Dansk undervisning i århus...

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Yagmur

Dansk undervisning i århus...

Indlæg af Yagmur » 19.07.2010 21:33:54

Hej venner..

Vi har besluttet at min kæreste kommer i august, så bliver vi gift og søger om fs, mens han er her i landet..

Derfor vil vi rigtig gerne have at han skal starte til noget danskundervisning istedet for at sidde hjemme og kede sig.

Der er forskellige udbydere, er der nogen der kan anbefale en af dem??

http://www.laerdansk.dk/aarhus/dk/undervisning/

http://imta.dk/web/index.php?page=aktiviteter-2

http://www.internationalcommunication.d ... dansk.html

Det er vigtigt han holder sig igang, men samtidig vil vi også gerne overbevise overfor udlædingestyrelsen at vi gerne vil det her..

fundiver199

Re: Dansk undervisning i århus...

Indlæg af fundiver199 » 20.07.2010 06:55:49

Det er en fin ide, I har fået, men du må ikke tro, at det spiller nogen som helst rolle, om I "overbeviser US om, at I vil det her". Det afgørende er alene, om I opfylder de forskellige krav og betingelser eller ej, som du kan læse om under "jeg vil... familiesammenføres".

Indvandringsprøven kommer efter de seneste oplysninger kun til at gælde for dem, der søger efter 1. oktober 2010. Så hvis I når at søge inden denne dato, er det ikke strengt nødvendigt, at din mand begynder at lære dansk ved selvstudie. Men derfor er det naturligvis en glimrende ide alligevel, da han så ikke sidder og keder sig, og måske hurtigere kan blive klar til at finde et job i Danmark. Og måske kan noget forberedelse også medføre, at han bliver indplaceret på et højere niveau på danskundervisningen i integrationsprogrammet.

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 20.07.2010 08:48:34

I gamle dage skulle man ligge bunker af uddannelses papir, løn sedler og alt muligt, men som idag, kan jeg se det ikke er nødvendigt. kan det passe??

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 20.07.2010 08:50:55

Jeg har forresten været ved kommunen, hvor de skrev jeg havde fået lov om aktiv socialpolitik de 3500kr. for etablering, men at jeg havde forsørget mig selv i den periode og at det kun var en engangsbeløb.. håber ik det står i vejen for os..

Osvald
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Osvald » 20.07.2010 08:51:07

Dansk undervisning så hurtigt som muligt er en rigtig god ide, som jeg varmt kan anbefale.

Min kæreste kom til Danmark for 7½ år siden og begyndte på sit første dansk kursus efter en måned. Kurset var blot 2 x 2½ time om ugen - hun var her på et turistvisum og vi skulle derfor betale for kurset. Nogle af hendes bedste venner lærte hun af kende på det kursus. Jeg synes det var utrolig godt for os - ikke alene fordi hun hurtigt lærte dansk (og dermed kunne følge med når vi var sammen med familie og venner), men også fordi hun hurtigt fik etableret sit eget netværk. Etableringen af hendes netværk var noget vi prioriterede højt (gik ibyen med dem, spiste middag sammen, m.v. ), mens mine venner og familie blev prioriteret lidt ned for en periode.

Held og lykke med det hele :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.07.2010 09:52:42

@Yagmur

I 1996 indførte Nyrupregeringen et forsørgelseskrav, hvor man skulle dokumentere at have en indtægt af en vis størrelse. Men disse regler er blevet ændret af den siddende regering i forbindelse med, at den indførte starthjælpen.

Så i dag skal man i stedet dokumentere, at man ikke har modtaget sociale ydelser i 3 år. Det er derfor helt korrekt, at du ikke behøver vedlægge lønsedler og årsopgørelse m.m. som dokumentation for din økonomi. Til gengæld skal du vedlægge en erklæring fra din kommune.

De 3.500 er en 1-gangsydelse, som der kan ses bort fra, men jeg kan desværre ikke garantere, at man vil gøre det. Umiddelbart tror jeg dog, at man vil se bort fra det, når kommunen skriver, at det "ikke var relateret til forsørgelse".

Yagmur

Indlæg af Yagmur » 20.07.2010 09:59:43

Jeg synes det er dejligt folk gider at dele sine oplevelser, jeg håber også at kunne skrive hvordan det vil gå for mig og min kommende mand:)

Nu hvor de regler ikke er nødvendige mere, vil det så være en dum ide at ligge min mands referancer og løn sedler osv. med??

Jeg vil bare så gerne være ekstra forsigtig og gøre alt så godt som muligt, da jeg har en chance for at blive afvist, jeg vil gerne have det hele skal være perfekt når vi aflevere papirene...

Er nervøs selvfølgelig og det vil jeg være indtil den dag vi får et svar:)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.07.2010 10:34:42

For det første er det dine egne og ikke din mands lønsedler, som kunne være relevante at vedlægge, da det er dig, som skal sandsynliggøre, at du kan forsørge din mand i Danmark og ikke omvendt. Din mands referencer og lønsedler ville kun være relevante, hvis han søgte om en arbejdstilladelse eller et greencard helt uafhængigt af dig.

Og for det andet, så er der mere end rigeligt med papirer i sådan en ansøgning i forvejen, og det vil kun irritere sagsbehandleren, hvis der er vedlagt ting, som ikke er nødvendige eller relevante.

Så vedlæg de papirer, som de beder om i ansøgningspakken, og hverken mere eller mindre.

Besvar