Bortførelse af barn til DK

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Frank J
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07.02.2018 20:46:05

Bortførelse af barn til DK

Indlæg af Frank J » 07.02.2018 20:56:14

HJÆLP - HJÆLP - HJÆLP - HJÆLP - HASTER - HASTER
Hej, mon nogen kan hjælpe med viden her. min kone har ved en tilfældighed mødt en Ukrainsk kvinde som er her i DK med hendes søn på besøg. Hun har været gift med en dansk mand og boet med ham i Schweits. De har sammen en søn nu 8 år. de har aldrig boet i DK. efter deres skilsmisse er hun og sønnen flyttet til UA og Faderen til DK. Nu har faderen inviteret dem til DK på besøg så han kan se sin søn og hun kommer her med ham. Da det er tid til hjemrejsen tager faderen sønnen og siger at hun skal rejse uden ham. Hun bliver selvfølgelig i DK og beder om at få sin søn udleveret. Hun spørger min kone til råds og vi vil gerne hjælpe hende hvis vi kan. Hvad skal/kan hun gøre?
Jeg har sagt at hun skal anmelde det til politiet, at faderen tilbageholder sønnen. Jeg ved ikke om det er rigtigt. hvad er hendes muligheder for juridisk hjælp her?
I min verden er dette en bortførelse.
Vi har ikke mulighed for at hjælpe hende økonomisk til advokat mv. det næste bliver at hun også skal have penge til billetter hjem. vi tilbyder hende at hun kan bo hos os midlertidigt.
seriøse råd er velkomne og please ikke dumme kommentarer, et menneske er i seriøs nød.

Sønnen har DK pas
De har fælles forældre myndighed
Drengen har boet med moderen i 2 år siden skilsmissen
Manden har fået bevilget skilsmisse uden. om hende, papirer er fremsendt til hende mens hun var i Schweits.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bortførelse af barn til DK

Indlæg af mh1 » 07.02.2018 23:12:47

Hun skal hurtigst muligt prøve at finde en advokat med speciale i familieret, I kan søge på nettet på www.danskefamilieadvokater.dk

Jeg kan bl.a. anbefale Anne Broksø og Karen Marie Jespersen, men jeg ved jo ikke, hvor i DK I befinder jer, om det er i nærheden af nogen af dem.

Hun har formodentlig mulighed for at få det der hedder 'Fri proces', det kan advokaten vejlede om og søge for hende. Det vil betyde, at hun ikke selv skal betale advokaten, uanset hvordan sagen falder ud.

Det er uden al tvivl børnebortførelse, og jo hurtigere hun kontakter en advokat des bedre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Frank J
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07.02.2018 20:46:05

Re: Bortførelse af barn til DK

Indlæg af Frank J » 08.02.2018 06:13:17

Tak! Det vil jeg prøve at få gang i Idag.

Frank J
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07.02.2018 20:46:05

Re: Bortførelse af barn til DK

Indlæg af Frank J » 09.02.2018 16:57:16

Vi har nu været i kontakt med politiet, advokat og en socialrådgiver på et krisecenter som alle siger at det ikke er en sag for dem. Det er udelukkende en sag som forældrene skal tage op i statsforvaltningen. Her kan skal de blive enige om bopælen på barnet. Da man i DK automatisk har fælles forældre myndighed, er det ikke muligt for kvinden at få sin søn med hjem. Det kan kun lade sig gøre hvis faderen vil tillade at hun tager ham med til et andet land..... det gør han nok ikke. Iøvrigt skal hun nå at klare dette opgør på under 1 måned da hun så ikke længere må opholde sig i DK og må først komme tilbage efter 90 dage.
Jeg skammer mig igen over at være Dansker.
Denne fader er et af de største svin som findes på denne jord, i min optik. Først skrider han fra kone og barn. Efter 2 år stjæler han barnet fra moderen som sandsynligvis må efterlade sin søn og kun se ham når faderen vil invitere hende til samvær, stå inde for hende økonomisk imens hun er i landet samt hun vil være afhængig af at han vil betale hendes billet til DK.
Jeg har desværre hverken økonomi eller andre ressourcer til at kæmpe for denne kvinde.
Slut herfra.......... jeg skammer mig på faderens og det Danske samfunds vegne🤬

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Bortførelse af barn til DK

Indlæg af mh1 » 09.02.2018 17:30:09

Hvis det er økonomisk muligt for hende at blive i DK, er netop dette muligvis en så særlig situation at hun kan få forlænget visum.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Bortførelse af barn til DK

Indlæg af skaanebo » 09.02.2018 17:49:05

Sønnike har vel også ukrainsk statsborgerskab? Bed Ukraines ambassade om hjælp. Desuden: når de har boet sammen i Schweitz er del vel de schweiziske myndigheder, som har truffet en afgørelse om, at forældrene har fælles myndighed over barnet, og at barnet skal forblive i Schweitz, medmindre forældrene enes om noget andet?

Frank J
Indlæg: 4
Tilmeldt: 07.02.2018 20:46:05

Re: Bortførelse af barn til DK

Indlæg af Frank J » 09.02.2018 18:35:30

De Schweitziske myndigheder er ikke indblandet. Det er Statsforvaltningen i DK der har bevilget skilsmissen.
Selvfølgelig skal den Ukrainske ambassade indblandes eller i hvertfald høres.

Der er nogen som er ved at prøve at finde job til hende i Jylland trekantområdet, så hun kan blive på arbejdsvisum. hvis der er nogen her som kan hjælpe med det er I velkommen. evt. på min tlf. 2270 3963

Besvar