Min situation
I Rusland skal man indlevere visumansøgninger personligt eller få en person fra et akkrediteret rejsebureau til at gøre det (via fuldmagt). Disse ansøgninger skal indleveres på et "Denmark Visa Service Centre" og der findes pt. et i Moskva, St.Petersburg, Novosibirsk, Rostov-On-Don og Kazan. Men Rusland er jo et stort land og en russer kan derfor sagtens ende med at skulle rejse adskillige tusinde kilometre for at komme til et af disse steder. Det er tilfældet for min kone. Samtidig er papirarbejdet en smule omstændigt og jeg valgte at udskrive og udfylde det der skulle bruges samt finde et akkrediteret rejsebureau i Moskva der ville hjælpe os.
At sende brevet
Opgaven lyder altså på at sende de udfyldte papirer til hende. Hun underskriver dem og sender dem videre til rejsebureauet. Som sagt vil det tage 3-4 uger at sende post til Rusland fra et andet land. Folk på andre fora skyder skylden på den langsomme russiske told. Der er modstridende oplysninger om hvorvidt private selskaber som DHL er hurtigere på dette punkt. I min naivitet inden jeg vidste dette, gik jeg blot på posthuset og sendte det som et anbefalet brev. Her er en tjekliste:
- Send det som anbefalet brev. Så får du et track & trace nummer og leveringssikkerheden er højere.
- Skriv både adressen på engelsk og russisk.
- Du skal værdiangive din forsendelse. Hvis det bare er papirer, så sæt det til $0 og det skulle stryge lige igennem tolden.
På post.dk kan du følge dit brev via det track & trace-nummeret som følger med et anbefalet brev. Men kun delvis! Her er min status efter 2 uger:
15. december 2010 17:41 Modtaget af Post Danmark xxxx xxxxx Posthus
16. december 2010 06:44 Afsendt til RUSLAND
Det viser sig at de oplysninger der er på forsendelsen åbenbart ikke bliver delt mellem Danmark og Rusland. Men det russiske postvæsen har dem og de kan ses på http://www.russianpost.ru/resp_engine.a ... trackingpo. Du skal bare huske at fjerne mellemrum i det danske track & trace nummer da hjemmesiden har sat en grænse på antal tegn der kan indtastes. Så et dansk nummer som PP08 349 678 5 DK bliver til PP083496785DK. Her er hvad det russiske postvæsen siger indtil videre:
- Operation:Импорт, Date:23 December 2010 15:30, Name of post office:МОСКВА PCI-1
- Operation:Обработка, Date:25 December 2010 04:22, Name of post office:МОСКВА PCI-1, Characteristic of operation:Покинуло место международного обмена
Andet
Hvis alt går vel, så sender hun papirerne videre med DHL til rejsebureauet i Moskva. Så der kommer en opdatering senere.
Opdatering
Så blev brevet endelig afleveret.
- Operation:Обработка Date:5 January 2011 09:02
- Operation:Обработка Date:6 January 2011 00:00
- Operation:Обработка Date:6 January 2011 14:00
- Operation:Неудачная попытка вручения Date:6 January 2011 14:00
- Operation:Вручение Date:11 January 2011 00:00