Jeg skal formentlig til Spanien et semester pga. studier, og så skal vi søge om ophold til min mand i Spanien, så han kan rejse med.
I de papirer vi har fra Spanien står der, at han skal vedlægge bevis for ægteskabet, der ikke må være mere end 3 måneder gammelt. Vi blev gift i Cuba for 2 år siden, så vielsesattesten er jo "udløbet". Et andet sted stod der, at dokumentationen skulle være fra den europæiske parts land, dvs. Danmark i vores tilfælde. Hvor skal jeg henvende mig for at få et bevis for vores ægteskab?
Og det næste er så, hvor lang tid processen tager. Jeg ved ikke, om der er nogen herinde, der har prøvet at bruge Spanien som genvej, men måske kan I alligevel hjælpe mig med at danne mig et billede. Kan jeg registrere mig i Spanien, så snart vi har en bolig, eller skal vi være flyttet først? Jeg må naturligvis studere fra dag 1, så længe jeg bare indgiver min registrering, men hvor lang tid tager det, før min får en arbejdstilladelse?
Om at flytte til Spanien (en masse forskellige spørgsmål)
-
solskinsglad
-
hanseriknica
Re: Om at flytte til Spanien (en masse forskellige spørgsmål
Hej Solskinsglad, Beviset for dit ægteskab (det eurpæiske bevis) får du på kommunen. Det er et simpelt udskrift fra CPR, som de laver med det samme, husk at de skal underskrive det. Det forudsætter, at du har indskrevet dine cubanske ægteskabspapirer i det danske CPR. Derefter skal du igennem oversættelse, legalisering etc., da CPR vistnok stadig ikke kan udskrive den slags på spansk. Selvom Danmark langt om længe er blevet medlem af apostille systemet, skal du være opmærksom på, at den legalisering sker korrekt (det er noget med at oversætteren skal være autoriseret, og der skal der vistnok ske legalisering på gammeldags facon)men her er jeg ikke helt sikker, blot ved jeg at der er noget du skal være meget opmærksom på, men oversætteren ved det helt sikkert.
De spanske myndigheder bruger 3 måneder på at behandle og afgøre sagen fra ansøgning er indgivet. De er meget OPS på denne tidsfrist. Det kan gå hurtigere, men meget sjældent langsommere. MEN afhængig af hvor du skal studere, er der også et vist tidsforløb fra du begynder processen til ansøgning er indgivet. Du og sin mand kan registrere jer rent boligmæssigt så snart i har en adresse. Det sker på kommunen.
Du som EUborger vil få et opholdsbevis formentlig samme dag du ansøger. (jeg fik permanet opholdstilladelse på 5 minutter (efter at have stået i kø 2 timer
)
Held og lykke
De spanske myndigheder bruger 3 måneder på at behandle og afgøre sagen fra ansøgning er indgivet. De er meget OPS på denne tidsfrist. Det kan gå hurtigere, men meget sjældent langsommere. MEN afhængig af hvor du skal studere, er der også et vist tidsforløb fra du begynder processen til ansøgning er indgivet. Du og sin mand kan registrere jer rent boligmæssigt så snart i har en adresse. Det sker på kommunen.
Du som EUborger vil få et opholdsbevis formentlig samme dag du ansøger. (jeg fik permanet opholdstilladelse på 5 minutter (efter at have stået i kø 2 timer
Held og lykke
-
solskinsglad
Mange tak for svar.
Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Vi overvejer nu, om vi skal tage til Spanien i løbet af foråret for at registrere først mig og siden søge om min mands opholdstilladelse, så han kan have arbejdstilladelsen inden vi reelt flytter til Spanien i september.
1) Kan der være problemer i, at vi i første omgang registrerer os hos min mands bror m/familie (der bor i Madrid), og så flytter, når vi finder egen lejlighed i september?
2) Skal vi opholde os i Spanien, mens processen står på? (min mands har dansk opholdstilladelse, så han har ret til at holde al den ferie i Spanien, han lyster - op til 90 dage)
Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Vi overvejer nu, om vi skal tage til Spanien i løbet af foråret for at registrere først mig og siden søge om min mands opholdstilladelse, så han kan have arbejdstilladelsen inden vi reelt flytter til Spanien i september.
1) Kan der være problemer i, at vi i første omgang registrerer os hos min mands bror m/familie (der bor i Madrid), og så flytter, når vi finder egen lejlighed i september?
2) Skal vi opholde os i Spanien, mens processen står på? (min mands har dansk opholdstilladelse, så han har ret til at holde al den ferie i Spanien, han lyster - op til 90 dage)
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Du kan læse her om proceduren, pris mv. for at få sat en apostille på dit ægteskabsbevis: http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/ ... postillen/
Det er KUN selve attesten, der skal oversættes, så det kan gøres før du får apostille på. Apostillen er nemlig international, det er en af fiduserne ved den. Og en anden er, at de lande der er med i apostille-ordningen SKAL respektere hverandres apostiller, og man skal derfor ikke længere gennem to legaliserings-procedurer.
Det er KUN selve attesten, der skal oversættes, så det kan gøres før du får apostille på. Apostillen er nemlig international, det er en af fiduserne ved den. Og en anden er, at de lande der er med i apostille-ordningen SKAL respektere hverandres apostiller, og man skal derfor ikke længere gennem to legaliserings-procedurer.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG