Ufrivillig far til Slovakisk barn

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ufri-far-slovak-mor
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26.07.2018 01:27:08

Ufrivillig far til Slovakisk barn

Indlæg af ufri-far-slovak-mor » 26.07.2018 01:39:56

Hej allesammen

Jeg er 21 år, og står i den situation at have gjort en slovakisk dame på 28 år gravid.

Vi har i alt kendt hinanden i omkring 2 måneder, har ikke haft fælles adresse eller været i et forhold.

Hun er pt. i 7. uge, og abort snakken har været oppe. Jeg gik ind for abort, men det kan hun ikke få sig selv til.

Vi vil ikke flytte sammen/ flytte land, så barnet kommer til at blive født i Slovakiet og kommer samtidig til at vokse op der, samtidig med, at jeg kommer til at bo i DK.

Jeg har fundet ud af, at børnepengene vil gå ind under den slovakiske lov. Derfor vil jeg høre om nogle her kender til disse?

Derudover står jeg i et meget stort moralsk spørgsmål i forhold til barnet, da jeg selvfølgelig føler et kæmpe ansvar i forhold til barnet, og at jeg ikke kan lide tanken om at det skal vokse op uden sin far.
Jeg er dog meget i tvivl om, hvorvidt det er muligt at skabe et far-søn forhold når distancen er så stor, og det dermed bliver forholdvist sjældent at jeg kan være der.
Er der nogle der har erfaringer med noget lignende, som kan forklare deres løsning på dette? - Om det er bedst for barnet ikke at skabe et forhold, hvor barnet risikerer at føle sig mere svigtet, end hvis barnet slet ikke kendte faren?

Jeg håber det giver mening, og at I derude forstår mine spørgsmål/undren.. (Jeg har naturligvis talt med min familie, som støtter mig, men som aldrig har været i en lignende situation

Med venlig hilsen
En meget fortvivlet ufrivillig far

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Ufrivillig far til Slovakisk barn

Indlæg af DortheM » 26.07.2018 06:56:08

Hej

Jeg har skrevet en privat besked til dig

mvh Dorthe

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ufrivillig far til Slovakisk barn

Indlæg af mh1 » 26.07.2018 12:11:16

Mht. børnebidrag (det du betaler til dit barn) kan moderen vælge at søge Statsforvaltningen i DK om at få dig sat i bidrag. Enhver forælder, som bor eller arbejder i DK kan sættes i bidrag af Statsforvaltningen.

Hvis du selv står for betalingen, er det fint, men UdbetalingDanmark kan også opkræve det hos dig og overføre det til moderen, da DK og Slovakiet begge har tiltrådt konventionen om inddrivelse af bidrag på tværs af grænser.

Hvis du betaler bidrag fastsat i DK, vil du derfor ikke også blive sat i bidrag af Slovakiet.

Hvis moderen bliver boende i Slovakiet, har barnet ikke ret til børne- og ungetilskud.

Som udgangspunkt vil både du og moderen have forældremyndighed over barnet. Dermed vil du have såvel pligt som ret til medbestemmelse og samvær. Samværsret vil du formodentlig også have, selvom moderen evt. ved retssag (den eneste måde det kan gøres på) får forældremundigheden alene.

Hvordan det kan arrangeres i praksis afhænger dels af samarbejde, dels af økonomi. Jeg har set afgørelser vedr. faktisk udøvet samvær, hvor en forælder boede i Tyrkiet, den anden sammen med barnet i Australien.

Læs her om forældremyndighed i Slovakiet: https://e-justice.europa.eu/content_par ... er=1#toc_2
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar