvis du har modtaget din bopælsattest som digitalt dokument, dvs. med en digital underskrift og ikke blot som en skannet pdf-fil, så kan du få den legaliseret med apostille:

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/legalis ... g-hvordan/
"Digitalt signerede dokumenter uploades via webshoppen og modtages enten retur digitalt, udskrevet med posten eller afhentes hos os."

Hvis du har det som pdf, kan du mig bekendt ikke få det legaliseret, så i givet fald må du bede om at få en tilsendt som rigtig papirattest.
mh
Rådgiver for ÆUG

Miineby
Indlæg: 6
Tilmeldt: 29.06.2018 10:25:47

Re: Gift i udlandet registreret i Dk behøver dokumentation

Indlæg af Miineby » 17.04.2019 16:26:47

Hej igen
Og tak for svar.
Jeg har i går fået bestilt en personattest og legaliseret med apostill og få den sendt hjem.
Så må det være nok, og må prøve igen.

:)

Besvar