Midlertidigt visa - hvorfor ikke?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
AussieFyr

Midlertidigt visa - hvorfor ikke?

Indlæg af AussieFyr » 10.05.2012 01:44:17

Hej folkens,

De fleste permanente opholdstilladelser i verden kraever ca. 2 aars tilknytning/delt bopael - eller man kan naturligvis vaere gift. Det er i og for sig en ganske god regel, det har jeg ikke nogen problemer med.
Problemet kommer med, hvordan man lever op til disse 2 aars forudsaetninger?

De fleste lande (Selv i den 3. verden) tilbyder kun visa af 1-3 mdr. varighed og skal man have sin kaereste med paa f.eks. et 1aars arbejdsvisum, saa spiller de 2 aar/gift ind igen.
For mig at se tvinger dette jo folk til at soege om permanent ophold, selvom de maaske overhovedet ikke oensker det.

Hvad er der galt med et midlertidigt visa til F.eks. Schengen, der udelukker al offenlig forsoergelse og forudsaetter at en kaereste kan leve af statsborgerens indtaegt og har privat forsikring for alt (Maaske endda yderligere brugerbetaling, f.eks. hoejere beskatning for statsborgeren - hvad ved jeg)? Visummet kan saa fornys hvert aar, hvis man oensker det. Gaar man fra hinanden, saa ophoerer visummet ogsaa.
Saa laenge man ikke bebyrder landet, er det vel en privatsag, hvordan man overlever? Paa denne maade kan man bo med sin kaereste uden at bebyrde det offentlige, og ingen permanent opholdstilladelse behoeves udstedt af landet - alle er glade!

Paa den maade kan man 'spare op' og opnaa de 2 aars krav (Som evt. kan bruges i et andet land, hvem ved), selvom man jo nok bliver gift inden alligevel - men det gaelder jo langt fra alle par. Efter 2 aar kan man jo saa se, om permanent ophold er interessant.

For mig at se virker det som en beskidt maade at undgaa at folk kvalificerer sig til permanent ophold. "Ja, du kan godt blive - men foerst skal du have vaeret her 2 aar, hvilket er umuligt."

Kan nogen forklare mig, hvorfor et saadant midlertidigt visa ikke findes? Hvis man vil misbruge det til ulovligt ophold, kan man jo ligesaa godt tage et touristvisum og saa bare blive...

Jeg skriver dette, fordi det ser ud til at jeg skal forlade en karriere i IT for at tilbringe min. 1 aar i et 3. verdensland paa 3 mdr. visum efter 3 mdr. visum og leve af min opsparing - med mindre jeg vaelger at 'rushe' og blive gift. Hvordan kan dette skoere system vaere godt for nogen parter?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Midlertidigt visa - hvorfor ikke?

Indlæg af mh1 » 10.05.2012 22:16:29

Du blander visum og opholdstilladelse sammen.

Visum er ALTID tidsbegrænset, men er en betingelse for at kunne søge om opholdstilladelse.

Opholdstilladelse gives enten tidsbegrænset eller tidsbegrænset med henblik på senere at danne grundlag for permanent opholdstilladelse. Sålænge OT er tidsbegrænset, skal den fornys med mellemrum.

Nogle lande, som fx Tyrkiet, giver KUN tidsbegrænsede opholdstilladelser, som enten er betinget af 'tilstrækkelige midler' eller af at man har en tyrkisk ægtefælle. Man kan aldrig få en permanent. Til gengæld er betingelserne for at få statsborgerskab lempelige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar