Forsikringskassen, svensk børneydelse og dansk børnecheck?

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gwapo
Geografisk sted: Malmø
Kontakt:

Forsikringskassen, svensk børneydelse og dansk børnecheck?

Indlæg af Gwapo » 08.02.2011 13:04:17

Hej Alle
Har et lille spg. ang. mammapenge, svensk børneydelse og dansk "børnecheck" eller hvad det nu kaldes.

Vores søn er lige blevet 1 år igår og vi fik langt om længe i december penge fra forsikringskassen til min kone.
Det der undre mig er at de har lagt en svensk børneydelse til mammapengene og derefter trukket hele den danske ydelse fra.

Beregnings ex. før den danske ydelse kommer med

Barnbidrag = 1050,- Sek
Forældre penge før skat = (31 dage) = 5580,- Sek
Total før skat = 6630,- Sek

Udbetalt efter skat = 5514,- Sek

Med den danske ydelse:
Barnbidrag = 1050,- Sek
Forældre penge før skat = (30 dage) = 5400 Sek
Total før skat = 6450,- Sek
Avdrag for udenlandske familijeförmåner = 1803,81 Sek
Sum før skat = 4646,19 Sek

Udbetalt efter skat = 3868,- Sek

"Når ett barns föräldrar arbetar i, har pension från eller bor i olika länder inom EU,EES eller Schweiz kan det finnnas rätt till förmåner från båda länderna. Förmånerna samordnas för att familjen inte ska få dubbel ersättning eller bli helt utan. Det finns bestämmelser om vilket land som i första hand ska ubetala ut förmånerna och om hur samordningen ska gores. Det innebär att om det finns rätt till förmåner från båda länderna, så år det är ett land som i första hand betalar förmåner. Om det andra landets förmåner är höger, så betalar det landet ut mellanskillnaden som ett tilläggsbelopp."

Sådan som jeg læser ovenstående så skal de da ikke trække hele det danske beløb fra eller er jeg helt galt på den?

Håber der er en der kan svare på dette - måske Skaaanebo ;O)
Mvh
Søren

skaanebo

Re: Forsikringskassen, svensk børneydelse og dansk børnechec

Indlæg af skaanebo » 08.02.2011 13:36:13

De skal vel kun trække noget fra i udbetalingen, hvis I får penge udbetalt fra Danmark. Jeg er desværre ikke så godt inde i reglerne om lige præcis det emne, men I kan jo også spørge Øresunddirekt, som kan vejlede om de dansk-svenske regler på området.

Gwapo
Kontakt:

Indlæg af Gwapo » 08.02.2011 16:48:41

Men vi er enige om at udfra den svenske tekst så skal der "bare" opreguleres i forhold til den danske ydelse fordi den er højre?
I regnestykket får vi nemlig 1600-1800 svenske mindre (med forbehold for antal dage i mdr. og der af skatte forskel) end hvis vi slet ikke fik noget fra dk.
Det synes jeg jo ikke kan være rigtigt

Men jeg vil tage den med Øresunddirekt :wink:
Takker for svaret
Mvh
Søren

Gwapo
Kontakt:

Indlæg af Gwapo » 09.02.2011 14:54:06

Har lige være på Øresundsdirekt på Storetorg
Ja selvfølgelig kun når vi får noget fra dk
Hvilket vi gør.

De har været rigtig smarte svensken
Det svenske barnbidrag er ikke en særskildt ting som i dk og du får den kun samtidig med at der udbetales orlovspenge = samlet pakke = familjeförmåner
Derfor trækker de hele den danske fra - men de gør det så efter skat hvilket jeg ikke synes er helt rimeligt men det er der nok ikke noget at gøre ved.

Mvh
Søren

Besvar