Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
Tanya
Hejsa
I har før været en stor hjælp herinde så nu prøver jeg lykken igen

Min mand og jeg er familiesammenført i danmark og har boet her sammen siden august 2011. Vi snakker om at flytte til Malmø - min mand arbejder her i Danmark, kan han beholde sit job her hvis vi flytter til Sverige? Selv har jeg pt ikke job, jeg ville så tage mine danske dagpenge med mig til Sverige i de 3 måneder man kan og søge arbejde i såvel danmark og sverige..
Skal/kan vi søge ophold i sverige efter de svenske nationale regler (så han kan få permanent ophold efter max 2 år der) eller er det bare den frie bevægelighed indenfor EU vi kan bruge?
På forhåne tak.
Vh Tanya
-
fundiver199
Det lyder ærlig talt som en helt skør plan. Hvad er formålet med at flytte til Malmø, så længe du er arbejdsløs? I risikerer jo, at I efter 3 måneder bliver nødt til at flytte tilbage til Danmark igen, da du ellers mister din dagpengeret. Og der er da intet, der forhindrer dig i at søge arbejde i Sverige, medens I bor i Danmark. Så kan I flytte, når/hvis du har fundet et job.
Og nej din mand kan ikke fortsætte med at arbejde i Danmark, hvis han flytter ud af landet. Eller i hvert fald kræver det, at han søger og opnår en arbejdstilladelse efter de helt almindelige regler herfor.
-
Tanya
Grunden til vi vil flytte er fordi min mand har meget svært ved at falde til i Danmark og han er meget presset ift integrationsprogram/dansk undervisning ved siden af hans fuldtidsarbejde som kok. Så vidt vi kan se stiller Sverige ikke krav til svenske sprogkundskaber ifm permanent opholdstilladelse? Derudover er der sket en masse i min fortid der gør det attraktivt at "komme væk fra det hele".. Jeg vil muligvis kunne få job i Stockholm men det synes jeg er for langt væk da mine børn er hos deres bio far hver 2. weekend

-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
-
Kontakt:
Hastværk er som hovedregel lastværk, og i jeres tilfælde er det helt sikkert!
Første trin må da være at overveje, om du skal rykke dig selv og dine børn op med rode og dertil endnu engang din nuværende mand. At være 4 personer som alle er fremmede og skal falde til i et nyt land, med et nyt sprog og for dine børns vedkommende formodentlig dertil ny skole og skolekammerater (eller daginstitution og -kammerater) er ikke 'bare sådan lige'.
Jeg kan overhovedet ikke forestille mig at det skulle være lettere end at bare en enkelt af jer skal falde til i et nyt land. Hvis det kun var dig selv og din mand, så var det noget andet, for så ville det jo stille jer mere lige, men når der også er børn med så SKAL du altså også tænke på dem og hvordan det vil påvirke dem.
mh
Rådgiver for ÆUG