Ægtefælle personfradrag

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mrstyling
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.06.2022 23:56:29

Ægtefælle personfradrag

Indlæg af Mrstyling » 24.06.2022 00:48:44

Hej alle!
Jeg er lykkelig gift med filippiner , vi blev gift i Danmark sept. 2018 og søgte FS i November 2018, fik afslag i sept. 2019 med krav om udrejse samme dag som min kone havde termin med vores ufødte søn . og vi klagede til udlæningenævnet samme dag gennem advokat, hun fik så lov at blive på processuelt ophold indtil nævnet havde vurderet sagen,,( corona .)... i december 2021 fik vi medhold af nævnet og sagen blev sendt tilbage til udl.styr.( Krig i Ukraine)... nu endeligt har vi fået svar at hun får sin opholdstilladelse når der inden 14 dage er stillet økonomisk sikkerhed 102000kr , Så nu venter vi bare på at opholdstilladelsen kommer ca 4 uger siger de.. :shock:

SÅ NU TIL DET STORE SPØRGSMÅL?.
Jeg ved at man kan få sin kones personfradrag når hun får et personnummer,, men jeg har intet oplyst til skat, og ej heller har hun kunnet få sin adresse her af samme grund.
Vil det være muligt at få hendes fradrag helt tilbage fra 2018 , eller hvor længe kan man få med tilbagevirkende kraft?.
hun har boet her i Danmark siden november 2018 på processuelt ophold og har ikke forladt DK på noget tidspunkt ej heller har hun kunnet arbejde, jeg har været eneste intægt ,, plus vi nu har en søn på 2 næsten 3 år..

Puha jeg skammer mig over den måde vi danskere, og self. også andre bliver behandlet på ,, vores sag blev fejlagtigt afvist grundet manglende bevis på Danskprøve fra min side grundet mesterlære og ingen dansk afgangseksamen , jeg er pæredansk.

Jeg håber at i alle vil have mere held med jeres sager!

Hilsen Morten

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælle personfradrag

Indlæg af mh1 » 24.06.2022 06:28:32

Det burde være muligt at få genoptaget årsopgørelse i hvert fald med 3 års tilbagevirkende kraft, muligvis for alle 4 år.

Forvent en længere sagsbehandlingstid. Jeg indsendte en anmodning i marts, fik svar her i juni - med en frist på to arbejdsuger til at fremskaffe og oversætte dokumentation fra et land med mere end 10 gange så mange skatteydere som DK. Tidligere blev tilsvarende anmodning besvaret på 2-3 uger.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mrstyling
Indlæg: 2
Tilmeldt: 23.06.2022 23:56:29

Re: Ægtefælle personfradrag

Indlæg af Mrstyling » 24.06.2022 12:15:49

Mange Tak for svar! , men hvordan er den rigtige/ bedste fremgangsmåde når man skal søge om det, er det “bare” at tage til skat med konen under armen eller skal men gøre noget andet først !
Mvh Morten

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælle personfradrag

Indlæg af mh1 » 25.06.2022 09:13:06

Da det jo er din årsopgørelse, det drejer sig om, kan du anmode om genoptagelse online (hvis ellers NemId/ MitId virker), men du kan også sammen med din ægtefælle gå til din borgerservice's skattemedarbejder(e) med jeres dokumentation for indrejse, ansøgningsdato for første ansøgning, afslag, genoptagelse og anerkendelse, pas mv. Det kan være, det er lettere for dig - tag kopier med, hvis du har let adgang til det, giv ikke originaler fra dig!
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar