Kan det lade sig gøre..
Kan det lade sig gøre..
Kære alle I ÆUG'er
Min kone og jeg søgte FS i februar i Sverige efter Eu-regler, og i april fik hun personbevis med fire cifre her i Sverige,men vi stadig venter for svar fra Migrationsverket om opholdkort.(op til 6 måneder ventetid )
Vi har nu tænkt os at tage på ferie i to uge til Kroatien i juni.
Vi har familie som bor der . ...
Men nu kommer jeg helt i tvivl om kan det godt lade sig gøre mens hun venter på opholdkort i Sverige .?? Min kone er amerikansk statsborger..
Min kone og jeg søgte FS i februar i Sverige efter Eu-regler, og i april fik hun personbevis med fire cifre her i Sverige,men vi stadig venter for svar fra Migrationsverket om opholdkort.(op til 6 måneder ventetid )
Vi har nu tænkt os at tage på ferie i to uge til Kroatien i juni.
Vi har familie som bor der . ...
Men nu kommer jeg helt i tvivl om kan det godt lade sig gøre mens hun venter på opholdkort i Sverige .?? Min kone er amerikansk statsborger..
-
fundiver199
Re: Kan det lade sig gøre..
Nej det vil være noget kompliceret. Din kone risikerer således problemer, når hun forsøger at komme ind i Schengen igen, fordi hun har opholdt sig i Schengen i mere end 90 dage de sidste 6 måneder. I Danmark kunne problemet løses ved, at hun fik en tilbagerejsetilladelse, før I tog afsted. Men om noget sådant kan lade sig gøre i Sverige, det ved jeg ikke.
Da hun har et svensk personnummerbevis, kunne I dog evt. tage chancen og håbe på, at dette vil være godt nok til at overbevise en svensk pasbetjent om, at det ikke er farligt at lukke hende ind i Sverige. Og så kunne I flyve direkte fra Sverige til Kroatien uden at bevæge jer ind i andre Schengenlande.
For at følge reglerne 100% skal din kone imidlertid være i besiddelse af et opholdskort for at kunne rejse ind i Schengen uden om "90 dages reglen".
Da hun har et svensk personnummerbevis, kunne I dog evt. tage chancen og håbe på, at dette vil være godt nok til at overbevise en svensk pasbetjent om, at det ikke er farligt at lukke hende ind i Sverige. Og så kunne I flyve direkte fra Sverige til Kroatien uden at bevæge jer ind i andre Schengenlande.
For at følge reglerne 100% skal din kone imidlertid være i besiddelse af et opholdskort for at kunne rejse ind i Schengen uden om "90 dages reglen".
Hej!.
Tusind tak for forklaring.
Tusind tak for forklaring.
Åh, og jeg glemte at sige, at vi i sidste ende ville flyve ud af København.
Om det kan hjælpe med at ændre tingene til det bedre?
sandsynligvis ikke .. fordi det tilhører Den Europæiske Union
.. Har jeg ret?
P.S.Jeg fortalte hende, at er det ikke er den bedste idé, men min kone ønsker at være sikker på det.
Om det kan hjælpe med at ændre tingene til det bedre?
sandsynligvis ikke .. fordi det tilhører Den Europæiske Union
.. Har jeg ret?
P.S.Jeg fortalte hende, at er det ikke er den bedste idé, men min kone ønsker at være sikker på det.
Jeg ville ikke rejse nogen steder, hvis jeg var jer, førend I enten havde modtaget opholdskort eller fået en tilbagerejsetilladelse fra Migrationsverket. Sidstnævnte gælder kun ved direkte fly til og fra Sverige og altså ikke via Danmark eller et andet Schengen-land.
I skal desuden huske på, at det ikke kun er en grænsebetjent til Schengen, I risikerer at skulle argumentere med, men også flypersonalet ved check-in, som skal kontrollere, at I har jeres rejsepapirer i orden. Et svensk personnummerbevis er i sig selv intet værd, da det dels er let at forfalske, dels er uden foto.
I skal desuden huske på, at det ikke kun er en grænsebetjent til Schengen, I risikerer at skulle argumentere med, men også flypersonalet ved check-in, som skal kontrollere, at I har jeres rejsepapirer i orden. Et svensk personnummerbevis er i sig selv intet værd, da det dels er let at forfalske, dels er uden foto.
-
fundiver199
Din kone må under ingen omstændigheder rejse til andre Schengenlande, før hun har fået sit svenske opholdskort. Heller ikke på familiebesøg i Danmark eller til Kastrup Lufthavn med henblik på at rejse ud af Schengen. Hendes ægteskab med dig giver hende kun ret til at opholde sig i Sverige.
Først når hun har fået sit opholdskort, fritager dette opholdskort hende fra de normale immigrationsregler i EU`s medlemslande og herunder for 90 dages reglen i Schengen. Det stempel, som din kone har fået i sit pas ved sin indrejse i Schengen, skal betragtes som et "visum", der kun gælder i 90 dage, og som derfor nu er udløbet.
Først når hun har fået sit opholdskort, fritager dette opholdskort hende fra de normale immigrationsregler i EU`s medlemslande og herunder for 90 dages reglen i Schengen. Det stempel, som din kone har fået i sit pas ved sin indrejse i Schengen, skal betragtes som et "visum", der kun gælder i 90 dage, og som derfor nu er udløbet.
Tak for hurtige svar.
Med dette svar, endelig min kone og jeg fik et svar om at rejse, mens vi venter på et opholdstilladelse.
Mange TAK!
Med dette svar, endelig min kone og jeg fik et svar om at rejse, mens vi venter på et opholdstilladelse.
Mange TAK!