fælles forældremyndighed og ferie i udlandet

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mariamajken

fælles forældremyndighed og ferie i udlandet

Indlæg af mariamajken » 15.11.2011 00:19:59

Jeg ved ikke om nogen kan gøre mig klogere i den her sag,men håber.
sagen er den at min mand har fået det fede job i bahrain,han skal være der et år det er et flyve/rejse selskab,efter det år kan han blive flyttet til deres afdeling i danmark,hvilket jo er godt for os,så kan vi leve sammen søge fs osv.
Jeg vil kunne få billige flybilletter og vi vil meget gerne have det sådan at jeg er hos ham en måned af gangen kommer hjem en uge og rejser tilbage til ham, MEN jeg ved at min søns far vil gå helt banjo når jeg fortæller ham om denne plan han ser sin søn hver anden weekend,hvordan kan jeg få det her igennem med min søns far er det helt umuligt hvis han nægter ? jeg vil jo komme hjem hver måned så de kan være sammen de to.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: fælles forældremyndighed og ferie i udlandet

Indlæg af mh1 » 15.11.2011 07:48:34

Når I har fælles forældremyndighed, skal begge forældre jo være indforstået med alle rejser ud af landet, og da især, hvis de griber ind i samvær. Det er kun, hvis der foreligger ændrede forhold, og en ændring vil være til barnets bedste, at man kan få hjælp fra myndighederne (statsforvaltningen).

Jeg tror næppe, at statsforvaltningen vil mene, at det er til barnets bedste at blive flyttet frem og tilbage mellem to meget forskellige lande som en yoyo, og dertil skulle undvære halvdelen af de samværsdage med den anden forælder, det har været vant til. I øvrigt skal du jo være opmærksom på, at med så meget fravær fra DK vil du muligvis have pligt til at melde dig som udvandret, idet du jo vil være væk sammenlagt mere end 6 ud af 12 måneder. Dette betyder bl.a. bortfald af sygesikring for dig og barnet og bortfald af børneydelse.

Du kan læse detaljer om samværsregler her: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=32075
mh
Rådgiver for ÆUG

mariamajken

Indlæg af mariamajken » 15.11.2011 09:50:55

hvis jeg rejser en måned og er hjemme en måned er det så nødvendig at melde flytning hvis jeg stadig beholder bolig i danmark ?
jeg må så bare håbe faren vil være med til den ordning. hvis han er det skal vi så lave et parpir på det eller hvordan gør man.

soreng

Indlæg af soreng » 15.11.2011 10:06:54

mariamajken skrev:jeg må så bare håbe faren vil være med til den ordning. hvis han er det skal vi så lave et parpir på det eller hvordan gør man.
Hvis faren er med på den, så behøver i basalt set ikke lave nogle papirer på det. Han må godt opgive sine rettigheder uden at skulle skrive papirer på det, men papirer er aldrig en skidt ting, i tilfælde af at man engang bliver uvenner og uenige om hvad der blev aftalt i tidernes morgen, da man stadigvæk kunne snakke fornuftigt sammen.

Det er dog altid en god ide at få lavet et dokument på at faren giver dig lov til at tage barnet med ud af landet til disse rejser, hvis der er fælles forældremyndighed.
Det bør der under alle omstændigheder altid gives tilladelse til hvis der er delt forældremyndighed, og der er tale om mere end almindelige ferierejser, og det er altid en god ide at få den skriftligt, da der er visse lande der jævnligt afviser indrejse med et barn uden et skriftligt samtykke fra den anden forældre med forældremyndighed, for at forhindre at komme midt i en sag om forældre kidnapning af deres eget barn.

Hvis du har fuld forældremyndighed behøver du så selvfølgelig ikke at spørge faren om lov til at rejse ud af landet, så længe det ikke går ud over hans samvær, med mindre han selvfølgelig accepterer det.
Senest rettet af soreng 15.11.2011 10:26:04, rettet i alt 3 gange.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.11.2011 10:20:58

Du bør læse her, og du bør forhøre dig hos din kommune. Få en evt. aftale om, at du kan forblive tilmeldt folkeregisteret på skrift:
https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-fl ... andet.aspx

Det er vigtigt i forhold til som nævnt sygesikring, børneydelse og ikke mindst skat. Skattevæsenet behøver ikke få besked, hvis du forbliver tilmeldt i DK, men skulle kommunen komme frem til at du ikke kan forblive tilmeldt, så skal du snakke med skat også.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar