Flytte til Sverige...

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Besiktas

Flytte til Sverige...

Indlæg af Besiktas » 24.02.2012 12:28:46

Hej,

Jeg stiller dette spørgsmål på vegne af en ven, der gerne vil have noget information om hvordan og hvorledes reglerne er for at hvis man flytter til Sverige og prøver at få sin kone familiesammenført efter et stykke tid.

Min ven er 48 år og er fra Sri Lanka. Han har fremmedpas og har permanent opholdstilladelse.

Han har fast arbejde med en ok indtægt hvilket han har haft i over 15 år.

Som han ser det så er mulighederne for at søge via Danmark svært - når man tænker på bankgaranti, tilnytningskrav og det at han har fremmedpas gør det svært.

Hvordan skal det foregå hvis han flytter til Sverige? Kan han det? Kan det lade sig gøre?

Det skal siges at han ikke vil tage prøver osv. i dansk da han ikke mener at han kan kapere det.

Håber der er nogle derude der kan hjælpe!

Mvh.

FORZA BESIKTAS
CARSI KOPENHAG

Besiktas

Re: Flytte til Sverige...

Indlæg af Besiktas » 24.02.2012 12:30:12

forlængelse med prøverne er det jeg mente i forhold til det danske statsborgerskab.

soreng

Indlæg af soreng » 24.02.2012 12:32:26

Flytte til sverige metoden er en metode der anvendes for at kunne komme ind under nogle EU regler som EU borgere har. Ved at flytte til sverige i en periode kan man ansøge om at få ens ægtefælle med tilbage til danmark når man flytter hjem igen efter et EU lovsæt, som Danmark selvfølgelig skal respektere.

Reglen gælder derfor udelukkende hvis den ene person er EU borger, go eftersom din ven er fra Sri Lanka, og ikke har dansk statsborgerskab, kan han ikke gøre brug af de regler.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 24.02.2012 12:37:26

Hej Søren,

Det var nu ikke EU retten jeg mente. Men, om det bare generelt ville være lettere at flytte til Sverige og søge derfra. Men, det kræver selvfølgelig at han ikke mister sin opholdsret i EU og dermed sit arbejde i Danmark osv.

soreng

Indlæg af soreng » 24.02.2012 12:42:04

I så fald er svaret selvfølglig lidt anderledes. :-D
At han har en permanent opholdstilladelse til Danmark giver ham ikke ret til at bosætte sig i Sverige. Så skal han ansøge om og opnå en form for opholdstilladelse eller visum i Sverige først. At han må rejse til Schengen lande på lige for med borgere i Schengen, betyder ikke at han må bosætte sig hvor han vil i Schengen på en permanent opholdstilladelse udstedt af Danmark til brug i Danmark.

Besvar