SPØRGSMÅL ANG GÆLD.

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

IsabellaB

SPØRGSMÅL ANG GÆLD.

Indlæg af IsabellaB » 26.08.2012 15:01:34

Hejsa der ude. søger nogen svar, håber jeg kan få dem her.

Min plan er at flytte til tyrkiet inden for de næste 4-5 måneder.
Jeg har lånt penge at min kommune til depositum for den lejlighed jeg sidder i nu og en før.
og jeg har et lille su lån.

Kan de kræve penge fra mig hvis jeg flytter til tyrkiet og ikke har nogen indkomst ?
og er der nogen ulpempter ved at have gæld i DK og bo i tyrkiet? - har det noget at sku have sagt?

Håber i kan give mig nogen svar. mange hilsner her fra :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: SPØRGSMÅL ANG GÆLD.

Indlæg af mh1 » 26.08.2012 19:29:46

Ja, kommunen kan naturligvis kræve lånet indfriet. SU-lån fordamper heller ikke bare lige, fordi man flytter ud af DK.

Du skal være klar over, at de danske myndigheder samarbejder med de tyrkiske, bl.a. for at finde folk, der skylder det offentlige penge. Hvis du - hvilket du sandsynligvis vil blive - bliver stævnet i fogedretten og ikke møder op, kan de danske myndigheder anmode de tyrkiske om at finde dig og fremstille dig i retten i Tyrkiet.

Hvordan har du i øvrigt tænkt dig at skulle leve i Tyrkiet uden indkomst og formue? Du kan altså ikke få opholdstilladelse, hvis ikke du har enten det ene eller det andet, eller en sponsor i form af en ægtefælle, som har en fast indtægt.
mh
Rådgiver for ÆUG

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 26.08.2012 20:01:26

Min kommende Ægtefælle har har fast intjening.
og derfor har jeg ingen intjening indtil jeg har fundet et arbejde der nede.
Jeg bor sammen med ham og hans familie til vi har fundet en lejlighed.
og det.. selvfølige har jeg penge med til en start.
men spørgsmålet lyder om de kan kræve penge hvis jeg i starten ingen indtjening har?

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.08.2012 20:56:21

SU-lånet har en fast 'udløbstid', og den kan du få at vide ved at logge dig ind på SU-siden.

Indskudslånet forfalder formodentlig til betaling, når du fraflytter lejligheden. Du må have en låneaftale, hvor det står. Når betalingsfristen er udløbet, kan kreditor påbegynde inddrivelse, og du skylder jo pengene lige så meget, uanset hvor i Verden du bor, og uanset om du har indkomst eller ej. Så det er fuldstændig ligegyldigt, om du har penge eller ej, og lige så ligegyldigt hvor du bor. Det der er væsentligt er at du skylder pengene, og at de skal betales.

Ejer du ingenting kan kreditor ikke gøre udlæg i noget, men får du en dom i fogedretten, så forældes kravet først om 10 år, og dette kan forlænges ved en ny dom hvert 10. år, så kravet aldrig forældes.

Uindfriet gæld til det offentlige som er forfalden til betaling kan være til hinder for fx en familiesammenføring i DK senere hen. Og gælden vokser jo altså med tiden.
mh
Rådgiver for ÆUG

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 26.08.2012 21:32:26

Ja men vi har snakket om efter vi bliver gift og jeg er flyttet at jeg kan finde et arbejde og betale den derfra.
Jeg vil så ment betale den. det betyder ikke jeg stikker a fra den.
ville bare høre hvordan det forholdte sig.
jeg vil betale den indtil jeg flytter der ned og så må jeg snakke med dem hvordan det forholder sig efter jeg flytter der ned.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2012 08:26:24

Nu ved jeg jo ikke, hvor stor din gæld er, men husk nu på at lønningerne i Tyrkiet ligger LANGT under dansk niveau. Man er relativt højtlønnet, hvis man har en månedsløn på 12.000 kr.

Hvis du laver en afdragsordning med kommunen vil den ikke gå til fogedretten, så længe du overholder afdragene. Hvis du kan få dem med på et tilstrækkeligt lille beløb, kan du måske klare den del uden problemer, selv om det nok tager sin tid før du finder et job. De hænger jo heller ikke på træerne hernede. Værre med SU, som måske er den største gældspost. Der kan man ikke frit aftale sine afdrag.
mh
Rådgiver for ÆUG

thore71

Indlæg af thore71 » 27.08.2012 08:43:18

Nu fremgår det ikke hvad din hensigt er med din bolig men det kan evt. blive et problem. I mange boliger er der pligt til at den skal være beboet. Hvis men har en bolig som under længere tid ikke er beboet, kan kommunen indhuse en tilfældig i "din" bolig.

Jeg har selv været udsat for at blive varslet af kommunen fordi der ikke var nogen som var opført i folkeregistret på min adresse og kommunen hade for hensigt at den snart ville blive beboet af en af den anvist person. Og det er skam en andelsbolig!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.08.2012 11:04:27

thore71, i og med at IsabellaB har lånt til depositum, så må det være en lejebolig hun har, og når hun er bekymret for gælden er det sandsynligvis fordi den forfalder til betaling, når hun opsiger og fraflytter lejligheden.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.08.2012 16:29:59

En gammel ubetalt (studie)gæld vil hænge som en møllesten om halsen på dig resten af livet, såfremt du på et senere tidspunkt ønsker at bo i Danmark igen. Eller bare får en indtægt eller formue i det land, hvor du bor, som der kan gøres udlæg i. Man kan ikke bare "stikke af" fra en gæld ved at flytte til et andet land. Og det var vel sådan set heller ikke særlig rimeligt, om man kunne :wink:

Så måske var det klogeste at blive i Danmark - eller et andet højindkomstland - til du har tjent penge nok til at betale (studie)gælden tilbage. Og så kan du starte dit nye liv i et lavindkomstland som gældfri.

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 04.09.2012 13:58:39

jeg har talt med kommunen og de siger at det ingen problem er for mig a flytte til udlandet og når jeg fået et arbedje der kan jeg begynde at betale af. :)

soreng

Indlæg af soreng » 04.09.2012 14:13:14

IsabellaB skrev:jeg har talt med kommunen og de siger at det ingen problem er for mig a flytte til udlandet og når jeg fået et arbedje der kan jeg begynde at betale af. :)
Det er da super...Held og lykke med eventyret, og med at betale gælden af på en tyrkisk lønning. Hvad bliver rentesatsen på det lån du har hos kommunen så?
For jeg går ud fra at lånet ikke vil være rentefrit, især ikke når du fraflytter lejligheden hvor du lånte pengene til indskuddet til.

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 04.09.2012 14:21:22

Hejsa:)
jamen den er rente fri 5 år .
og når renten så begynder a komme er den meget lav, da det er kommunen og de har den laveste rente af alle.

det vil jo ca være 200 danske kr jeg vil betale af i måneden, hvilket er bedere end ingenting.
jeg håber at det bliver godt det her. da vi virkelig ønsker at være sammen.

soreng

Indlæg af soreng » 04.09.2012 14:36:47

Du er med på at når du fraflytter din bolig, så skal lånet betales tilbage ikk'?
Prøv nu lige at læse lidt om det lån du har optaget, og betingelserne for det her:
https://www.borger.dk/Sider/Laan-til-beboerindskud.aspx

Hvis du kigger under "Hvordan skal jeg betale lånet tilbage?", så står det ret klart at lånet skal betale lånet tilbage når du fraflytter lejligheden. Først skal boligselskabet give de penge der er tilbage af indskuddet tilbage til kommunen, men restbeløbet skal du selv betale tilbage, og det er ikke først om 5 år. Det er så snart regningen er gjort op.

Og eftersom at du jo er forpligtet til at melde flytning efter maksimalt 6 måneder, og der givet er bopælspligt i din lejlighed, så kommer du nok ikke udenom at opsige din lejlighed.

Det er super at en medarbejder hos kommunen siger noget til dig i telefonen, men få tingene på skrift. For det lyder til at dig og den medarbejder har snakket en smule forbi hinanden.

Jeg prøver bare på at hjælpe dig med ikke at havne i en lidt ærgelig situation. ;-)

IsabellaB

Indlæg af IsabellaB » 04.09.2012 14:47:22

Jeg ved godt alt det der, det snakkede vi om.
men så længe jeg ikke tjener mere kan de ikke kræve penge fra mig.

soreng

Indlæg af soreng » 04.09.2012 14:55:39

Dejligt...Så ved du også at det så ikke er korrekt at lånet fortsat vil være rentefrit fra det tidspunkt du fraflytter lejemålet, og at med mindre der bliver lavet betalingsaftale, vil ubetalt gæld til det offentligt kunne stå i vejen for en eventuel familiesammenføring i Danmark på et senere tidspunkt.

Men godt at høre at du har fået styr på det. Så er der jo bare tilbage at få pakket kufferterne og fundet en flybillet på Momondo.dk :D

Besvar