Howto: Sende post til Rusland

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
anay

Howto: Sende post til Rusland

Indlæg af anay » 01.01.2011 16:20:25

Jeg tillader mig at oprette en ny tråd til opsamling af erfaringer omkring det at sende post til, fra og internt i Rusland. Det lader nemlig til, at det er godt at tænke sig om mht. valg af postfirma og forsendelsestype. Nu har jeg læst en del rundt omkring på diverse fora og de generelle erfaringer er, at det tager 3-4 uger at sende et brev eller en pakke via det statslige russiske postvæsen! Tænk over det hvis I f.eks. skal sende visumpapirer frem og tilbage.

Min situation
I Rusland skal man indlevere visumansøgninger personligt eller få en person fra et akkrediteret rejsebureau til at gøre det (via fuldmagt). Disse ansøgninger skal indleveres på et "Denmark Visa Service Centre" og der findes pt. et i Moskva, St.Petersburg, Novosibirsk, Rostov-On-Don og Kazan. Men Rusland er jo et stort land og en russer kan derfor sagtens ende med at skulle rejse adskillige tusinde kilometre for at komme til et af disse steder. Det er tilfældet for min kone. Samtidig er papirarbejdet en smule omstændigt og jeg valgte at udskrive og udfylde det der skulle bruges samt finde et akkrediteret rejsebureau i Moskva der ville hjælpe os.

At sende brevet
Opgaven lyder altså på at sende de udfyldte papirer til hende. Hun underskriver dem og sender dem videre til rejsebureauet. Som sagt vil det tage 3-4 uger at sende post til Rusland fra et andet land. Folk på andre fora skyder skylden på den langsomme russiske told. Der er modstridende oplysninger om hvorvidt private selskaber som DHL er hurtigere på dette punkt. I min naivitet inden jeg vidste dette, gik jeg blot på posthuset og sendte det som et anbefalet brev. Her er en tjekliste:
  • Send det som anbefalet brev. Så får du et track & trace nummer og leveringssikkerheden er højere.
  • Skriv både adressen på engelsk og russisk.
  • Du skal værdiangive din forsendelse. Hvis det bare er papirer, så sæt det til $0 og det skulle stryge lige igennem tolden.
Her kan du følge brevet
På post.dk kan du følge dit brev via det track & trace-nummeret som følger med et anbefalet brev. Men kun delvis! Her er min status efter 2 uger:

15. december 2010 17:41 Modtaget af Post Danmark xxxx xxxxx Posthus
16. december 2010 06:44 Afsendt til RUSLAND

Det viser sig at de oplysninger der er på forsendelsen åbenbart ikke bliver delt mellem Danmark og Rusland. Men det russiske postvæsen har dem og de kan ses på http://www.russianpost.ru/resp_engine.a ... trackingpo. Du skal bare huske at fjerne mellemrum i det danske track & trace nummer da hjemmesiden har sat en grænse på antal tegn der kan indtastes. Så et dansk nummer som PP08 349 678 5 DK bliver til PP083496785DK. Her er hvad det russiske postvæsen siger indtil videre:
  • Operation:Импорт, Date:23 December 2010 15:30, Name of post office:МОСКВА PCI-1
  • Operation:Обработка, Date:25 December 2010 04:22, Name of post office:МОСКВА PCI-1, Characteristic of operation:Покинуло место международного обмена
I den første linje har vi Импорт. Det betyder import. Den anden linje er Обработка, hvilket er processing og Покинуло место международного обмена er Leaving the scene of International Exchange. Som jeg forstår det, så er den 1) ankommet til tolden og 2) afsluttet fortoldning og sendt videre. Lidt brug af google afslører at der gerne skal komme to opdateringer mere. En mere med Operation:Обработка (processing) hvor navnet på posthuset nu er den by hvor forsendelsen sendes til. Derefter en linje med Operation:Вручение og Characteristic of operation:Вручение адресату hvilket betyder presentation og delivery to the addressee.

Andet
Hvis alt går vel, så sender hun papirerne videre med DHL til rejsebureauet i Moskva. Så der kommer en opdatering senere.

Opdatering
Så blev brevet endelig afleveret.
  • Operation:Обработка Date:5 January 2011 09:02
  • Operation:Обработка Date:6 January 2011 00:00
  • Operation:Обработка Date:6 January 2011 14:00
  • Operation:Неудачная попытка вручения Date:6 January 2011 14:00
  • Operation:Вручение Date:11 January 2011 00:00
Brevet var forsøgt afleveret den 6. januar, men pga. ferie i Rusland, så blev det først afhentet på posthuset den 11. januar. Så brevet blev indleveret den 15. december og forsøgt afleveret den 6. januar. Det giver en leveringstid på 22 dage.
Senest rettet af anay 21.01.2011 17:15:52, rettet i alt 1 gang.

anay

DHL

Indlæg af anay » 21.01.2011 18:12:08

Mit første indlæg i tråden var en beskrivelse af oplevelsen med det officielle danske og russiske postvæsen. Da papirerne var underskrevet og vedlagt billeder til visumansøgningen, så sendte min kone papirerne var Vladivostok til Moskva. DHL er kun i de større byer hvorimod det russiske postvæsen er i alle byer med et posthus. Et firma som UPS er faktisk ganske udbredt (mere end DHL), så det kunne være interessant at teste dem. Valget faldt dog på DHL da papirerne skulle frem hurtigst muligt og andre fora har beskrevet firmaet som et der har et ganske godt tag i Rusland. Priserne varierer, men man kan få en cirkapris ved at gå ind på dhl.com og vælge "Get Rate and Time Quote". Det endte med at koste 2500 rubler (460 kr). Det skyldes at vi ville have brevet leveret i åbningstiden til rejsebureauet. Det kan helt sikkert gøres billigere hvis de kan aflevere det senere på dagen. Men vi havde ikke lyst til at tage flere chancer med posten på det tidspunkt.
  • Afsendt 19. januar 2011
  • Ankomst 21. januar 2011
Se, det var ganske hurtigt. Det var altså en leveringstid på 2 dage. Det hele kunne følges via track & trace på dhl.com. Brevet får et 10-cifret nummer og i vores tilfælde var der 7 statusopdateringer i løbet af de 2 dage. Meget imponerende.

Konklusion
De to resultater er selvfølgelig ikke direkte sammenlignelige. Den væsentligste forskel var, at den ene forsendelse skulle gennem tolden i Moskva, mens den anden var mellem to byer internt i Rusland. Derudover var modtager byen for brevet sendt med det russiske postvæsen en by udenfor Vladivostok, så det kunne være +1 dag der ifølge Track & Trace. Men det giver stadig en rejsetid på 11 dage mellem Moskva og Vladivostok for dem.

De to dage som DHL brugte passede også med deres "Price and Time Quote". Hvis den ligeledes er nøjagtig for et brev mellem Danmark og Rusland, så vil det koste 1093 kr. og tage blot 3 dage! Det er selvfølgelig mange penge, men vil du vente 19 dage ekstra på at se din kone for at spare 1000 kr.? Så hvis du har ualmindelig god tid er Post Danmark og det russiske postvæsen udmærket. Ellers betal dig fra det ved DHL.

Et alternativ kunne være UPS. De ville have 1500 rubler (276 kr.) for at sende brevet fra hendes by udenfor Vladivostok til Moskva. Til gengæld vil de have 1466 kr. og bruge en uge mellem Danmark og Rusland.
Senest rettet af anay 21.01.2011 18:20:01, rettet i alt 1 gang.

anay

Re: Howto: Sende post til Rusland

Indlæg af anay » 21.01.2011 18:17:53

bizman skrev:Fin information. Top klasse,

Håber også vil poste sådanne oplysninger på http://www.come.to/rudan-forum
Du er velkommen til at kopiere min tekst og indsætte den på det andet forum. Jeg er blot ude på at andre i samme situation har bedre information til rådighed.

astra16V

Re: Howto: Sende post til Rusland

Indlæg af astra16V » 23.01.2011 10:26:08

Hej !

Ja der findes også et andet forum hvor der deles us fa erfaringer omkring det at sende pakker og post til både Rusland og ukriane.

Han man lysten til at læse fra nogle som virklig har erfaringer med dette så kan man kigge på

www.russisk-dansk-forum.dk.

Her har en del rigtig gode erfaringer og forslag til hvad man kan gøre og ikke gøre.

Besvar