Flybilletter

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
meat

Flybilletter

Indlæg af meat » 14.09.2008 11:46:26

Da jeg er ny her, er jeg ikke lige så sikker på hvor dette emne passer bedst - så håber at det er i orden at jeg skriver det herinde :)

Jeg skal giftes i Salvador, Brasilien til oktober i år. Derfor er der nogle ting ang. flybilletten, når min kone skal til Danmark i december i år, som vi er lidt i tvivl om, når det er at vi skal søge om familiesammenføring:
  • - Hvad er jeres erfaring med billet, skal man købe en?
    - Enkelt eller en retur? (man håber jo ikke at hun skal tilbage)
    - Er der nogle selskaber der giver penge tilbage, hvis man ikke bruger returbilletten?
    - Kan man købe en åben billet der varer et halvt år, eller må man kun købe en til 90 dage? (Udlændingeservice sagde at det måtte jeg selv finde ud af.)
Hun skal flyve fra Salvador til Lisabon og derfra til Hamburg.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.09.2008 14:34:59

Hvis I har søgt og fået bevilget familiesammenføring (opholdstilladelse), INDEN din kone rejser fra Brasilien, behøver hun selvsagt kun en enkeltbillet. Ellers SKAL hun have en returbillet for at kunne få et turistvisum. Den kan være gyldig i 1, 3, 6 eller 12 måneder - det bestemmer I helt selv. Men visum er jo normalt kun gyldigt i 90 dage.

Flyselskaber er ikke forpligtet til at tilbagebetale en ubrugt billet - og ofte koster en enkeltbillet også næsten det samme som en returbillet - men de er forpligtet til at tilbagebetale den del, som vedrører lufthavnsskatter på den ubrugte billet.

meat

flybilletter

Indlæg af meat » 14.09.2008 15:09:29

Mange tak for svaret blev klogere, men fra brasilien skal de ikke
have visum for at komme til danmark, hvis det er under 90 dage.
Da man ikke ved hvor lang tid ,de er om at behandle en familiesammenføring, kan man uden problemer købe en returbillet
til om feks 7 mdr.
Vil det give problmer når hun kommer til europa, da folk kan være
her 90 dage uden visum fra brasilien.
Skal man så søge om visum før man køber billetten,eller kan man
øgså gøre det når hun er i danmark.
Mange tak for hjælpen

wesensteen
Kontakt:

Indlæg af wesensteen » 12.10.2008 08:28:21

Min erfaring (AirFrance) er at returbilletter ikke bare er godt at have men kan være billigere end en enkeltbilet, så skørt det end måtte høres. Dette har jeg set flere gange, og også fået bekræftet fra CallCenter i Paris. Det smarte når det gælder dato for retur er nok at sikre sig fra visummyndigheder. Andet er at en returbilet kan købes med ret til at ændre. Hos AirFrance gælder dette normalt også billigbiletter, men spørg dem du vil købe biletter af! Skifte af bilet indenfor en 6 måneders periode (det er en "magisk" grænse) koster 100 USD, og det er jo rimeligt. Som Skaanebo også nævner, har man krav (men bliver ikke altid oplyst om det) på at få returneret lufthavnafgifterne, og de udgør en betydelig del af prisen.

Så stikordene er: Returbilet, 90 dage, sikre mulighed for forlængelse og hvad det koster og så krydse fingrene for resten.....

Besvar