Sverige og nyfødt

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Niels H

Sverige og nyfødt

Indlæg af Niels H » 25.02.2011 10:53:11

Hejsa

Jeg er bosiddende i sverige med min russiske kone (som nu er svensker - dobbelt statsborgerskab) og vi har fået en lille søn

Nu er spørgsmålet så:

Hvilket statborgerskab har han? Skal man søge om det et sted?

/Niels Henriksen

fundiver199

Re: Sverige og nyfødt

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2011 11:47:27

Din søn vil automatisk få tildelt svensk statsborgerskab, da han er født i Sverige af en svensk kvinde. Det kan der ikke herske nogen tvivl om. Hvis I ønsker, at han tillige skal have et dansk eller russisk statsborgerskab, så skal I henvende jer til det pågældende lands myndigheder.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.02.2011 16:32:15

prøv at læse i denne tråd: viewtopic.php?f=9&t=6552&p=38413&hilit= ... kab#p38413

Der er visse problemer for en dreng i at få russisk statsborgerskab!
mh
Rådgiver for ÆUG

Lost

Indlæg af Lost » 15.03.2011 13:53:57

fundiver199 skrev:Din søn vil automatisk få tildelt svensk statsborgerskab, da han er født i Sverige af en svensk kvinde. Det kan der ikke herske nogen tvivl om. Hvis I ønsker, at han tillige skal have et dansk eller russisk statsborgerskab, så skal I henvende jer til det pågældende lands myndigheder.
Det er rigtigt at man skal henvende sig, men han er altså dansk statsborger også selvom de ikke henvender sig. Jeg henvendte mig ikke vedrørende min datter før hun fyldte 3, og der var overhovedt ingen tvivl om at hun var dansk statsborger eller ej. Hun var bare ikke registreret.

Vi skal jo allesammen registreres og have numre :wink:

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.03.2011 14:06:50

Man kan sagtens have dobbelt eller tre statsborgerskaber eller flere igennem hele livet uden at man nødvendigvis skal registrere det nogen steder. Det afgørende er alene, hvor i verden man er født (fx bliver man amerikansk statsborger ved at blive født i USA) eller hvem ens forældre er (i de fleste lande får barnet automatisk moderens statsborgerskab, men farens kan man også få i mange tilfælde).

Man kan således sagtens være dansk statsborger uden at have et dansk cpr-nr. eller et dansk pas for den sags skyld.

Statsborgerskab er med andre ord noget man fødes med, og ikke noget man ansøger om, medmindre man senere i livet flytter til et andet land og så ønsker at få dette lands statsborgerskab ved naturalisation.

Så jeres søn kan i dette tilfælde sagtens være både dansk, svensk og russisk. De enkelte lande kan så have nogle regler for, at man inden man fylder et bestemt antal år skal lade sig registrere for at bevare statsborgerskabet, men som udgangspunkt er statsborgerskab jo noget, man fødes med, og ikke noget man skal ansøge om.

Besvar