Svensk pas, hvor lang ventetid?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Nunu86

Svensk pas, hvor lang ventetid?

Indlæg af Nunu86 » 11.01.2013 01:57:42

Hej. Endelig efter 5år i Sverige har min mand få tidsubegrænset opholdskort, så nu er det næste skridt at søge om dansk pas og besøg udlændingstyrrelen i dk og sig na na min mand kom til dk alligevel :P Ej spøg til side. Ved i hvor længe der gå før man få svensk pas efter man har søgt om det ?

skaanebo

Re: Svensk pas, hvor lang ventetid?

Indlæg af skaanebo » 11.01.2013 08:53:44

Jeg kender ikke de aktuelle ventetider, men har hørt om alt fra en måned til op til et halvt års ventetid. Det står muligvis på Migrationsverkets egen hjemmeside.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.01.2013 09:40:02

Det med at søge om dansk pas - du mener formodentlig dansk indfødsret = statsborgerskab - ligger endda noget længere ude i fremtiden, også efter at din ægtefælle står med det svenske pas i hånden:
Indfødsretsloven § 3.
Den, der er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige og opfylder betingelserne i stk. 2 eller stk. 3, erhverver dansk indfødsret ved over for et statsamt, Københavns Overpræsidium, Rigsombudsmanden på Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland at afgive erklæring herom.

Stk. 2. Erklæring kan afgives af personer, der
1) er fyldt 18, men endnu ikke 23 år,
2) på erklæringstidspunktet har bopæl her i riget,
3) har haft bopæl her i riget i sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år inden for de sidste 6 år,
4) er ustraffede og ikke er idømt foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9, og
5) ikke er sigtede for en straffelovsovertrædelse.

Stk. 3. Erklæring kan endvidere afgives af personer, der
1) har erhvervet statsborgerret i Finland, Island, Norge eller Sverige på anden måde end ved naturalisation,
2) er fyldt 18 år,
3) har haft bopæl her i riget i de sidste 7 år, og
4) ikke i løbet af denne tid er idømt frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles med frihedsstraf.

Stk. 4. Ved anvendelsen af stk. 2, nr. 3, ligestilles bopæl i et andet nordisk land med bopæl her i riget, dog kun i det omfang bopælstiden i det andet nordiske land ligger mindst 5 år forud for erklæringens afgivelse og før den erklærendes fyldte 16. år.

Stk. 5. Personer, som på grund af en sigtelse for en lovovertrædelse ikke kan erhverve dansk indfødsret ved erklæring, jf. stk. 2, nr. 5, kan afgive ny erklæring inden for 1 år efter, at der er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om den pågældende forinden er fyldt 23 år, hvis den pågældende ikke findes skyldig i lovovertrædelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nunu86

Indlæg af Nunu86 » 16.01.2013 02:22:53

hej og tak for svar. Nej jeg mener svensk pas vi er ikke intresseret i dansk pas til min mand den svenske er nok. Vi har lige søgt men da vi skal på ferie hvor min mand ellers skal have visum fordi han ikke er eu borger var jeg nysgerige efter at vide hvor længe vi skulle vente. Vi har fået at vide at der kunne gå op til 5 måneders ventetid

soreng

Indlæg af soreng » 16.01.2013 10:05:16

Jamen først skal din mand jo have svensk statsborgerskab, før end at han kan få et svensk pas. Det du skriver er at han har fået tidsubegrænset opholdskort, men det er jo ikke det samme som et svensk statsborgerskab.

Dudu

Indlæg af Dudu » 18.01.2013 13:51:55

Undskyld jeg spørger så dum, men hvad er forskellen på svensk statsborgerskab og svensk pas???

soreng

Indlæg af soreng » 18.01.2013 14:01:17

Hvad forskellen er på et statsborgerskab og et pas?

Et statsborgerskab er noget der giver en række forskellige rettigheder og forpligtelser under national lovgivning og internationale konventioner.

Et pas identificerer sig som en bestemt person med et bestemt statsborgerskab.

Bare fordi at man har et statsborgerskab behøver man ikke at have et pas. F.eks har nyfødte svenskere jo ikke automatisk et pas, hvis forældrene ikke får lavet et, men de får automatisk et svensk statsborgerskab ved fødslen.

Besvarer det dit spørgsmål?

Dudu

Indlæg af Dudu » 18.01.2013 14:09:44

Jopp det var det, mange tak endnu og endnu engang :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.01.2013 15:00:45

Et statsborgerskab er noget meget grundlæggende, der regulerer, hvor man "hører til". Et land kan aldrig nægte sine statsborgere at opholde sig på landets territorium. Og derfor kan man sige, at den mest grundlæggende ret, der følger af et statsborgerskab, er en ubetinget opholdsret.

Uanset hvor længe man har været bortrejst, kan man aldrig nægtes indrejse og ophold i det land, hvor man er statsborger. Og uanset hvor grov kriminalitet, man har begået, kan man aldrig udvises fra det land, hvor man er statsborger.

Et statsborgerskab kan desuden ikke inddrages, med mindre det er opnået ved svig f.eks. ved forevisning af falske identitetspapirer. I modsætning hertil kan selv en "permanent" opholdstilladelse uden videre inddrages, hvis man er bortrejst i længere tid, eller hvis man begår kriminalitet og udvises. Eller for den sags skyld hvis staten bare beslutter at gøre det, fordi den har lyst.

Den væsentligste pligt, der er knyttet til et statsborgerskab, er værnepligten.

Et pas er grundlæggende bare en slags ID-kort, som der er international enighed om at anvende ved rejser, der går over en landegrænse. Om man har et svensk eller afghansk pas er derfor i princippet ligegyldigt. Men mange lande har forskellige visumregler for forskellige nationaliteter, og derfor kan f.eks. en svensk statsborger rejse mere frit mange steder i Verden end f.eks. en afghansk statsborger.

Det har bare ikke noget med passet at gøre. Men skyldes i stedet, at fordi den svenske statsborger altid har mulighed for at rejse hjem til Sverige, som er et velfungerende og velstående land, så forventer mange lande ikke, at der er særlig stor risiko for, at en svensk statsborger vil søge om asyl eller blive illegal indvandrer. Hvorimod vurderingen ofte er anderledes for en afghansk statsborger pga. de meget dårlige levevilkår i Afghanistan.

Durmaz
Geografisk sted: storkøbenhavn

Indlæg af Durmaz » 18.01.2013 19:10:18

Rigtig ´mange indvandre fra visse lande, bruger tit ordet jeg har fået svensk pas eller dansk pas, når de er blevet statsborger... Det handler tit om hvilke ord man som nydansker vælger at bruge... I mit arbejde hvis jeg spørger en borger med anden etnisk bagrund er du dansk statsborger får jeg tit et øhhh altså jeg har dansk pas :-D.
I bund og grund er det jo det samme man mener...... men vi har to forskellige måder at sige det på
( min favorit er dem der siger nej nej jeg er ikke dansker jeg er.... og så deres tidliger nationalitet... men jeg har dansk pas)...

sarah

Indlæg af sarah » 27.04.2013 20:09:59

Tillykke med de 5 år til nunu86 :) Vi har noget vej endnu, da vi oplever at migrationsverket er langsomme. Vi ventede i første omgang 15 måneder på at få midlertidig opholdstilladelse, og da den endelig kom galdt den kun 5 måneder, da det var så længe min mands pas galdt.
Efter denne midlertidige opholdstilladelse kunne han så forny sit pas frem til år 2015.
2 måneder inden den midlertidige opholdstilladelse udløber kan man søge om forlængelse/fornyelse, hvilket vi så gjorde for 2 måneder siden.
Da vi intet havde hørt, kontaktede vi migrationsverket i Malmø, som oplyste, at ansøgningen var sendt til enheden i Sundsvall (9 timers kørsel fra Malmø), hvor de har færre ansøgere og dermed mindre travlt.
Alligevel kunne sagsbehandleren i Sundsvall kun oplyse os om, at den slags i øjeblikket har 9 måneders behandlingstid - vel at mærke fra kortets udløbsdato og ikke fra ansøgningsdato (to måneder tidligere). Så røg den sommerferie til min mands hjemland og familie :(

Nu er jeg så nysgerrig på, om det kan være rigtigt, at en (for mig i hvert fald) simpel forlængelse kan tage så lang tid? Jeg forstår, at man skal undersøge hvilken person man lukker ind i sit land i første omgang, og at vi er mange, der gerne vil ind i landet, men nu er han jo i systemet...burde det så ikke kunne gå lidt snabt?

Kan man evt. klage over den lange behandlingstid? Jeg mener, med den fart når vi da pensionsalderen, inden vi er færdige :? selvom "kun" vi er i 30'erne :wink:

At man kan få tidsubegrænset/permanent opholdstilladelse efter 5 år - og at det er lykkedes for jer - er da fantastisk, men er det så 5 år fra indrejsedato, folkebogføringsdato (det tog nemlig også noget tid), datoen for første ansøgning om midlertidigt ophold eller hvordan? Hvad gælder? Og kan vi måske glæde os over, at tiden arbejder for os hvert sekund?

Når så det er lykkedes at få tidsubegrænset ophold, har man så svensk statsborgerskab, eller skal man efterfølgende søge om det, inden man søger om pas?
Jeg forstår egentligt godt forskellen på statsborgerskab og pas, men blev alligevel lidt forvirret over at nunu86's mand har søgt om pas efter at have fået tidubegrænset ophold...hun nævner intet om statsborgerskab.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.04.2013 20:33:31

Nej, man får ikke automatisk statsborgerskab, bare fordi man får tidsubegrænset opholdstilladelse - så ville man jo ikke rigtig have noget at bruge opholdstilladelsen til, vel? Og det er jo ikke sikkert at man overhovedet VIL have et andet statsborgeskab, så det er noget man kan søge om eller lade være, helt efter egen lyst.

Migrationsverket skriver på deres hjemmeside om ventetider, at deres længde skyldes at der er kommet mange asylansøgere til landet. Man kan næppe klage over at Migrationsverkets arbejdsbyrde er blevet forøget. BEklage det kan man, for det skyldes jo bl.a. situationen i Syrien. Du kan selvfølgelig prøve at klage til Bashar al-Assad ...
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar