HJÆLP

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ruberto

HJÆLP

Indlæg af Ruberto » 08.04.2011 13:50:02

Hej ÆUG

Jeg er helt ny her og står med en speget sag. Jeg håber I kan vejlede mig / os I at gøre det rigtige. Sagen er således:

Min kæreste, som er født af rumænske forældre i Danmark i 1990, men som umiddelbart herefter rejste tilbage til Rumænien for at komme tilbage til Danmark i 1999 og har boet her lige siden, fik i sin tid gennem sin mor tidsubegrænset opholdstilladelse i Danmark, og det har hun så gået og troet, at hun har haft lige siden. Men da min kæreste blev 18 år i 2008, er det bortfaldet uden at min kæreste eller hendes mor har gjort noget for at få statsborgerskab eller lign. til hende.

Det er problemet i dag. Min kæreste bor og studerer i Danmark, kørekort, taler flydende dansk, har gået i dansk folkeskole siden hun var 9 år etc. men har siden hun fyldte 18 år i dec. 2008 opholdt sig ulovligt i Danmark. Det fortalte udlændingeservice mig i dag.

Hvad vil være det bedste at gøre i vores / hendes situation? Egentlig var og er det meningen, at vi, min kæreste og jeg ville gifte os til sommer, men som det er nu, kan vi ikke det? Det er i hvert fald lige nogle ting det skal falde på plads.

Kan I hjælpe mig / os med gode råd etc. vil vi blive meget glade.

Mvh. Ruberto
Senest rettet af Ruberto 09.04.2011 14:45:06, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: HJÆLP

Indlæg af fundiver199 » 08.04.2011 14:26:56

Rumænien er et EU-land, så din kæreste kan som alle andre unionsborgere få udstedt et registreringsbevis på den nærmeste Statsforvaltning. Men det lyder da helt forrykt, at hun har fået udstedt et dansk pas, hvis hun ikke er dansk statsborger? Det burde jo ikke kunne lade sig gøre.

Men hvis vi går ud fra, at din kæreste ikke er dansk statsborger, så er hun vel rumænsk statsborger. Og så er det som sagt bare med at komme ned på Statsforvaltningen og få udstedt et registreringsbevis til hende. Men forinden skal hun så have lavet et rumænsk pas, hvis hun ikke har det allerede.

Jeg synes også, at I skal kontakte dagbladet Information. Jeg tror, at de vil elske at fortælle denne historie som opfølgning på den, de bragte i går, og som du kan læse om her:

http://www.information.dk/264751#comment-349421

Som en sidste bemærkning kan det ikke være rigtigt, at din kæreste har opholdt sig ulovligt i Danmark siden 2008. For som rumænsk statsborger er hun som sagt unionsborger og har derfor lov at bo her, hvis hun opfylder nogle få og simple betingelser.

Hvad der er tale om er i stedet, at der er begået administrative fejl, som din kæreste formentlig ikke kan siges at være skyld i, da hun med et dansk pas må siges at have en berettiget forventning om, at hun er dansk statsborger.

Ruberto

Indlæg af Ruberto » 09.04.2011 14:47:50

Tak for svaret, Fundiver.

Jeg kom desværre til at skrive at min kæreste havde dansk pas, det var simpelthen en fejl i skyndingen, hun har rumænsk pas og det ændrer jo en del på de oplysninger, du har skrevet dit svar ud fra. Jeg beklager meget. Det var en fejl fra min side. Ps. jeg rettet det i mit oprindelige indlæg.

Men tilbage til hendes sag: Med rumænsk pas siger du, at vi skal skynde os ned på statsforvaltningen og få et registreringsbevis til hende. Det vil vi gøre.

Kan vi gøre andet? Hun er jo født i 1990 i Danmark, Holbæk sogn, af rumænske statsborgere, de flyttede kort tid efter tilbage til Rumænien,og kom så tilbage i 1999, hvorefter hun har gået i dansk folkeskole siden 2. klasse, udd. social og sundhedshjælper, derefter arbejdet 1 år, og læser nu til social og sundhedsassistent...... Både hendes mor og 2 mindre søstre bor i Danmark, samt bedsteforældre, så hun har jo en meget stor tilknytning til Danmark.

Den eneste lille hage ved det hele er, at hun og familien ikke vidste, (det kan man så beklage eller lign.) at hun skulle søge om selvstændigt ophold, da hun fyldte 18 år....Egentlig var det hendes mening, at søge dansk statsborgerskab hurtigst muligt....

Ville det være en idè, at skrive hendes sag ned og sende den pr. mail til udlændingeservice eller hvad kan vi / hun gøre?

Vi havde / har også planer om at gifte os, men ved ikke på hvilken måde ovenstående skitserede situation griber ind i de planer?

Kan hun med et registreringsbevis og som under 24årig gifte sig i Danmark?

Sikke mange spørgsmål. Håber det er nogen, der sidder inde med noget viden, som kan hjælpe os.
Tusind tak for al hjælp.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 09.04.2011 20:05:55

Som EU-borger slipper man helt og aldeles for alderskrav og alt muligt andet halløjsa, og jeg gætter på at der ikke er noget problem i at blive gift heller. Hun kan sikkert endda slippe for krav om civilstandsattest, når hun har boet i DK siden barnsben. Så har folkeregisteret jo styr på hendes civilstand.

Men sørg nu for at hun får registreringsbevis, så ingen kan komme og hævde at hun er ulovligt i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.04.2011 21:01:29

Alle over 18 år kan gifte sig. 24-års reglen har noget at gøre med regler for familiesammenføring og ikke regler for ægteskab. Men familiesammenføringsregler er jo ikke relevante for jer, da din kæreste som rumænsk statsborger har en helt generel ret til at bo i Danmark. Lige som en dansk eller svensk statsborger har det.

Der er visse betingelser omkring ens økonomi, der skal være opfyldt, for at en EU-borger må bo her, men da din kæreste har boet her i mere end 5 år allerede, må hun i princippet have krav på at få tidsubegrænset opholdskort med det samme, og så er der ingen krav.

Så hun mangler ganske enkelt bare at gå ned på Statsforvaltningen og foretage den administrative handling, som det er at få udstedt et registreringsbevis. Hvis nogen vil gøre et stort nummer ud af, at hun er et par år for sent på den med at gøre det, så må I søge assistance fra en gratis retshjælp.

Ruberto

Indlæg af Ruberto » 10.04.2011 07:55:23

Tusind tak for svarene, mp og Fundiver.

I har været til stor hjælp. Som I nok har regnet ud, har jeg/vi ikke megen viden på området, men I har og ÆUG har været til stor hjælp. Så mange tak.

Vi får lavet registreringsbeviset og så tager vi det hele derfra. Vi håber bare på, at der ikke bliver noget bøv.

Mange tak for hjælpen, Ruberto.

Besvar