Førtidspension bor i Egypten, dansk statsborger

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mussie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25.09.2016 03:55:14

Førtidspension bor i Egypten, dansk statsborger

Indlæg af mussie » 25.09.2016 07:13:09

Jeg bor i Egypten, og har gjort det i et års tid. Jeg er født og opvokset i Danmark, danske forældre, skilt fra en dansk mand, og har 3 børn i Danmark med min eks, min tilknytning til Danmark må derfor stadig være af betydning!?
For ca. 2 måneder siden kom jeg ud for en ulykke, som resulterede i en nerveblokade i nakken, og jeg har derfor måtte gennemgå en operation, og kan nu hverken gå eller bruge arme og hænder særlig meget. Der
følger selvfølgelig noget genoptræning, men det kan tage år, før jeg er på benene igen, og muligvis ikke som før. Jeg har i denne forbindelse mistet mit job, her i Egypten, og har derfor ingen indkomst. Hvordan er muligheden for at søge om førtidspension i Danmark? Lægerne mener ikke jeg vil kunne komme tilbage og fungere i et job, da msn typisk arbejder 12 timer her, uden hensyntagen til noget eller nogen.
Vh. Mette

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Førtidspension bor i Egypten, dansk statsborger

Indlæg af closed1 » 25.09.2016 13:20:57

Man kan ikke få førtidspension , uden man har været i resurseforløb med arbejdsprøvning osv. Så det kræver du bor i Danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Førtidspension bor i Egypten, dansk statsborger

Indlæg af mh1 » 27.09.2016 20:46:15

Hvis man søger fra udlandet gælder der andre regler mht. ressourceforløb etc.

Desværre kan man dog kun få førtidspension, hvis man bor i et EU-/EØS-land, eller et land som DK har aftale med. DK har ingen aftale med Egypten, så closed1 har ret i, at du bliver nødt til at flytte til DK for at kunne søge. Du skal så være klar over, at det er blevet et fuldkomment vanvittigt forløb at søge om fp.

https://www.borger.dk/Sider/Internation ... 8f63888979

Hvis du endnu ikke har boet et helt år i Egypten, vil jeg råde dig til at flytte hjem omgående, da du ellers højst vil kunne få integrationsydelse, et beløb som er mindre end SU + lån.
mh
Rådgiver for ÆUG

mussie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25.09.2016 03:55:14

Re: Førtidspension bor i Egypten, dansk statsborger

Indlæg af mussie » 28.09.2016 05:51:01

Tak for jeres svar. Jeg må se at få pakket, og håbe på en løsning der er brugbar, uden at blive fastklemt i systemet.

Besvar