Omregistrering af kørekort

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm

Omregistrering af kørekort

Indlæg af klm » 14.03.2011 23:15:43

Hej!

Min mand, som er fra Tyrkiet, og jeg bor pt i Tyskland, men planlægger snart at flytte til Dk og søge ophold efter eu-reglerne.
Min mand har et tyrkisk kørekort men skal jo have det omregistreret til et eu kørekort.
Er der nogen der ved hvad der skal til i Danmark?
Vi har undersøgt lidt her i Tyskland og her tager de 500 Euro for det.
Synes det lyder af mange penge, men på den anden side er stort set alt billigere her i Tyskland, så går ud fra at det er dyrere i Dk. (?)

Håber der er nogen der kan hjælpe..

krikris
Geografisk sted: denmark

Re: Omregistrering af kørekort

Indlæg af krikris » 15.03.2011 07:03:57

Hej læs nedenfor;

http://www.politi.dk/da/borgerservice/k ... koerekort/

Så et dansk kørekort kommer man hverken arbejdsmæssigt eller økonomisk sovende til;-)

Jeg tror min mand med glæde ville have betalt 500 Euros for at slippe teoriprøve på dansk (den krævede et enormt hjemmearbejde, når men ikke rigtig kan sproget endnu, men han bestod da i første hug efter 3 mdrs ophold i dk på dansk!) den kontrollende køreprøve var piece og cake.

Prisen bliver også omkring 3-4000 kr i DK

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.03.2011 07:41:23

Hidtil har det været særdeles let at bestå en tyrkisk køreprøve - et par teorispørgsmål og et par timers træning på stille veje og 3-5 minutters praktisk prøve udløste kørekort. Derfor er det absolut i orden, at der kræves 'omprøve', før man slippes løs i andre lande.

I fremtiden bliver køreprøven anderledes krævende: før man kan gå op skal man deltage i teoriundervisning, køre først på bane, siden i bytrafikkenog en tur på motorvej både dag og aften. Teoriprøven bliver også mere seriøs. Køreprøven vil sammenlagt tage 45 minutter. Formodentlig vil EU acceptere at kørekort erhvervet efter dette træder i kraft kan ombyttes uden yderligere prøver.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.03.2011 08:12:54

Min egen kæreste fra Filippinerne fik, som de fleste af sine landsmænd, sit kørekort uden at være oppe til nogen form for køreprøve. Det eneste, hun var udsat for, var en drugtest. Efter at kørekortet var i hus, valgte hun så at tage nogle køretimer i bil, men det er der mange, der ikke gør, hvis pengene er små. Så futter de bare rundt på vejene med 20-30 km i timen, indtil de har lært sig selv at køre, eller måske har lært det af en onkel eller lignende.

Et filippinsk kørekort gælder automatisk til både motorcykel og alle 4-hjulede køretøjer med op til 5 tons totalvægt. Køretimer på motorcykel er der ingen, der tager. Men reglerne siger, at man de første to måneder er "student driver" og derfor kun må køre rundt, hvis man har en person med kørekort siddende bag på motorcyklen. Som om det ligefrem gjorde det nemmere at lære at styre sådan et apparat :lol:

Så ja det er absolut i orden, at et udenlandsk kørekort skal ombyttes for at kunne bruges i EU, når personen bor her fast.

solskinsglad

Indlæg af solskinsglad » 15.03.2011 08:37:37

Samme historie som Fundiver her. Min mand er fra Cuba, hvor startede med et studiejob som taxachauffør (!) da han var 15. Kørekortet købte han 10 år senere.

Der er rigtig mange ting man skal tage højde for, når man skal have kørekort i Danmark. Selvom min mand er mindst 100 gange bedre til at køre bil (dvs. manøvrere bilen) end jeg er, så opdager vi stadig jævnligt ting i den danske trafik, som han ikke er klar over. Fx er der ingen cykelstier og stort set ingen cykler i Cuba. Jeg tror ikke min mand ville kunne bestå køreprøven uden mindst en køretime.

Han har fået lavet et midlertidigt kørekort på kommunen, indtil han får taget køreprøven (når vi får råd). Det betyder, at han må køre bil i Danmark nu, selvom han ikke har taget køreprøven endnu, men kun været til lægetjek.

resser
Geografisk sted: København

Indlæg af resser » 15.03.2011 09:30:33

Når nu man synes at 500 Euro er meget for et kørekort, når man også har et kørekort
fra et andet land, så skal man sammenligne med hvad det koster med et komplet
kørekort fra bunden i Danmark, som mh skriver. så er det ret omfattende med de nye køreprøver, først kørsel på lukket bane, så en ret omfattende teori, læge erklæring, godkendelse fra kommunen, en hel week end med førstehjælp, isbane kørsel, aftenkørsel, motorvejs kørsel ud over den almindelig kørsels træning i byer og på landeveje og min kinesiske hustru er næsten færdig med kørekortet og hun havde ikke et kørekort i forevejen, og det er muligt at nogle udlændingemænd har
nemt ved at lære at køre bil, men på den anden side er der også kvinder fra udlandet som aldrig før havde prøvet at køre bil, og det kræver nemt mellem 20 og 30 køretimer og prisen bliver så omkring ca. 25.000,-/30.000,-
Senest rettet af resser 15.03.2011 10:56:55, rettet i alt 1 gang.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.03.2011 10:24:01

Hvis det kan forhindre sådanne ulykker, som man kan se her: http://www.dailymotion.com/video/x7q6ei ... uleri_auto
så er det billigt!
mh
Rådgiver for ÆUG

klm

Indlæg af klm » 15.03.2011 12:23:36

Haha' - Sikke nogle historier! :D
Ok, så er der vidst ingen tvivl: Han må få gjort det hér!

Mange tak for jeres hjælp!

amles84

Indlæg af amles84 » 15.04.2011 18:16:11

hej alle... :)

jeg har et spørgsmål?

min mand har bosnisk kørekort. kan han om-registrere den når han er i sverige under process ophold, eller skal han tage den om det hele forfra? jeg håber nogen kan hjælpe....mvh amles

Besvar