Må nok indrømme, at jeg aldrig har haft nogen respekt for Karen Ellemann. Sagen her bidrager på ingen måde til at bedre det.
Jeg tror ministeren har en særdeles dårlig sag her. Ja, selv hendes far må tage sig til hovedet. Ånden i den nordiske konvention er klar og tydelig, nemlig at nordiske statsborgere frit kan flytte mellem de nordiske lande og bede om sociale ydelser uden risiko for udvisning.
Sagen her viser endnu engang en utrolig snæversynethed fra danske myndigheder. Ja, det går endda så vidt at selv Birthe Rønn Hornbech (integrationsministeren) har truet med, at hvis danske statsborgere, der har boet en tid i et andet EU/EØS-land, og vender tilbage til Danmark og beder om en social ydelse, vil blive udvist pronto. Så er det jeg spørger måbende: Hvordan kan man udvise danske statsborgere fra Danmark, fordi de anmoder om en social ydelse?
Karen Ellemann kan ligeledes være i karambolage med loven om ligebehandling, som jeg vurdere det, fordi den pågældende borger er gravid og i den forbindelse har ansøgt om en offentlig ydelse. Barselsdagpenge anses i øvrigt ikke som en social ydelse.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser