Svensk Statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter EU regler

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

guk

Re: Svensk Statsborgerskab efter 5 år i Sverige efter EU reg

Indlæg af guk » 15.04.2012 19:27:25

fundiver199 skrev:Det er da ikke specielt ekstremt at have et job, der medfører rejseaktivitet. Og jeg synes ærlig talt også, at det er en lidt dårlig arbejdsgiver, der afskediger din kone i stedet for at slå i bordet over for Migrationsverket. Men der kan jo også have ligget andre ting bag som f.eks. generelle nedskæringer etc. I Danmark ville man kunne få udstedt et tilbagerejsebevis, er noget lignende ikke muligt i Sverige?

Hej Fundiver,

Der er intet at gøre, Migrationsverket er ligeglade med hvilken konsekvens ventetiden har, og hvem der ringer/skriver og spørger, og det er vel egentligt ok, så er alle lige dårligt behandlet ;)

Jeg er bare lidt forundret over den meget lange ventetid, især fordi når man læser om PUK på Migrationsverket hjemmeside, er det kun en formsag, og bare er et kort man skal søge om hvis man har lyst til at få et bevis på sin permanente opholdsret ?

"När du har vistats lagligt i Sverige i fem år utan uppehåll, och uppfyllt kraven för uppehållsrätt, har du permanent uppehållsrätt. Du kan då ansöka om ett intyg om permanent uppehållsrätt."

Vi har enda forsøgt at få et schengen visa til hende, men det kan man ikke da hun er bosiddende indenfor schengen, der er lidt kafka over det :?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.04.2012 06:53:39

Jeg ville anlægge sag ved domstolene med et erstatningskrav imod den svenske stat for tabt arbejdsfortjeneste. Den slags er nok det eneste, myndighederne har blot en smule respekt for. Alternativt eller som supplement kan I sende en formel klage til EU-kommissionen over, at de svenske myndigheder obstruerer din kones adgang til arbejdsmarkedet ved deres snøvle-langsomme sagsbehandling samt regler om, at ansøgningen ikke må indgives lang tid i forvejen.

Hvis ingen rejser emnet sådan for alvor og på "den hårde måde", bliver der med sikkerhed ikke gjort noget ved sagen.

guk

Indlæg af guk » 20.04.2012 17:25:06

Hej,

var tirsdag på migrationsverket (eu regler bliver kan kun behandles på tirsdage ?) vi talte der med en sød og rar sagsbehandler, det var iøvrigt første gang i forløbet at vi talte med en sagsbehandler, hun fortalte os at vi skulle indsende mine sidste 5 årsopgørelser og sidste lønseddel, jeg må indrømme at blev lidt rødglødende over dette, vi har i de sidste 6 måneder rendt dem på døren 3 gange og mailet med dem 4 gange, hver gang har vi spurgt, har i alle de papir i behøver ?, vi har hver gang fået svaret, JA!!!

Jeg stillede hende også følgende spørgsmål, har min hustru nu permanent opholdsret, også uden PUK ? svaret var, ja
hun gav mig også ret i at dette PUK, faktisk kun skulle bruges hvis man ville rejse udenlands, og det har ingen indflydelse på min hustru's rettigheder i Sverige, hun gav mig også ret i at, hvis jeg nu ikke gad at indsende noget som helst, så kunne de ikke smide fruen ud af landet af den grund.

Min konklusion er efter dette, at hvis man kan leve med at snylte den svenske socialstat og ellers holde sine ferier i småland, så sakl man s.... på hvilke dokumenter de gerne vil have.

Jeg forstår dem simpelthen ikke ?

Mvh

Susu

Indlæg af Susu » 19.03.2013 00:43:07

Sådan har jeg også forstået reglerne.
Jeg vil derfor tro at man sagtens kan søge svensk statsborgerskab uden at søge et permanent opholdskort. Man skal blot vedlægge dokumentation for at manden har opfyldt betingelserne for ophold efter eu-retten de sidste fem år.

På deres hjemmeside står der følgende:

"Om du har varit bosatt lagligt i Sverige i fem år men inte har begärt ett intyg på permanent uppehållsrätt eller ansökt om ett permanent uppehållskort, görs en bedömning på om du uppfyller villkoren för detta i samband med din ansökan om svensk medborgarskap."

Derfor kan jeg heller ikke forstå at hende jeg snakkede med fra Migrationsverket sagde at min mand først ku søge efter han fik det permanente opholdskort.

De har lidt misvisende information :(
Med Venlig Hilsen

Susu

Besvar