barselsregler for mænd...

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Geografisk sted: denmark

barselsregler for mænd...

Indlæg af krikris » 27.11.2012 11:02:52

Hej

Jag har nu ringet riget rundt ingen ved noget......men her plejer der altid at være nogen som ved noget;-)

Kan det være korrekt at man ikke kan gå på barsel som mand, hvis man er arbejdsløs?

Vi fik tvillingesønner 7 november og jeg skal som selvstændig igang senest den 1 april 2013

Min mand vil derfor gerne gå på barsel fra 1 februar til 1 august, men kommunen har sagt nej, da han ikke har nogen arbejdsgiver.......

Kan det være en korrekt fortolkning af barselsreglerne for det harmoniere ikke hvad der står på borger.dk?

soreng

Re: barselsregler for mænd...

Indlæg af soreng » 27.11.2012 13:57:26

Du kan gå på barsel hvis du enten er i arbejde, får dagpenge fra din a kasse eller er på kontanthjælp.

Hvis du er i arbejde skal du have arbejdet mindst 120 timer i de sidste 13 uger, før du går på orlov.

Hvis du er på dagpenge fra en a kasse, er det at gå på barsel bare en "lovlig fritagelse" for ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvor dine dagpenge så bare vil fortsætte.

Er du på kontanthjælp er det også bare en "lovlig fritagelse", og man fortsætter med at få kontanthjælp, uden at skulle stå til rådighed.

Får han hverken dagpenge fra en a kasse eller kontanthjælp, så bliver han bare hjemme, og kalder det for barsel hvis han vil...Men han vil ikke være berettiget til nogle penge.

Barselspenge er jo tænkt som en dækning af den indtægt som man eller ville have haft. Ville han ikke skulle have nogen indtægt, vil han jo så heller ikke kunne får barselsdagpenge.

Barselsreglerne er de samme for alle. Lever man op til den er det ligegyldigt hvilken nationalitet man har.
Du kan læse om det her
https://www.borger.dk/Sider/Ledige-paa- ... 3f015b7675

Cinos

Indlæg af Cinos » 27.11.2012 15:24:23

soreng skrev:Du kan gå på barsel hvis du enten er i arbejde, får dagpenge fra din a kasse eller er på kontanthjælp.

Hvis du er i arbejde skal du have arbejdet mindst 120 timer i de sidste 13 uger, før du går på orlov.

Hvis du er på dagpenge fra en a kasse, er det at gå på barsel bare en "lovlig fritagelse" for ikke at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, hvor dine dagpenge så bare vil fortsætte.

Er du på kontanthjælp er det også bare en "lovlig fritagelse", og man fortsætter med at få kontanthjælp, uden at skulle stå til rådighed.

Får han hverken dagpenge fra en a kasse eller kontanthjælp, så bliver han bare hjemme, og kalder det for barsel hvis han vil...Men han vil ikke være berettiget til nogle penge.

Barselspenge er jo tænkt som en dækning af den indtægt som man eller ville have haft. Ville han ikke skulle have nogen indtægt, vil han jo så heller ikke kunne får barselsdagpenge.

Barselsreglerne er de samme for alle. Lever man op til den er det ligegyldigt hvilken nationalitet man har.
Du kan læse om det her
https://www.borger.dk/Sider/Ledige-paa- ... 3f015b7675
Hej SorenG

tak for din input, jeg havde en del spørgsmål som blev afklaret med dit tråd.

jeg har dog en enkelt spørgsmål.

min kone er netop lige fået opholdstilladelse og er startet på sprogskolen, og forventer at læse et par moduler der. de næste 4-6 mdr.
Lad os antage at vi planlægger at hun bliver gravid om 6 mdr, hvad er vores muligheder så?

jeg arbejder iøvrigt fuldtid.

1- Dagpenge: skal vi allerede nu gøre hende medlem af en a kasse for at "tjene " op til en dagpenge berretigelse?

2- Kontanthjælp. dette er vel udelukket da det kan have en betydning for permanent opholdstilladelse om 5 år.

3- finde et arbejde om 5-6 mdr. og arbejde 120 timer af indenfor de sidste 13 uger.

soreng

Indlæg af soreng » 27.11.2012 15:33:18

Din arbejdssituation er ikke relevant for om din kone kan modtage barselsdagpenge.

Der er altså de 3 muligheder som jeg skitserede
1) Være i arbejde 3 måneder før man går på barsel, og have arbejdet mindst 120 timer i de 3 måneder.
2) Modtage dagpenge fra ens A kasse. Det kræver som regel jo så 1 års medlemskab af en a kasse, og at man har arbejdet i 1 år (man skal kunne hvad der vist svarer til 1650 arbejdstimer's lønsedler, som ens dagpenge kan beregnes fra)
3) Modtage kontanthjælp, og så fortsætter kontanthjælpen i stedet for barselsdagpenge. Det er korrekt at kontanthjælp kan have en negativ indflydelse på din kones mulighed for at søge om permanent ophold.

Barselsdagpenge er altså en erstatning for den manglende indtægt som man får ved at gå på barsel. Har man ingen indtægt, er man ikke berettiget til barsel. Og det er fuldstændig ligegyldigt om du har boet i danmark hele dit liv eller om du har boet her i 3 måneder. Reglerne er de samme. Så man kan vende den om og sige at hvis i ikke har haft end indtægt fra din kone før hun føder, så mangler i den jo heller ikke efter hun har født. Det er princippet i barsels dagpenge.

Så jeres bedste mulighed er selvfølglig at få din kone i arbejde om 5-6 måneder, så hun også opnå ret til fuld løn 4 uger før førventet termin, og 14 uger efter fødslen.

Besvar