Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:19:58

ANDEN DEL

PROCEDURE FOR TILDELING AF STØTTE FRA FONDEN


Almindelige bestemmelser

Artikel 16


Senest den 1. juli hvert år forelægger hver medlemsstat fonden et begrundet overslag over det omtrentlige beløb for de ansøgninger, den vil forelægge Kommissionen i løbet af det følgende regnskabsår.

Artikel 17

Enhver ansøgning om støtte fra fonden indgives til Kommissionen af en eller flere medlemsstater og skal vedrøre udgifter, der er afholdt af medlemsstaterne eller af offentligretlige organer fra den 1. januar 1958.

Artikel 18

Ved et offentligretligt organ som omhandlet i artikel 1 i denne forordning forstås ud over decentrale offentlige myndigheder ethvert organ, der er oprettet eller anerkendt som et offentligretligt organ i henhold til national lovgivning, som er en juridisk person, som har selvstændig økonomisk forvaltning, og som kontrolleres af staten eller af en decentral offentlig myndighed, forudsat at et sådant organs formål omfatter aktiviteter, der falder ind under fondens kompetenceområde.

Kommissionen udarbejder og ajourfører den liste over offentligretlige organer, der er omhandlet i denne forordning, efter at have indhentet udtalelse fra det i artikel 27 omhandlede udvalg for Den Europæiske Socialfond.

Denne liste omfatter ikke virksomheder og tjenesteydelser af hovedsagelig industriel og kommerciel karakter, der er oprettet som offentligretlige organer.

Denne liste og eventuelle ændringer heraf offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende.

Indgivelse af ansøgninger om erhvervsmæssig omskoling og genbosættelse

Artikel 19

Medlemsstaternes ansøgninger om støtte fra fonden indgives til Kommissionen:

a) for så vidt angår erhvervsmæssig omskoling, inden for en frist på højst seks måneder regnet fra udløbet af den tolvte måned efter omskolingsperiodens afslutning;

b) for genbosættelse, inden for maksimalt seks måneder fra udløbet af den tolvte måned efter at have forladt det tidligere opholdssted eller efter afslutningen af omskolingsperioden på det nye opholdssted.

Ansøgninger, der indgives efter udløbet af ovennævnte tidsfrister, vil ikke længere blive taget i betragtning.

Artikel 20

Enhver ansøgning om støtte fra fonden til et erhvervsrettet omskolingsprogram skal vise, at de afholdte udgifter er i overensstemmelse med bestemmelserne i denne forordning.

Med henblik herpå skal den mindst indeholde følgende oplysninger

- programmets oprindelse, art og formål;

- alle relevante oplysninger om programmets karakteristika, navnlig omfang og indhold, varighed, tidsplaner, påtænkt kvalifikationsniveau, eksamensprøver, antallet af undervisere og deres ansættelsesvilkår;

- alle oplysninger, der godtgør, at ansøgningen vedrører arbejdsløse arbejdstagere i henhold til artikel 2;

- det samlede antal arbejdstagere, der er omfattet af programmet, og antallet af omskolede arbejdstagere, der faktisk har været i lønnet produktiv beskæftigelse på betingelserne i artikel 4 i mindst seks måneder;

- de detaljerede udgifter i forbindelse med:

1. Dagpenge, opholdsudgifter, rejseudgifter, arbejdsbonus, udgifter til opretholdelse af fuld ret til familieydelser og sociale ydelser samt arbejdsløshedsunderstøttelse og alle andre ydelser, der ydes til revalidender i revalideringsperioden og i henhold til deres behov;

2. Lønninger og tilhørende socialsikringsbidrag til det i artikel 5 nævnte personale;

3. Hvor det er relevant, udstyr, materialer, administrationsomkostninger, leje af lokaler, forsikring, vedligeholdelse, opvarmning og belysning;

- værdien af praktisk omskolingsarbejde, der involverer direkte deltagelse i produktionen.

Artikel 21

Enhver ansøgning om støtte fra fonden til bosættelsespenge skal godtgøre, at de afholdte udgifter er i overensstemmelse med bestemmelserne i denne forordning.

Med henblik herpå skal den mindst indeholde følgende oplysninger:

- alle oplysninger, der fastslår, at ansøgningen vedrører arbejdsløse arbejdstagere i henhold til artikel 2;

- alle oplysninger, der godtgør, at arbejdstageren reelt er blevet forflyttet og har behov for at blive genbosat, navnlig hans gamle og nye bopæl, datoen for hans afrejse og datoen for hans genbosættelse, den nye beskæftigelse, der er tilbudt eller godkendt af den eller de kompetente arbejdsformidlinger, og den dato, hvor arbejdet faktisk blev påbegyndt;

- alle oplysninger, der kan vise, at de arbejdstagere, der er flyttet, har været i lønnet produktiv beskæftigelse på de betingelser, der er fastsat i artikel 7, i mindst seks måneder;

- oplysninger om de udgifter, der er anført i artikel 8.

Indsendelse af ansøgninger om omskoling

Artikel 22

Medlemsstaterne forelægger Kommissionen en ansøgning om forhåndsgodkendelse af ethvert omstillingsprojekt, hvortil der påtænkes ydet støtte fra fonden. Ansøgningen skal ud over en begrundet udtalelse fra den pågældende regering indeholde alle oplysninger, der gør det muligt at vurdere den påtænkte omlægningsplan, og mindst følgende oplysninger:

- Omstillingens nødvendighed, formål, omfang og finansiering;

- den forventede varighed af omstillingsoperationerne og den hastighed, hvormed de vil blive gennemført;

- antallet af arbejdstagere, hvis job vil blive bevaret som følge af foranstaltninger truffet af virksomheden selv;

- antallet af arbejdstagere, hvis beskæftigelse helt eller delvist vil blive midlertidigt indskrænket eller suspenderet, og en beskrivelse af de planlagte nye arbejdspladser; forskydning af nedskæringer og genansættelser;

- de økonomiske konsekvenser af at opretholde det samme lønniveau for de berørte arbejdstagere i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 11;

- begrundelse for hensigtsmæssigheden af et eventuelt program for erhvervsmæssig omskoling og antallet af berørte arbejdstagere;

- de økonomiske konsekvenser af gennemførelsen af dette omskolingsprogram.

Artikel 23

Medlemsstaternes ansøgninger om støtte fra fonden til afsluttede omstillingsforanstaltninger skal indgives til Kommissionen senest tolv måneder efter afslutningen af de godkendte omstillingsforanstaltninger. Ansøgninger, der indsendes efter udløbet af ovennævnte frist, vil ikke længere blive taget i betragtning.

Det skal af alle ansøgninger fremgå, at de afholdte udgifter er i overensstemmelse med bestemmelserne i denne forordning. Med henblik herpå skal de navnlig indeholde følgende oplysninger:

- alle oplysninger, der viser, at omstillingen er gennemført i overensstemmelse med det projekt, som Kommissionen har godkendt;

- alle oplysninger, der viser, at de begunstigede arbejdstagere har været fuldt genbeskæftiget i virksomheden i mindst seks måneder;

- de involverede udgifter i detaljer:

1. Opretholdelse af bruttolønnen og de betalinger, der kræves for at bevare de lovbestemte og ikke-lovbestemte ydelser, der er knyttet hertil;

2. Eventuelt i tilfælde af omskoling af arbejdstagere:

- lønninger og relaterede sociale sikringsbidrag betalt til det personale, der er nævnt i artikel 5, opholds- og rejseudgifter for omskolede arbejdstagere;

- udstyr, materialer, administrationsomkostninger, leje af lokaler, forsikring, vedligeholdelse, opvarmning og belysning.

Gennemgang af ansøgninger og eventuelle undersøgelser

Artikel 24


Medlemsstaterne samarbejder fuldt ud med Kommissionen, således at denne kan indhente alle yderligere oplysninger, som den måtte finde nyttige for at kontrollere rigtigheden af de oplysninger, der er indeholdt i ansøgningerne om støtte fra fonden. De letter i givet fald kontakten med de pågældende organer eller virksomheder.

Artikel 25

Kommissionen undersøger, om ansøgningerne er i overensstemmelse med bestemmelserne i denne forordning. Den inddrager fondsbestyrelsen i denne undersøgelse på de betingelser, der er fastsat i artikel 28 til 30.

Finansielle transaktioner

Artikel 26


De nærmere regler og procedurer for de finansielle transaktioner og for tilrådighedsstillelse af medlemsstaternes bidrag til dækning af fondens udgifter fastsættes i den finansforordning, der er omhandlet i traktatens artikel 207. Denne forordning fastsætter også detaljerede regler for regnskabsaflæggelse og revision af regnskaber samt regler for kontrol af de anvisningsberettigedes og regnskabsførernes ansvar.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:21:12

TREDJE DEL

UDVALGET FOR DEN EUROPÆISKE SOCIALFOND


Artikel 27

Kommissionen bistås i sit arbejde af et udvalg, der består af repræsentanter for regeringerne og for fagforeningerne og arbejdsgiverorganisationerne, og hvis vedtægter fastsættes af Rådet.

Artikel 28

Udvalget skal høres om alle spørgsmål af generel eller principiel betydning vedrørende fondens administration. Med henblik herpå modtager det alle nødvendige dokumenter og oplysninger.

Det har også ret til at afgive udtalelser til Kommissionen om de samme spørgsmål på eget initiativ i overensstemmelse med dets vedtægter.

Det holdes desuden regelmæssigt underrettet om fondens aktiviteter og om de forskellige aspekter af Kommissionens generelle politik på det økonomiske og sociale område, der er relevante for disse aktiviteter.

Artikel 29

Der indhentes forudgående udtalelse fra udvalget om:

1. Det foreløbige forslag til fondens årlige budget;

2. Listen over offentligretlige organer og ajourføringen af denne;

3. Ansøgninger om støtte fra fonden eller om Kommissionens forhåndsgodkendelse af et omstillingsprojekt;

4. Problemer, der opstår som følge af fondens indgriben i gennemførelsen af en fælles erhvervsuddannelsespolitik;

5. De gennemførelsesforanstaltninger, der er nødvendige for anvendelsen af denne forordning;

6. Det ønskelige i at revidere denne forordning og eventuelle forslag til revision;

7. Eventuelle ændringer i fondens opgaver ved overgangsperiodens udløb.

Artikel 30

Udvalget kan afgive generelle udtalelser om ansøgninger eller kategorier af ansøgninger om støtte fra fonden, som det mener ikke længere bør forelægges det særskilt, for at undgå gentagelse af udtalelser fra dets side.

AFSLUTTENDE BESTEMMELSER

Artikel 31

Kommissionen er ansvarlig for at træffe de gennemførelsesforanstaltninger, der følger af bestemmelserne i denne forordning.

Artikel 32

Senest to år efter denne forordnings ikrafttræden undersøger Kommissionen, om det er hensigtsmæssigt at revidere den. Den forelægger inden for denne frist Rådet konklusionerne af denne undersøgelse, i givet fald i form af et forslag.

OVERGANGSBESTEMMELSE

Artikel 33

De i artikel 19 omhandlede perioder på seks måneder forlænges indtil udløbet af den sjette måned efter denne forordnings ikrafttræden i de tilfælde, hvor udløbet af den tolvte måned efter efteruddannelsesperiodens afslutning eller efter afrejsen fra det tidligere opholdssted fandt sted inden denne ikrafttræden, forudsat at efteruddannelsesperioden eller genbosættelsen fandt sted efter den 1. januar 1958.

Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.

Udfærdiget i Bruxelles, den 25. august 1960.

På Rådets vegne
Formanden
J. M. A. H. LUNS

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A056%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:22:52

25. august 1960 (EFT 1960 P 56 side 1199)

FORORDNING NR. 10
om tilrettelæggelse af en lønundersøgelse

RÅDET FOR DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE FÆLLESSKAB,


under henvisning til bestemmelserne i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab, særlig artikel 213, og ud fra følgende betragtninger:

for at kunne udføre de opgaver, der er pålagt den ved traktaten, særlig artikel 2, 3, 117, 118, 120 og 122, og ved punkt II i protokollen om visse bestemmelser vedrørende Frankrig, har Kommissionen behov for at kende lønsituationen i de seks lande i Fællesskabet, både hvad angår lønomkostninger og arbejdstagernes indkomster,

de statistikker, der findes i hvert af de seks lande, gør det ikke muligt at foretage gyldige sammenligninger, og det er derfor nødvendigt at foretage en undersøgelse på grundlag af ensartede definitioner og efter en ensartet metode,

for at kunne udføre nogle af ovennævnte opgaver inden for de frister, der er fastsat i traktaten og navnlig i protokollen om visse bestemmelser vedrørende Frankrig, skal Kommissionen hurtigst muligt råde over resultaterne af denne undersøgelse

HAR VEDTAGET DENNE FORORDNING:

Artikel 1

Arbejdsgivere og arbejdstagere i de industrisektorer, der er anført i bilaget til denne forordning, skal på de nedenfor anførte betingelser give de oplysninger, der er nødvendige for at bestemme lønomkostningerne (arbejdere og funktionærer) og lønnen for arbejdere, og som fremgår af regnskaberne for hele 1959.

Undersøgelsen skal omfatte alle virksomheder, der i løbet af 1959 i Belgien, Forbundsrepublikken Tyskland, Frankrig, Italien og Nederlandene gennemsnitligt beskæftigede mindst 50 arbejdere og i Luxembourg mindst 20 arbejdere.

Artikel 2

Undersøgelsen skal omfatte:

1. Lønomkostninger og dermed forbundne omkostninger, navnlig arbejdsgivernes udgifter til socialsikringsbidrag, andre sociale ydelser, herunder omkostninger som følge af frivilligt indrømmede fordele, og omkostninger i forbindelse med ansættelse og erhvervsuddannelse af arbejdstagere;

2. Obligatoriske bidrag til social sikring, som betales af ansatte, herunder den andel af de ansattes bidrag, som arbejdsgiverne frivilligt overtager;

3. Det gennemsnitlige årlige antal ansatte i virksomhederne;

4. Varigheden af de tjenester, som arbejderne leverer, og den tilhørende aflønning.

Artikel 3

Oplysningerne indsamles ved hjælp af spørgeskemaer, der udarbejdes af Kommissionen i samarbejde med medlemsstaternes statistiske kontorer.

Kommissionen fastlægger i samarbejde med medlemsstaternes statistiske kontorer de tekniske detaljer for undersøgelsen. Den fastlægger også på samme betingelser undersøgelsens start- og slutdato samt fristen for besvarelse af spørgeskemaerne.

De personer, der skal give oplysningerne, skal besvare spørgeskemaerne sandfærdigt, fuldstændigt og inden for den fastsatte tidsfrist.

Artikel 4

Kommissionen anmoder medlemsstaternes statistiske tjenester om at indsamle og analysere oplysningerne. De samlede resultater af undersøgelsen, med undtagelse af individuelle data, opdelt efter industrisektor, fremsendes til Kommissionen.

Artikel 5

De individuelle oplysninger, der afgives i forbindelse med undersøgelsen, må kun anvendes til statistiske formål. De må ikke anvendes til skattemæssige formål eller videregives til tredjemand.

Artikel 6

Medmindre andet er fastsat i denne forordning, finder medlemsstaternes lovgivning om nationale statistiske undersøgelser anvendelse med henblik på at sikre gennemførelsen af undersøgelsen.

Artikel 7

De udgifter, som medlemsstaterne afholder i forbindelse med undersøgelsen, afholdes over de bevillinger, der er afsat hertil på De Europæiske Fællesskabers budgetter.

Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.

Udfærdiget i Bruxelles, den 25. august 1960.

På Rådets vegne
Formanden
J. M. A. H. LUNS

BILAG

1. Sukkerindustrien (sukkerfabrikker og raffinaderier)

2. Bryggerier og malterier

3. Uldspinderier

4. Bomuldsspinderier

5. Fremstilling af syntetiske fibre (undtagen Belgien)

6. Fremstilling af papirmasse, papir og pap (undtagen konvertering af papir og pap)

7. Fremstilling af kemikalier (undtagen gummi) (undtagen Luxembourg)

8. Gummiindustri (herunder gummislanger og -sko, dæk og regummiering af dæk) (undtagen Luxembourg)

9. Cementfabrikker (undtagen ren kalk, agglomerater og asbestcementfabrikker) (undtagen Luxembourg og Nederlandene)

10. Fremstilling af keramik, porcelæn og fajance

11. Fremstilling af værktøjsmaskiner (undtagen Luxembourg og Nederlandene)

12. Elektroteknik (undtagen Luxembourg)

13. Skibsbygning og skibsreparation

14. Fremstilling af motorkøretøjer til transport af personer eller gods (undtagen samlefabrikker) (undtagen Belgien, Luxembourg og Nederlandene).

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A056%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:27:03

25. august 1960 (EFT 1960 P 56 side 1201) Dokumentet findes autentisk på dansk, men er ikke længere i kraft.

VEDTÆGT for Udvalget for Den Europæiske Socialfond

RÅDET FOR DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE FÆLLESSKAB HAR


under henvisning til bestemmelserne i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab, særlig artiklerne 124 og 153, og

under henvisning til udtalelse fra Kommissionen,

TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

Artikel 1

Udvalget for Den Europæiske Socialfond bistår Kommissionen i administrationen af Fonden i henhold til de betingelser, der er fastsat i denne afgørelse, og til den i traktatens artikel 127 nævnte forordning.

Artikel 2

Udvalget består af seksogtredive medlemmer, heraf for hver af de seks medlemsstater to regeringsrepræsentanter, to repræsentanter for arbejdstagernes faglige forbund og to repræsentanter for arbejdsgiverorganisationerne.

Artikel 3

Formandsposten i Udvalget beklædes af et medlem af Kommissionen; han deltager ikke i afstemningen.

Artikel 4

For hver af de seks medlemsstater og for hver af de i artikel 2 nævnte grupper udpeges en suppleant.

Såfremt det ene eller begge medlemmer ikke er til stede, deltager deres suppleant som fuldt berettiget i Udvalgets drøftelser.

Er begge medlemmer til stede, kan deres suppleant overvære Udvalgets møder. Han kan deltage i forhandlingerne, hvis han opfordres hertil af formanden i forståelse med de udvalgsmedlemmer, han er suppleant for.

Artikel 5

Medlemmernes og suppleanternes tjenesteperiode er 2 år.

Den kan fornys.

Artikel 6

Kun statsborgere i medlemsstaterne kan udpeges til medlemmer eller suppleanter af Udvalget.

Poster som medlem eller suppleant er uforenelige med hvervet som medlem af en institution i Det Europæiske Økonomiske Fællesskab eller hvervet som tjenestemand i De Europæiske Fællesskaber.

Artikel 7

Medlemmer og suppleanter udpeges af Rådet. Rådet skal ved Udvalgets sammensætning sikre en rimelig repræsentation for de områder, der kommer i betragtning.

Til underretning bekendtgør Rådet en fortegnelse over Udvalgets medlemmer og suppleanter i De Europæiske Fællesskabers Tidende.

Artikel 8

Udvalget træder i almindelighed sammen mindst fire gange om året.

Det indkaldes af formanden enten på dennes eget initiativ, eller når mindst en tredjedel af medlemmerne anmoder herom.

Udvalgets møder er ikke offentlige.

Artikel 9

I mødeindkaldelsen opstiller formanden en liste over de spørgsmål, der skal behandles af udvalget. Dette behandler dog også andre spørgsmål, der hører under dets kompetence, såfremt flertallet af medlemmerne er enige herom.

Artikel 10

Efter afslutningen af hvert møde forelægger Udvalget en oversigt for Kommissionen over udtalelser, det har afgivet, eller konklusioner, det er nået til vedrørende alle de behandlede spørgsmål.

Har Udvalget afgivet en udtalelse, skal også de forskellige opfattelser, der eventuelt er givet udtryk for ved den afsluttende behandling, fremgå af den i stk. 1 nævnte oversigt.

Artikel 11

Medmindre denne Afgørelse fastsætter andet, vedtages Udvalgets beslutninger med absolut flertal af de gyldigt afgivne stemmer.

Artikel 12

Såfremt et medlem eller en suppleant afgår ved døden, træder tilbage, eller såfremt han ikke mere opfylder betingelserne for udøvelsen af sit hverv, udpeger Rådet i henhold til denne Afgørelses artikel 7 et nyt medlem eller en ny suppleant for resten af tjenesteperioden.

Artikel 13

På forslag fra formanden kan Udvalget foretage høring af sagkyndige.

Artikel 14

Til fastsættelse af arbejdsgangen vedtager Udvalget med et flertal af medlemmernes stemmer sin egen forretningsorden.

Forretningsordenen godkendes af Rådet efter udtalelse fra Kommissionen.

Artikel 15

Udvalgets sekretariatsforretninger varetages af Kommissionens tjenestegrene. Kommissionen stiller de nødvendige lokaler og midler til rådighed for Udvalget.

Artikel 16

Udvalgets administrationsudgifter opføres i henhold til det i artikel 209 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Økonomiske Fællesskab fastsatte regnskabsforordning.

Udfærdiget i Bruxelles, den 25. august 1960.

På Rådets vegne
J. M. A. H. LUNS
Formand

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A056%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:29:43

22. september 1960 (EFT 1961 P 13 side 397)

DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE FÆLLESSKABS ADMINISTRATIVE KOMMISSION FOR SOCIAL SIKRING AF VANDRENDE ARBEJDSTAGERE

AFGØRELSE Nr. 25 af 22. september 1960 om beregning af familieydelser i tilfælde, hvor børn er spredt over flere medlemsstaters område.

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring,

under henvisning til artikel 43, litra a), i forordning nr. 3 om vandrende arbejdstageres sociale sikring, i henhold til hvilken den har til opgave at afgøre ethvert administrativt spørgsmål, der opstår i forbindelse med bestemmelserne i nævnte forordning nr. 3 og i forordning nr. 4 om regler til gennemførelse og supplering af bestemmelserne i forordning nr. 3;

under henvisning til artikel 8 og artikel 40, stk. 1 og 2, i forordning nr. 3;

Der bør vedtages ensartede regler for anvendelsen af de principper, der er fastsat i ovennævnte artikler i nævnte forordning, i de tilfælde, hvor børn af samme familieoverhoved er spredt over flere medlemsstaters område;

HAR TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

1. Såfremt ingen af børnene er bosat i det kompetente land, følges følgende procedure:

Der fastsættes et teoretisk referencebeløb for hvert land, hvor et eller flere børn er bosat, ved i overensstemmelse med lovgivningen i hvert bopælsland at beregne de familieydelser, der skulle udbetales, hvis alle børnene kun var bosat i ét af disse lande, og derefter nedsætte dette beløb i forhold til det antal børn, der faktisk er bosat i hvert af disse lande. De familieydelser, der skal udbetales af den kompetente institution, er lig med summen af de beløb, der er fastsat i overensstemmelse med artikel 40, stk. 1, i forordning nr. 3, ved successivt at sammenligne to og to, på den ene side det teoretiske referencebeløb beregnet for hvert bopælsland og på den anden side det teoretiske beløb beregnet for alle børn i overensstemmelse med den lovgivning, der anvendes af den kompetente myndighed, og reduceret i samme forhold som det pågældende referencebeløb.

2. Hvis et eller flere af børnene er bosat i det kompetente land, har arbejdstageren for dette eller disse børn ret til de familieydelser, der er fastsat i det kompetente lands lovgivning.

Familieydelser for børn, der er bosat på en anden medlemsstats område, fastsættes efter reglerne i stk. 1; ved anvendelsen af disse regler tages der også hensyn til børn, der er bosat i det kompetente land.

3. Denne afgørelse finder anvendelse fra den 1. juli 1960.

Formanden for
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:30:50

22. september 1960 (EFT 1961 P 13 side 408)

AFGØRELSE NR. 33

af 22. september 1960

om hyppigheden af fornyet undersøgelse af pensionisters situation med henblik på anvendelse af nedsættelses- eller suspensionsklausuler

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring,

under henvisning til artikel 43, litra a), i forordning nr. 3 om vandrende arbejdstageres sociale sikring, i henhold til hvilken den har til opgave at afgøre ethvert administrativt spørgsmål, der opstår i forbindelse med bestemmelserne i nævnte forordning nr. 3 og i forordning nr. 4 om regler til gennemførelse og supplering af bestemmelserne i forordning nr. 3.

under henvisning til artikel 11, stk. 2, og artikel 45, stk. 2, i ovennævnte forordning nr. 3, og ud fra følgende betragtninger:

- der henviser til artikel 9, stk. 3, i forordning nr. 4;

- det kan ikke komme på tale ved hver udbetaling af andre pensioner end dem, der er erhvervet i henhold til artikel 26 og 28 i forordning nr. 3, at kontrollere, om modtagernes situation har undergået en ændring, der kan give anledning til en ny beregning af disse pensioner i henhold til bestemmelserne i artikel 11, stk. 2, i forordning nr. 3;

- forordning nr. 3 overtog ikke bestemmelserne i de fleste bilaterale konventioner, som i forbindelse med beregning eller omberegning af pensioner gav mulighed for at vælge mellem anvendelse af reglerne om sammenlægning af forsikringsperioder tilbagelagt i de kontraherende lande (se ordbog) eller ren og skær anvendelse af bestemmelserne i den nationale lovgivning for at undgå at skulle omberegne pensionselementer optjent i flere medlemsstater, hver gang det var i modtagerens interesse at gøre dette;

(ordbog: Kontraherende = deltagende)

- i samme ånd af administrativ forenkling er det ikke nødvendigt at genberegne den pro rata-pension (se ordbog), der udbetales af en medlemsstat, når ændringerne sker i den indkomst, som den pågældende person har erhvervet på en anden medlemsstats område;

(ordbog: Pro rata = forholdsmæssigt; om skyldneres betaling i forhold til deres andel)

HAR TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE

1. Med henblik på anvendelsen af nedsættelses- eller suspensionsbestemmelserne i tilfælde af sammenfald mellem en pension, der er optjent i henhold til en enkelt medlemsstats lovgivning, og sociale sikringsydelser eller andre indtægter, der er optjent i en anden medlemsstat, foretages der en gang om året en systematisk undersøgelse af de ændringer, der er sket i den pågældendes situation, ved hjælp af et spørgeskema, som hver institution udarbejder under hensyntagen til bestemmelserne i den lovgivning, den er omfattet af.

2. Dette spørgeskema sendes af den kompetente institution til den tilsvarende institution på den pågældendes opholds- eller bopælssted, som indsamler de nødvendige oplysninger i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 45, stk. 2, i forordning nr. 3 om gensidig administrativ bistand.

3. Under særlige omstændigheder og efter anmodning fra den kompetente institution kan der anmodes om ovennævnte oplysninger med kortere mellemrum.

4. Ændringer i den pågældende persons situation tages i betragtning af den kompetente institution med tilbagevirkende kraft til den dato, hvor de indtraf, med forbehold af modstridende bestemmelser i den gældende lovgivning.

5. Den systematiske undersøgelse, der er omhandlet i stk. 1, fritager ikke den pågældende person for at afgive erklæringer, som han måtte være forpligtet til at afgive spontant i henhold til den gældende lovgivning.

6. I de tilfælde, der er omhandlet i artikel 11, stk. 2, i forordning nr. 3, giver indtægt eller beskæftigelse på en anden medlemsstats område end den, der tilkender den pro rata-beregnede pension, ikke længere anledning til anvendelse af nedsættelses- eller suspensionsklausulerne, når der er tale om en pension, der er erhvervet i henhold til artikel 26 og 28 i forordning nr. 3.

Pro rata-beløbet og eventuelle tillæg, der udbetales af institutionen i et givet land, skal dog i givet fald beregnes på ny for i overensstemmelse med bestemmelserne i artikel 9, stk. 2, i forordning nr. 4 at tage hensyn til nye indtægter eller ændringer i erhvervede indtægter eller beskæftigelse i det samme land.

Formanden
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:32:14

6. oktober 1960 (EFT 1960 P 62 side 1255)

SKRIFTLIG FORESPØRGSEL NR. 43
af hr. Vais, formand,
og medlemmerne af Udvalget om de Europæiske Fællesskabers Administration
og De Europæiske Fællesskabers budget
til Rådet for Det Europæiske Atomenergifællesskab

Om: Fratrædelse af en dommer ved De Europæiske Fællesskabers Domstol og lønninger og godtgørelser, som denne dommer har modtaget siden sin fratrædelse

1. Medlemmerne af Udvalget om Den Europæiske Parlamentariske Forsamlings Administration og Fællesskabernes Budget besluttede på deres møde den 29. juni 1960 at opfordre Rådet til at besvare følgende spørgsmål:

2. Er det rigtigt, at Jacques Rueff i november 1959 sendte en skrivelse til Domstolens præsident, hvori han indgav sin afskedsbegæring som dommer ved denne institution?

Var Rådet i bekræftende fald bekendt med denne afskedsbegæring, som i henhold til artikel 5 i protokollen vedrørende statutten for Domstolen skal meddeles Rådet? I henhold til samme artikel 5 medfører denne meddelelse, at en plads bliver ledig.

Mener Rådet i bekræftende fald ikke, at en sådan meddelelse bør offentliggøres i De Europæiske Fællesskabers Tidende?

3. I henhold til traktatens artikel 139 udnævnes dommerne og generaladvokaterne efter fælles overenskomst mellem medlemsstaternes regeringer. Rådet består af repræsentanter for medlemsstaterne, idet hver regering udpeger et af sine medlemmer.

Er Rådet klar over, at medlemsstaterne ikke har erstattet hr. Rueff?

I bekræftende fald, har medlemmerne af Rådet gjort medlemsstaternes regeringer opmærksom på dette? Mener de ikke, at medlemsstaterne ved at forsinke udskiftningen af en dommer ved Domstolen underminerer Domstolens funktion - især på et tidspunkt, hvor den behandler en række sager af allerstørste betydning - selv om de ved at underskrive traktaten har forpligtet sig til at sikre, at den fungerer korrekt?

4. Artikel 5 i protokollen om statutten for Domstolen bestemmer, at medmindre artikel 6 i protokollen finder anvendelse, "fortsætter en dommer med at sidde, indtil hans efterfølger indtræder i embedet".

Siden den 1. januar 1960 er Domstolens domme blevet offentliggjort i de officielle tidende af 12. januar 1960, 12. marts 1960 og 25. maj 1960. Disse publikationer viser, at Jacques Rueff ikke var medlem af Domstolen, da den afsagde sine domme den 12. marts og 25. maj 1960.

Betyder det, at Jacques Rueff ikke længere udfører sine opgaver? Hvis ja, ved Rådet hvorfor? Hvis det ikke er af helbredsmæssige årsager, kan Rådet så oplyse, om Jacques Rueff er forhindret i at udføre sit hverv som dommer ved Domstolen, fordi han udøver andre erhvervsmæssige aktiviteter? I bekræftende fald, hvad er disse andre erhvervsmæssige aktiviteter, og hvordan kan de forenes med bestemmelserne i artikel 4 i protokollen om statutten for Domstolen, som fastsætter, at "Dommere må ikke beklæde noget politisk eller administrativt embede. De må ikke, bortset fra undtagelser indrømmet af Rådet, udøve nogen form for erhvervsmæssig virksomhed, hverken lønnet eller ulønnet"?

5. Er det korrekt, at Jacques Rueff er fortsat med at modtage sin løn og sine tillæg som dommer ved Domstolen siden sin fratræden, som om han rent faktisk fortsatte med at udføre sine opgaver?

Svar

1. Jacques Rueff fratrådte som medlem af De Europæiske Fællesskabers Domstol ved skrivelse af 18. november 1959. I overensstemmelse med bestemmelserne i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab blev Rådets formand underrettet om denne fratræden ved brev af 21. december 1959 fra Domstolens præsident. Disse breve blev meddelt regeringerne den 8. januar 1960.

Hidtil er fratrædelserne fra medlemmerne af De Europæiske Fællesskabers institutioner ikke blevet offentliggjort i De Europæiske Fællesskabers Tidende. Dette spørgsmål bør undersøges af de berørte institutioner.

2. Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, som ved forskellige lejligheder var blevet anmodet om at erstatte det fratrådte medlem af Domstolen, var først i stand til at besætte den ledige plads på den konference, de afholdt i Bruxelles den 6. september 1960.

3. I overensstemmelse med princippet om magtens tredeling udøver De Europæiske Fællesskabers Domstol de beføjelser, der er tillagt den, selvstændigt og fuldstændig uafhængigt af de øvrige institutioner.

Rådet kan derfor ikke kontrollere de betingelser, hvorunder Domstolen træder sammen, og det kan heller ikke undersøge betingelserne for anvendelse af bestemmelserne om aflønning af dens medlemmer. Af samme grund kan Rådet ikke motu proprio (se ordbog) undersøge anvendelsen af bestemmelserne i artikel 4 i protokollen vedrørende statutten for De Europæiske Fællesskabers Domstol.

(Ordbog: Motu proprio = af egen drift. Kilde: denstoredanske.lex.dk)

Af disse grunde beklager Rådet, at det ikke er i stand til at give yderligere præciseringer som svar på de spørgsmål, der er stillet af de ærede medlemmer af Udvalget om Den Europæiske Parlamentariske Forsamlings Administration og Fællesskabernes Budget.

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A062%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:33:05

13. oktober 1960 (EFT 1960 P 71 side 1374)

RESOLUTION
om spørgsmålet om oprettelse af et europæisk universitet

"Den Europæiske Parlamentariske Forsamling,

- der har taget interimsrapporten fra sit kompetente udvalg til efterretning, hvori der gøres status over overvejelserne om oprettelse af et europæisk universitet;

1. Erindrer om sine tidligere beslutninger om dette emne;

2. beklager at måtte konstatere, at oprettelsen af Det Europæiske Universitet, som allerede er langt fremme, indtil videre er blevet afbrudt på grund af den manglende mulighed for at opnå enstemmighed i Euratom- og EØF-rådene;

3. minder højtideligt om de forpligtelser, der påhviler alle medlemsstater i henhold til bestemmelserne i de europæiske traktater;

4. understreger endnu en gang den grundlæggende betydning af oprettelsen af Det Europæiske Universitet for Europas forening;

5. opfordrer sine medlemmer til at tage alle mulige skridt i deres respektive lande, både med deres regeringer og i deres nationale parlamenter, for at fjerne de nuværende forbehold og sikre, at der kan træffes en positiv afgørelse i Rådet;

6. pålægger sit præsidium at tage alle nødvendige skridt til at informere den europæiske offentlighed om dette problem.

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A071%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:34:16

27. oktober 1960 (EFT 1960 P 66 side 1325)

Valg af afdelingsformænd og sammensætning af afdelingerne

Domstolen har valgt følgende afdelingsformænd for et år fra den 1. oktober 1960

Dommerne Charles-Léon Hammes og Nicola Catalano.

Med henblik på fordelingen af Domstolens domsmandsembeder skal Hammes lede Anden Afdeling, der består af

Dommerne Jacques Rueff og Rino Rossi; generaladvokat: Karl Roemer.

Nicola Catalano er formand for Første Afdeling, der består af dommerne

Otto Riese og Louis Delvaux, dommere; generaladvokat: Maurice Lagrange.

Kompetencen til at træffe afgørelse i sager anlagt af tjenestemænd ved Fællesskaberne forbliver hos Anden Afdeling.

I henhold til procesreglementets artikel 7, stk. 2, vil Hammes i første omgang være stedfortræder for Domstolens præsident, hvis denne er forhindret eller fraværende.

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A066%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:36:22

27. oktober 1960 (EFT 1961 P 13 side 398)

AFGØRELSE NR. 26

af 27. oktober 1960

om den virkning, som en ændring med tilbagevirkende kraft af en anden medlemsstats lovgivning om familieydelser har på de familieydelser, der udbetales af en medlemsstats institutioner i henhold til artikel 40 og 42 i forordning nr. 3

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring,

anmodes om at fastslå, hvilke virkninger en ændring med tilbagevirkende kraft af lovgivningen i det land, hvor børnene er bosat, har for de familieydelser, der udbetales af en medlemsstats institution i henhold til artikel 40 og 42 i forordning nr. 3 om vandrende arbejdstageres sociale sikring;

under henvisning til artikel 43, litra a), i ovennævnte forordning nr. 3, i henhold til hvilken den har til opgave at afgøre ethvert fortolkningsspørgsmål, der opstår i forbindelse med bestemmelserne i ovennævnte forordning nr. 3 og forordning nr. 4 om fastsættelse af de nærmere regler for gennemførelse og supplering af bestemmelserne i forordning nr. 3;

i henhold til artikel 68, stk. 2, i forordning nr. 4 udgør den skala, der gælder den 15. i den sidste måned i et kvartal, det gyldige sammenligningsgrundlag for beregningen af familieydelser for det følgende kvartal; i henhold til artikel 68, stk. 2, i forordning nr. 4 udgør den skala, der gælder den 15. i den sidste måned i et kvartal, det gyldige sammenligningsgrundlag for beregningen af familieydelser for det følgende kvartal:

under henvisning til de betingelser, der er omhandlet i artikel 44, stk. 2, i forordning nr. 3;

TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

Ændringer, der foretages efter den 15. i den sidste måned i et kvartal i en medlemsstats lovgivning om familieydelser med tilbagevirkende kraft til en dato, der ligger forud for den nævnte 15., berører ikke de familieydelser, der i henhold til artikel 40 og 42 i forordning nr. 3 udbetales af en institution i en anden medlemsstat for det følgende kvartal eller for et kvartal, der ligger forud herfor.

Et forslag til ændring af en medlemsstats lovgivning kan under ingen omstændigheder påberåbes som begrundelse for at udskyde udbetalingen på den fastsatte dato af de familieydelser, der skal udbetales i henhold til artikel 40 og 42 i forordning nr. 3.

Formanden
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:38:01

27. oktober 1960 (EFT 1961 P 13 side 399)

AFGØRELSE NR. 27

af 27. oktober 1960

om fortolkning af artikel 40, stk. 1, i forordning nr. 3 (beregning af familieydelser)

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring,

som har fået forelagt spørgsmålet om, i hvilket omfang der ved anvendelsen af artikel 40, stk. 1, i forordning nr. 3 om vandrende arbejdstageres sociale sikring skal tages hensyn til bestemmelserne i lovgivningen i den stat, på hvis område børnene er bosat;

under henvisning til artikel 43, litra a), i forordning nr. 3, i henhold til hvilken den har til opgave at afgøre ethvert fortolkningsspørgsmål, der opstår i forbindelse med bestemmelserne i ovennævnte forordning nr. 3 og forordning nr. 4 om fastsættelse af de nærmere regler for gennemførelse og supplering af bestemmelserne i forordning nr. 3;

hensigten med vedtagelsen af artikel 40, stk. 1, i forordning nr. 3 var, at retten til familieydelser skulle reguleres af bestemmelserne i lovgivningen i det kompetente land med det forbehold, at det beløb, der skal udbetales, ikke må overstige det beløb, der ville blive ydet i henhold til lovgivningen i den stat, på hvis område børnene er bosat;

anvendelsen af lovgivningen i det land, hvor børnene er bosat, skal være strengt begrænset til de bestemmelser, der vedrører fastsættelsen af størrelsen af de familieydelser, der ydes i henhold til denne lovgivning;

da størrelsen af de familieydelser, der ydes i henhold til lovgivningen i det land, hvor børnene er bosat, ikke foreligger i form af rene tal, der er uafhængige af modtagernes situation, er det umuligt at fastsætte dette beløb uden at tage hensyn til visse faktorer, der kan påvirke fastsættelsen af dette beløb i henhold til denne lovgivning;

at overveje på de betingelser, der er omhandlet i artikel 44, stk. 2, i forordning nr. 3;

TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

1. Såfremt lovgivningen i den medlemsstat, på hvis område barnet eller børnene er bosat, kun giver ret til familieydelser for det andet eller tredje barn eller de to børn, skal den kompetente institution i det land, hvis lovgivning arbejdstageren er undergivet, tage hensyn til denne bestemmelse ved fastsættelsen af det referencebeløb, der er omhandlet i artikel 40, stk. 1, i forordning nr. 3, og skal derfor ikke udbetale familieydelser, hvis arbejdstagerens familie ikke omfatter det antal børn, der i henhold til lovgivningen i bopælslandet kræves for ret til familieydelser.

2. Såfremt den alder, ved hvilken udbetalingen af familieydelser ophører i en given situation - hvad enten det drejer sig om et skolepligtigt barn, en lærling, en studerende, en handicappet eller en ung husmor - er højere i det kompetente land end i det land, hvor børnene er bosat, skal det i artikel 40, stk. 1, i forordning nr. 3 nævnte referencebeløb revideres, hver gang et barn når den aldersgrænse, der er fastsat i lovgivningen i bopælslandet.

3. Hvis familieydelserne i henhold til lovgivningen i børnenes bopælsland stiger med børnenes alder, revideres det i artikel 40, stk. 1, i forordning nr. 3 omhandlede referencebeløb, når børnene når den alder, der i henhold til lovgivningen i bopælslandet medfører en forhøjelse af familieydelserne.

Formanden
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:38:56

27. oktober 1960 (EFT 1961 P 13 side 400)

AFGØRELSE NR. 28

af 27. oktober 1960

vedrørende begrebet naturalydelser som omhandlet i artikel 20 og 22 i forordning nr. 3

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring,

forelagt spørgsmålet om, hvorvidt der i henhold til artikel 20 og 22 i forordning nr. 3 om vandrende arbejdstageres sociale sikring kan tilkendes de ydelser, der ydes af de tyske kasser under overskrifterne "Wochengeld", "Stillgeld" og "Entbindungskostenbeitrag", og de engangsbidrag ved fødsel eller amning, der ydes af de luxembourgske kasser, selv om disse ydelser udbetales i kontanter;

under henvisning til artikel 43, litra a), i forordning nr. 3, i henhold til hvilken det påhviler den at afgøre ethvert fortolkningsspørgsmål, der opstår i forbindelse med bestemmelserne i nævnte forordning nr. 3;

der henviser til artikel 20 og 22 i ovennævnte forordning nr. 3;

de tilsvarende ydelser, der er fastsat i andre medlemsstaters lovgivning, betragtes i disse stater som naturalydelser;

ved anvendelsen af artikel 20 og 22 i forordning nr. 3 bør begrebet naturalydelser i det væsentlige tillægges samme betydning i alle medlemsstater;

som har drøftet spørgsmålet på de betingelser, der er fastsat i artikel 44, stk. 2, i forordning nr. 3;

TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

1. De ydelser, der i henhold til tysk lovgivning ydes under betegnelserne "Wochengeld", "Stillgeld" og "Entbindungskostenbeitrag", skal betragtes som naturalydelser ved anvendelsen af artikel 20 og 22 i forordning nr. 3;

2. Det samme gælder for engangsbeløb i forbindelse med fødsel og amning, der ydes i henhold til luxembourgsk lovgivning.

Formanden
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:40:17

27. oktober 1960 (EFT 1961 P 13 side 400)

AFGØRELSE NR. 29

af 27. oktober 1960

om fastsættelse af de beløb, der skal refunderes i henhold til artikel 73, 74 og 75 i forordning nr. 4, og af de forskud, der skal udbetales i henhold til artikel 79, stk. 3, i samme forordning

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring

under henvisning til artikel 43, litra a), i forordning nr. 3 om vandrende arbejdstageres sociale sikring, i henhold til hvilken den har til opgave at afgøre ethvert administrativt spørgsmål, der opstår i forbindelse med bestemmelserne i forordning nr. 3 og nr. 4, og ud fra følgende betragtninger:

under henvisning til artikel 23, stk. 4, i forordning nr. 3;

der henviser til artikel 73, 74, 75 og 79, stk. 3, i forordning nr. 4;

HAR TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

1. De godtgørelser, der er omhandlet i artikel 73, 74 og 75 i forordning nr. 4, fastsættes eksklusive administrationsomkostninger og omkostninger til administrativ og lægelig kontrol uden hensyntagen til eventuelle bidrag fra de berørte personer.

2. De naturalydelser, der skal tages i betragtning ved fastsættelsen af refusionerne, er dem, der betragtes som sådanne i henhold til den nationale lovgivning, der anvendes af den institution, der har udredt ydelserne.

Ydelser, der udbetales i henhold til tysk lovgivning under betegnelserne "Wochengeld", "Stillgeld", "Entbindungskostenbeitrag", skal betragtes som naturalydelser i henhold til artikel 74 og 75 i forordning nr. 4. Det samme gælder for engangsbeløb til bleer og ammehjælp, der ydes i henhold til luxembourgsk lovgivning.

3. Ved beregningen af de gennemsnitlige udgifter, der er omhandlet i artikel 74 og 75 i forordning nr. 4, omfatter de årlige udgifter til de samlede naturalydelser de supplerende ydelser, der er fastsat i organisationernes interne regler.

4. Tilskud til forebyggende organisationer skal ikke medregnes i de årlige udgifter til de samlede naturalydelser, for så vidt disse tilskud ydes til en generel aktion til forsvar for sundheden uden for de sociale sikringsorganisationer.

5. Saldoen for afregninger med medlemsstaterne skal ikke medregnes i udgifterne til de samlede naturalydelser.

6. Under overskriften »Hospitalsbehandling« skal omkostningerne til rekonvalescens og forebyggende behandling medtages ud over den egentlige hospitalsbehandling.

7. De gennemsnitlige udgifter, der er omhandlet i artikel 74 og 75 i forordning nr. 4, beregnes på følgende måde:

- Belgien fastsætter en enkelt gennemsnitsomkostning,

- Forbundsrepublikken Tyskland tager hensyn til gennemsnitsomkostningerne for hver kategori af sygekasser,

- Frankrig tager hensyn til gennemsnitsomkostningerne ved den generelle ordning for handel og industri,

- Italien tager hensyn til gennemsnitsomkostningerne ved den industrielle ordning, som alle de berørte personer er tilsluttet,

- Luxembourg tager hensyn til gennemsnitsomkostningerne for alle arbejdstagerfonde,

- Nederlandene tager hensyn til gennemsnitsomkostningerne for den generelle ordning.

8. Så vidt muligt bør der anvendes regnskabsmæssige og statistiske data, der er udarbejdet af institutionerne i de enkelte lande, og helst data, der er genstand for officielle publikationer.

9. Såfremt de oplysninger, der er nødvendige for at fastsætte de beløb, der skal refunderes, ikke fremgår af regelmæssigt førte regnskaber eller statistikker, fastsættes disse beløb ved hjælp af passende undersøgelser eller meningsmålinger.

10. Hvis der anvendes statistikker uden for det sociale sikringssystem, skal de officielle kilder til de anvendte statistikker angives.

11. Størrelsen af de forskud, der skal udbetales i henhold til bestemmelserne i artikel 79, stk. 3, i forordning nr. 4, fastsættes på grundlag af produktet af de senest beregnede gennemsnitsomkostninger og det seneste halvårlige antal familier eller pensionister, således som det fremgår af den opgørelse, der udarbejdes af de institutioner, der er ansvarlige for at føre fortegnelserne.

Formanden
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:41:10

27. oktober 1960 (EFT 1961 P 13 side 402)

AFGØRELSE NR. 30

af 27. oktober 1960

om anvendelse af artikel 29, stk. 2, i forordning nr. 4 ved beregning af visse belgiske og nederlandske pensioner

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring,

har modtaget anmodninger fra Belgien og Nederlandene om tilladelse til, at pensionsforsikringsinstitutionerne i disse lande for visse pensioner erstatter den beregningsmetode, der er fastsat i artikel 28, stk. 1, litra b), i forordning nr. 3 om vandrende arbejdstageres sociale sikring, med en direkte beregning i overensstemmelse med bestemmelserne i den nationale lovgivning og udelukkende på grundlag af de forsikringsperioder, der er tilbagelagt i henhold til den pågældende stats lovgivning;

under henvisning til artikel 29, stk. 2, i forordning nr. 4 om fastsættelse af de nærmere regler til gennemførelse og supplering af bestemmelserne i ovennævnte forordning nr. 3;

under henvisning til sine foreløbige afgørelser i denne sag af 1. juli 1959 og 24. juni 1960;

Beregningen af det skyldige pro rata-beløb, der foretages efter de i artikel 28, stk. 1, litra b), i forordning nr. 3 omhandlede regler, giver for de pågældende ydelser et resultat, der er lig med det beløb, der beregnes direkte og udelukkende på grundlag af de perioder, der er tilbagelagt efter den pågældende medlemsstats lovgivning;

TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE

Den direkte beregningsmetode, der er omhandlet i artikel 29, stk. 2, i forordning nr. 4, finder anvendelse på de nedenfor anførte kategorier af ydelser:

a) I Belgien:

- delvise alderspensioner i henhold til artikel 8 i lov af 21. maj 1955 om alderspension og efterladtepension til arbejdere;

- delpensioner tilkendt i henhold til artikel 10 i lov af 12. juli 1957 om pensioner til arbejdstagere;

- delvise efterladtepensioner i henhold til artikel 13, stk. 2, afsnit 3, i lov af 21. maj 1955 om alderspension og efterladtepension til arbejdere;

- delvise efterladtepensioner i henhold til artikel 15, stk. 2, afsnit 3, i lov af 12. juli 1957 om pensioner til arbejdstagere;

- ubetinget alderspension i henhold til artikel 5a, stk. 1, i lov af 21. maj 1955 om alderspension og efterladtepension til arbejdere, indsat ved artikel 7 i lov af 1. august 1957;

- den ubetingede efterladtepension, der ydes i medfør af artikel 5a, stk. 2, i ovennævnte lov af 21. maj 1955, indsat ved artikel 7 i lov af 1. august 1957;

- den personlige alderspension, der ydes i henhold til artikel 14a i lov af 12. juli 1957 om alderspension og efterladtepension til arbejdstagere, indsat ved artikel 7 i lov af 22. februar 1960;

- efterladtepension, der ydes i henhold til artikel 15a i ovennævnte lov af 12. juli 1957, indsat ved artikel 9 i loven af 22. februar 1960.

b) I Nederlandene:

- pensioner tildelt i henhold til den generelle lov om alderspension, for så vidt som de er baseret på forsikringsperioder;

- pensioner udbetalt i henhold til Invaliditetsloven (alders- eller invalidepensioner, enke- og børnepensioner) samt procenttillæg til disse udbetalinger.

Formanden
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 3104
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Historisk tidslinje om EU's fri bevægelighed året 1960

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.04.2024 20:41:57

27. oktober 1960 (EFT 1961 P 13 side 403)

AFGØRELSE NR. 31

af 27. oktober 1960

om fortolkningen af artikel 9, stk. 1, første punktum, og stk. 2, i forordning nr. 4 vedrørende de nærmere bestemmelser for anvendelsen af nedsættelses- eller suspensionsklausulerne

Det Europæiske Økonomiske Fællesskabs Administrative Kommission for Vandrende Arbejdstageres Sociale Sikring,

- om bestemmelsen i artikel 9, stk. 1, første punktum, i forordning nr. 4 finder anvendelse, når lovgivningen i kun ét af de pågældende lande indeholder bestemmelser om nedsættelses- eller suspensionsklausuler;

- hvordan udtrykket "det beløb, som nedsættelsen eller suspensionen vedrører", der anvendes i den førnævnte bestemmelse, skal fortolkes;

- Hvad er rækkevidden af artikel 9, stk. 2, i forordning nr. 4;

Under henvisning til artikel 43, litra a), i forordning nr. 3, i henhold til hvilken den har til opgave at afgøre alle fortolkningsspørgsmål, der opstår i forbindelse med bestemmelserne i forordning nr. 3 og nr. 4;

Artikel 9, stk. 1, første punktum, i forordning nr. 4 henviser til den situation, hvor en ydelse skal udbetales efter lovgivningen i to medlemsstater, og hvor anvendelsen af bestemmelserne i artikel 11, stk. 2, i forordning nr. 3 medfører nedsættelse eller midlertidig inddragelse af hver af ydelserne;

denne tekst indebærer, at der findes nedsættelsesklausuler i hver af de pågældende lovgivninger;

ordene "det beløb, som nedsættelsen eller suspensionen vedrører" kan ikke fortolkes således, at de repræsenterer det beløb, der ville blive udbetalt i henhold til en lovgivning, hvis reglen om ikke-kumulation ikke fandt anvendelse;

når lovgivningen i et givet land indeholder bestemmelser om nedsættelse eller suspension i tilfælde af sammenfald mellem en pension og andre sociale sikringsydelser eller anden indkomst, skal hensyntagen til det fulde beløb af de sociale sikringsydelser eller anden indkomst på tidspunktet for fastsættelsen af pensionen i henhold til bestemmelserne i artikel 28, stk. 1, litra b), i forordning nr. 3, fører til samme resultat, som hvis der efter beregning af pro rata i henhold til bestemmelserne i artikel 9, stk. 2, i forordning nr. 4 blev taget hensyn til en brøkdel af sådanne ydelser eller indtægter med henblik på at nedsætte den;

det er i alle institutioners interesse at anvende den samme beregningsmetode;

under henvisning til de i artikel 44, stk. 2, i forordning nr. 3 omhandlede betingelser;

TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:

1. Bestemmelsen i artikel 9, stk. 1, første punktum, i forordning nr. 4 finder kun anvendelse, hvis der i de to berørte staters lovgivning findes regler, der forbyder kumulation.

Såfremt sådanne regler kun findes i en af de pågældende lovgivninger, finder bestemmelserne i artikel 11, stk. 2, i forordning nr. 3 udelukkende anvendelse.

2. Ordene "det beløb, som nedsættelsen eller suspensionen vedrører" skal fortolkes som det beløb, der ikke ville blive udbetalt, hvis bestemmelserne i artikel 11, stk. 2, i forordning nr. 3 blev anvendt strengt.

3. Artikel 9, stk. 2, i forordning nr. 4 skal forstås således, at hver institution beregner sin pro rata-andel uden at tage hensyn til de bestemmelser om nedsættelse eller suspension, der er fastsat i dens lovgivning, idet disse bestemmelser kun anvendes til at nedsætte denne pro rata-andel for en brøkdel, der fastsættes i forhold til længden af de perioder, der er tilbagelagt efter denne lovgivning, af de ydelser, indtægter eller vederlag, der giver anledning til nedsættelsen eller suspensionen, herunder ydelser af anden art, indtægter eller vederlag, der er opnået på en anden medlemsstats område end den, hvor institutionen er beliggende.

Formanden
for Den Administrative Kommission

A. C. M. VAN DE VEN

Link til det originale dokument: https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... A013%3ATOC
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar