Fillipinerne - Hvorhen og Hvordan

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Veritas

Fillipinerne - Hvorhen og Hvordan

Indlæg af Veritas » 25.04.2009 11:23:13

Hej allesammen,

Jeg er som bekendt faldet for en fillipiner, jeg mødte på rejse i Japan.
Situationen er denne: Hun er PT i Japan og jeg i DK. Hun forlader Japan om få uger da hendes visum i Japan er udløbet. Hun er fra Quezon City, Manilla. Vil jo self. gerne være sammen som alle jer andre forelskede par herinde, så hvad gør vi og hvordan?

Jeg er 32 og Hun 25.

Hvad er den bedste og hurtigste vej?

Kan jeg nå at få et visum klar på Fillipinerne, såfremt jeg tager dertil, på de 21 dage man har som turist visa på Fillipinerne? (Vi vil gerne til DK).

Kan vi tage til DK på Turistvisum og evt.blive gift her og ordne tingene her?

Er det muligt at have en normal tilværelse på Fillipinerne? Altså, vælge at bo der istedet for her?

Jeg planlægger en roadtrip med hende når jeg tager dertil om ikke længe. Nogen forslag? Billeje etc? Hvad skal man passe på etc.? Lækre Strande etc.

Takker for et MEGA lækkert fora.

Venligst
Veritas

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.04.2009 11:44:32

Med hensyn til at bo på Filippinerne så afhænger det jo meget af din erhvervsmæssige baggrund, om du kan finde dig et job der som "expat".

Tvivler på at din kæreste vil kunne nå at få et besøgsvisum til Danmark i løbet af de 21 dage, du evt. opholder dig på Filippinerne som turist. Så du skal ikke forvente, at hun kan rejse med dig hjem på samme fly.

Der er flere her på forum, som har skrevet om at blive gift på Filippinerne, det behøver jo ikke at være i Danmark I gifter jer - man får meget mere bryllupsfest for pengene i Asien ;)

fundiver199

Re: Fillipinerne - Hvorhen og Hvordan

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2009 11:46:58

Veritas skrev:Jeg er som bekendt faldet for en fillipiner, jeg mødte på rejse i Japan. Situationen er denne: Hun er PT i Japan og jeg i DK. Hun forlader Japan om få uger da hendes visum i Japan er udløbet. Hun er fra Quezon City, Manilla. Vil jo self. gerne være sammen som alle jer andre forelskede par herinde, så hvad gør vi og hvordan?
Det er vel op til jer, hvordan I vil indrette jeres tilværelse, men der er da heldigvis masser af muligheder :D

For yderligere information om Filippinerne og kommunikation med "lidelsesfælder" kan jeg anbefale forum på www.filippinerne.dk
Veritas skrev:Kan jeg nå at få et visum klar på Fillipinerne, såfremt jeg tager dertil, på de 21 dage man har som turist visa på Fillipinerne? (Vi vil gerne til DK).
Nej det tager i bedste fald 6 uger at få et visum til Danmark via den norske ambassade i Manila og det kan også udmærket risikere at tage længere tid:

http://www.norway.ph/

Men som dansker kan du opholde dig i op til 2 år ad gangen på Filippinerne, hvis du blot sørger for at forlænge dit visum hver 2. måned. Så det kan sagtens lade sig gøre for jer at være sammen på Filippinerne, medens Udlændingeservice behandler hendes ansøgning om et visum til Danmark, og herefter flyve til Danmark sammen.

Du skal bare, inden der er gået 21 dage, henvende dig på et af de mange immigrationskontorer på Filippinerne og søge om at få et 59 dages visum. Og inden de 59 dage er gået, skal du så søge om 2 måneder mere. Du kan finde adressen på det nærmeste immigrationskontor her:

http://www.immigration.gov.ph/

Vær dog opmærksom på, at flyselskabet kan nægte at tage dig med, hvis du ikke har et gyldigt visum til hele dit planlagte ophold. Så det er tilrådeligt at købe en flybillet, hvor hjemrejsedatoen kan ændres, og så starte med at booke en hjemrejsedato, der ligger højest 20 dage fra din indrejse på Filippinerne. Lander du f.eks. den 5. skal din bookede hjemrejse senest være den 25. i samme måned, da både ankomst- og afrejsedagen tæller med i de 21 visumfri dage.

Efter din ankomst til Filippinerne skal du så kontakte flyselskabet og aflyse din bookede hjemrejse og bede om, at din hjemrejse står åben. De billigste flexible billetter til Filippinerne er normalt med flyselskabet Cathay Pacific via London og Hong-Kong, og typisk koster det 50 USD (300 DKK) at ændre sin hjemrejse. Et lokalt rejsebureau kan gøre dig for dig, så du slipper for selv at tage hen på luftfartselskabets kontor.
Veritas skrev:Kan vi tage til DK på Turistvisum og evt.blive gift her og ordne tingene her?
Ja det kan I sagtens, hvis du med "ordne tingene" mener at søge om familiesammenføring. Du skal dog starte med at tage stilling til, om du i givet fald vil søge efter danske regler eller EU-regler, som du bl.a. kan læse mere om i denne tråd:

viewtopic.php?t=3060

Læs også om de forskellige regelsæt og de tilhørende krav og betingelser på:

www.nyidanmark.dk
Veritas skrev:Er det muligt at have en normal tilværerelse på Fillipinerne? Altså vælge at bo der istedet for her?
Det kommer an på, hvad du mener med "normal tilværelse". Filippinerne er et fattigt u-land, så det er ikke muligt at leve på samme måde som i et vestligt land. F.eks. er det meget svært for ikke at sige umuligt at tjene penge til livets opretholdelse ved at have et normalt lønarbejde. Men tag dog dertil sammen med din kæreste og rejs lidt rundt. Så får du allerede et meget bedre indtryk af landet.
Veritas skrev:Jeg planlægger en roadtrip med hende når jeg tager dertil om ikke længe. Nogen forslag? Billeje etc? Hvad skal man passe på etc.? Lækre Strande etc.
Besøg forum på www.filippinerne.dk og anskaf dig en rejseguide. Den næstbedste udgives af Lonely Planet og kan købes på dansk i enhver dansk boghandel. Den bedste udgives af Jens Peters, som tidligere skrev for Lonely Planet og findes desværre kun på tysk eller engelsk samt via online bestillling:

http://www.travelphil.com/internet_eng/index.html
Senest rettet af fundiver199 25.04.2009 11:55:16, rettet i alt 1 gang.

Veritas

Indlæg af Veritas » 25.04.2009 11:48:38

skaanebo skrev:Med hensyn til at bo på Filippinerne så afhænger det jo meget af din erhvervsmæssige baggrund, om du kan finde dig et job der som "expat".

Tvivler på at din kæreste vil kunne nå at få et besøgsvisum til Danmark i løbet af de 21 dage, du evt. opholder dig på Filippinerne som turist. Så du skal ikke forvente, at hun kan rejse med dig hjem på samme fly.

Der er flere her på forum, som har skrevet om at blive gift på Filippinerne, det behøver jo ikke at være i Danmark I gifter jer - man får meget mere bryllupsfest for pengene i Asien ;)
Seriøst? Jeg kan ikke rejse hjem med hende hvor hun er turist?
Er det muligt at være der lægere end 21 dage?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2009 11:57:26

Se det lange svar, som jeg allerede har skrevet.

Veritas

Indlæg af Veritas » 25.04.2009 11:59:19

fundiver199 skrev:Se det lange svar, som jeg allerede har skrevet.
Så det først efter jeg havde skrevet..
Dejligt svar, Mange mange tak.

Er der andre der har prøvet noget eller har andre gode ideer, så del dem venligst

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.04.2009 12:11:17

Jeg tror, at du skal starte med lidt selvstudier via de mange links, jeg har givet dig, samt med at anskaffe én af de to nævnte rejseguides. De omfatter bl.a. en del generel information om Filippinerne, som vil være meget nyttig for dig i.f.m. at planlægge jeres ferie sammen på Filippinerne. Samt i det hele taget lære noget om det land, som din kæreste kommer fra, både m.h.t. kultur, historie og meget andet.

Nogle af dine spørgsmål bærer nemlig præg af, at du er på helt bar bund omkring disse ting.

Mit personlige råd til dig er derfor at tage det hele skridt for skridt. Start med at holde en ferie sammen med din kæreste på Filippinerne og se, hvordan det går. Mød hendes familie.

Herefter kan hun så søge om et turistvisum til Danmark via inviation fra dig. Så kan I se, hvordan det går med at være sammen i Danmark, og hvad hun synes om at være her.

Når I så har besøgt hinanden i henholdsvis Danmark og Filippinerne et passende antal gange, så kan I blive gift og holde bryllup i det land, hvor I nu synes, at det passer bedst. Som Skaanebo skriver får man rigtig meget bryllupsfest for pengene på Filippinerne, så det er ikke sikkert, at det er smartest at blive gift i Danmark.

Og når I er blevet gift, kan I så som det sidste skridt søge FS, enten via de nationale danske regler eller via EU-reglerne. Men det behøver ikke at være hverken i morgen eller overmorgen, at det sker. Hastværk er nemlig så absolut lastværk, når det kommer til den slags store beslutninger.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 25.04.2009 12:41:31

Er enig med fundiver, tag det stille og roligt - læs lidt omkring landet, folket, kulturen og snup 3-4 ugers ferie dernede, så du kan danne dine egne indtryk.

Hvis du vil læse lidt tørre fakta omkring Filippinerne, så kan du finde en masse interessante informationer på CIA's sider:

https://www.cia.gov/library/publication ... os/rp.html

Besvar