Hej.
Jeg er en pige som har forelsket mig i en der bor i USA og vi har planer om at gifte os. Han er i militæret og vil gerne forsørge mig. Vi har pt. ikke planer om at flytte sammen, da han bliver nød til at være over i USA og jeg studerer i Danmark.
Mit spørgsmål er så bare: Hvis han nu gerne vil forsørge mig og han overfører penge til mig fra USA, skal jeg så betale skat af dem og hvordan er reglerne i det hele taget omkring det? Og kan jeg stadig være på SU eller hvordan?
Håber, at der er nogen der kan give mig svar, vil helst ikke gøre noget ulovligt.
Ægteskab med amerikaner (økonomi)
-
fundiver199
Re: Ægteskab med amerikaner (økonomi)
Hvis man er gift, har man som udgangspunkt fælles økonomi, også selvom man ikke bor sammen, og så blander skattevæsenet sig ikke i, hvem af ægtefællerne der bruger de fælles penge. SU er ikke afhængig af ægtefællens indtægt, så du kan sagtens fortsætte med at modtage den ydelse, selvom du gifter dig med en mangemillionær. Derimod er kontanthjælp afhængig af ægtefællens indtægt, også selvom man ikke bor sammen. Men det bliver jo forhåbentligt ikke aktuelt for dig at modtage kontanthjælp, så dette er bare nævnt til orientering.
Re: Ægteskab med amerikaner (økonomi)
Mange tak, det var til stor hjælp!