I forbindelse med at mig og min kommende kone fra Filipinerne, snart rykker til Sverige, skal vi nok bruge et lille køretøj derovre. Vi vil benytte os af EU/EØS reglerne for at kunne komme retur til DK efter en periode.
Jeg har en bil herhjemme, men det er vist lidt for omstændigt, at sælge den eller udføre den til Sverige, indregistrere den derovre og få den Danske afgift retur, hvis vi kun skal være derovre i 5 mdr. Så er det nemmeste vist at pille pladerne af den og lade den blive i Dk og købe en lille bil derovre. Er det nemt at købe og indregistrere biler derovre? Bilerne er jo billigere, men hvordan med forsikringen og vægtafgiften (ved ikke hvad de kalder det derovre)?
Købe bil i Sverige
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Købe bil i Sverige
Her på tråden viewtopic.php?f=13&t=7204&p=42120&hilit ... ret#p42120
kan du læse, at der er en der har fundet frem til at man må køre op til et år på danske plader, så du kan nok roligt tage bilen med
kan du læse, at der er en der har fundet frem til at man må køre op til et år på danske plader, så du kan nok roligt tage bilen med
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Wow, elsker dette foramh skrev:Her på tråden viewtopic.php?f=13&t=7204&p=42120&hilit ... ret#p42120
Læste andetsteds herinde, at jeg godt kan køre i min Danske indregistrerede bil derovre i op til 1 år, men at forsikringen kun dækker til den Danske grænse. Og nu ville det rent økonomisk bedst kunne betale sig at lade bilen stå i Tårnby, og så tage toget fra Malmø til Tårnby. Men prismæssigt er det jo næsten lige så dyrt efter hvad jeg fik oplyst, så det bliver nok bilen der skal køre.
Men en Svensk forsikring må vel gælde i Danmark?
Men en Svensk forsikring må vel gælde i Danmark?
Fik snakket med min forsikring. Når jeg rykker min folkeregisteradresse til Sverige, så får de automatisk besked og opsiger min forsikring. Og ydermere dækker de ikke i Sverige. Og en Svensk forsikring kan jeg ikke tegne på en Dansk indregistreret bil.
Der er 2 løsninger i min optik. Sælger bilen herhjemme og køber en bil derovre, som jeg enten tager med hjem igen (betale ved kasse 1) eller sælger derovre igen. Men det giver mig tab på begge biler.
Kan også få min bil omregistreret i en kammerats navn, og så låne den ind imellem. For forsikringen dækker jo hvis jeg låner den ind imellem. Så kan jeg få den omregistreret igen til mig eget navn ved hjemkomst. Det koster mig kun 2x omregistrering. Nogen med bedre løsninger?
Der er 2 løsninger i min optik. Sælger bilen herhjemme og køber en bil derovre, som jeg enten tager med hjem igen (betale ved kasse 1) eller sælger derovre igen. Men det giver mig tab på begge biler.
Kan også få min bil omregistreret i en kammerats navn, og så låne den ind imellem. For forsikringen dækker jo hvis jeg låner den ind imellem. Så kan jeg få den omregistreret igen til mig eget navn ved hjemkomst. Det koster mig kun 2x omregistrering. Nogen med bedre løsninger?
Nå jeg bider i det sure æble. Det er jo beviser jeg skal bruge, så jeg eksportere bilen til Sverige og får reg. afgiften retur - 15% eller min. 7.500kr de trækker for ulejligheden, får den på Svenske plader og forsikring. Det må vel være et bevis.