Indrejse i Europa

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
markack

Indrejse i Europa

Indlæg af markack » 19.06.2011 20:28:16

Hej,

Jeg flytter til Sverige og tager senere følge af mon kone fra Mauritius som har tænkt os at søge opholdskort til. Når nu hun ankommer til EU så kommer hun jo på en enkelt billet til CPH, vil der kunne være nogen problemer i det?
Borgere fra Mauritius er ikke visumpligtige men jeg mener at besøgende fra visumpligtige lande skal kunne fremvise en returbillet, tænker på om paskontrollen ved indrejse vil være mistænkelige ved enkeltbilletten og stille spørgsmål ved om hun nu også har tænkt sig at rejse hjem igen (hvilket hun jo ikke har tænkt sig at gøre!)

Tak

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Indrejse i Europa

Indlæg af mh1 » 20.06.2011 05:31:30

Som til mange andre er rådet, at hvis en returbillet ikke koster væsentligt mere end en enkelt - hvilket ofte er tilfældet - så køb dog en returbillet, evt. en hvor tilbagerejsedatoen kan ændres, så man har en halv billet til et besøg i hjemlandet.

Desuden er det fornuftigt at tegne en rejseforsikring, selv om de ikke er påkrævet - der går noget tid, inden man får sit opholdskort, og det kan være rart ikke at skulle bøvle med påståeligt sundhedspersonale om, hvorvidt det kan passe at din kone har ret til gratis behandling eller ej.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2011 06:36:31

Ja hvis din kone ikke har en returbillet, så vil både personalet ved indtjeckning i lufthavnen og personalet i paskontrollen ved indrejse i Schengen naturligvis bede hende om at gøre rede for, at hun har lov til at blive i Schengen, så længe hun har lyst, og at hun derfor ikke behøver nogen returbillet.

Hun vil derfor skulle forklare - og dokumentere - begge steder, at hun er gift med en unionsborger, som udnytter retten til fri bevægelighed i et andet medlemsland, og at hun derfor har ret til både indrejse og ophold i EU.

Det er vel ikke noget problem, hvis både din kone og personalet ved indtjeckning i lufthavnen og personalet i paskontrollen alle sammen kan EU-reglerne på fingerspidserne. Men hvis blot en af de tre involverede ikke lige er så stive i reglerne, så vil det da om ikke andet give anledning til diskussioner og forsinkelse.

Jeg turde personligt ikke sende min kone afsted på den måde uden selv at ledsage hende på rejsen, så jeg kunne tage de diskussioner, der måtte opstå undervejs. For personligt ville jeg ikke turde tro på, at min kone er i stand til at overbevise en ansat i et eller andet flyselskab om, at hun er omfattet af nogle særlige "EU-rules", og hvad de "EU-rules" går ud på.

Og det er altså lidt ærgerligt at stå i lufthavnen med en flybillet og slet ikke få lov at checke ind, fordi flyselskabet er bange for at få en bøde for at medbringe en passager, der ikke lever op til immigrationskravene.

markack

Indlæg af markack » 20.06.2011 08:15:57

Ok tak for svarene,

Jeg ønsker selvfølgelig ikke at tage nogen chancer og prisen for en enkeltbillet ligger faktisk overraskende tæt på prisen for en returbillet! Så det ligger vist lige for.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.06.2011 09:35:37

Ja hvis der alligevel ikke er noget videre at spare ved at købe en enkeltbillet, så ligger det ærlig talt lige for at købe en returbillet og spare jer og selv og andre for en masse diskussioner og bøvl. Hvis I vil være rigtig flinke over for flyselskabet og miljøet kan I jo så efter din kones ankomst til Schengen kontakte dem og meddele, at hun ikke har til hensigt at gøre brug af sin returrejse, så de kan sælge sædet til en anden.

Besvar