bor i sverige, arbejder i danmark, pludselig arbejdsløs

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

pangga

bor i sverige, arbejder i danmark, pludselig arbejdsløs

Indlæg af pangga » 15.06.2012 11:35:32

Hej jeg står med lidt udfordringer..

Jeg har boet i sverige i ca. 2 år sammen med min kone som har en 5 års opholdstilladelse, vi har fået i barn mens vi boede her, og hun har ikke noget arbejde. dvs jeg er eneforsørger og det er også gået ganske fint.. men nu er der så sket det at jeg er blevet fyret pga. nedskæringer :(

hvad nu :shock:

jeg har 6 måneder (resten af året) til at finde ud af hvad jeg skal gøre, men har en masse spørgsmål til worst case, at jeg ikke finder nyt job inden:

1. er det bedst at flytte tilbage til danmark FØR jeg bliver ledig?, og kan jeg overhovedet det? (blive ledig i danmark uden problemer for min kone)

2. jeg er medlem af HK, vil det være dem som udbetaler dagpenge? (nogle steder læser jeg at det er sverige som skal?)

3. kan vi overhovedet blive i sverige hvis jeg blir ledig og dermed ikke kan forsørge os selv?

og en masse flere spørgsmål der kører rundt i hovedet på mig, men det kommer senere..

-Pangga

skaanebo

Re: bor i sverige, arbejder i danmark, pludselig arbejdsløs

Indlæg af skaanebo » 15.06.2012 12:56:12

HK er en fagforening. Du skal være medlem af en a-kasse for at få udbetalt dagpenge.

Og ja, hvis du bor i Sverige den dag, hvor du må melde dig ledig, så skal du overføres til en svensk a-kasse og have udbetalt svenske dagpenge (på en lavere sats end i Danmark).

Alternativt kan I overveje at flytte til Danmark sammen i stedet, inden du bliver ledig. Så vil du kunne få danske dagpenge, og din kone skal så søge om et dansk opholdskort.

pangga

Indlæg af pangga » 15.06.2012 13:23:47

HK er også en a-kasse.. anyway jeg har søgt lidt rundt i mellemtiden og også fundet det var med flytning til svensk a-kasse hvilket ser ud som en lang og besværlig afære, nogle siger op til 3 mnd'er før man ser en krone og det holder sgu ikke med vores udgifter :(

det bedste er klart at jeg finder et nyt job inden tiden er gået så vi kan fortsætte vores liv som normalt, men jeg er nød til at tænke "worst case"

kan min kone også få dagpenge i sverige eller får vi bare fælles fordi vi er gift?, hun har aldrig arbejdet i sverige men får pt. dagpenge pga fødsel (ca. 4000 on mnd) som vist holder op her i august.

-Pangga

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.06.2012 13:28:45

Man kan søge om socialhjælp og få det som et lån, som man så tilbagebetaler, når man får sine dagpenge udbetalt, hvis det kniber med at betale huslejen.

Barselspenge og dagpenge fra en a-kasse er to forskellige ting, som intet har med hinanden at gøre. Din kones evt. indkomst har ingen indflydelse på din ret til at få udbetalt dagpenge fra en a-kasse.

Det er kun i tilfælde af, at I søger om socialhjælp hos kommunen, at man ser på jeres fælles økonomi.

pangga

Indlæg af pangga » 15.06.2012 13:37:31

nej det jeg mente, kan vi BEGGE få dagpenge?, altså kan hun "blive arbejdsløs" hvis hun aldrig har haft et arbejde?

så hun ville få grundsats, og jeg ville få overført fra danmark til den sats det nu er?

-Pangga

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 15.06.2012 14:41:57

Hvis hun aldrig har arbejdet i Sverige, vil hun ikke kunne få dagpenge fra en svensk a-kasse. Men i princippet er der intet til hinder for, at I begge kan få udbetalt svenske dagpenge. Men det forudsætter, at din kone først finder sig et job i Sverige. Du kan læse mere om satser og betingelser for dagpenge på www.alfakassan.se

GitteK

Indlæg af GitteK » 16.06.2012 08:11:11

En god mulighed for din kone kunne väre at finde en praktikplads i en virksomhed. Snak med arbejdsformidlingen.

På den måde kan hun komme ind på det svenske arbejdsmarkedet og samtidig får hun udbetalt aktivitetsstöd - vist nok omkring 230 kr. om dagen. Det er ikke en social ydelse og har dermed ikke betydning for hendes opholdsret.

Hun kan også forsöge at finde et instegsjob, hvor hun får fuld lön og arbejdsgiver får 80% tilskud.

Hvis din kone også arbejder - er I mindre sårbare.

pangga

Indlæg af pangga » 16.06.2012 16:49:12

Tak for din ide Gitte, men det ligger sådan at min kone hverken kan dansk eller svensk plus at vi har en 10 mnd'er lille søn som ikke er startet i dagpleje endnu, hvilket vi nok slet ikke har råd til som det ser ud nu, din ide ville være glimrende hvis jeg stadig havde mit job :(

til skaanebo, kan vi søge om opholdstilladelse i danmark allerede nu hvor vi bor i sverige og hvor nemt tror du det blir?, vi kan bo hos min familie hvis det ser helt sort ud..

og hvis man søger om opholdstilladelse i dk og senere finder ud af man vil blive i sverige er der vel ikke noget galt i det, eller SKAL man være flyttet til dk før man kan gøre noget somhelst?

-Pangga

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.06.2012 17:02:07

Ja, I kan naturligvis søge om både en opholdstilladelse (efter nationale regler) og/eller et opholdskort (efter EU-regler) til Danmark, mens I stadig bor i Sverige. Så får man i bekræftende fald bare et forhåndstilsagn og har derefter 6 måneder til at flytte til Danmark i.

Vælger I at blive boende i Sverige, selv om I har fået et positivt svar på en ansøgning til Danmark, så sker der jo intet ved det, bortset fra at hvis I ikke flytter inden for 6 måneder, så må I bare til at søge igen, hvis I på et senere tidspunkt ønsker at flytte til Danmark.

Hvis jeres fremtid ligger i Sverige, vil det nok være en god ide, at din kone snarest skriver sig op til et kursus i svensk, så hun kan få sig en almindelig hverdag i Sverige med uddannelse eller job eller bare er i stand til at begå sig i samfundet.

Og du selv kan jo søge job i både Danmark og Sverige samtidig.

pangga

Indlæg af pangga » 16.06.2012 17:26:11

takker skaanebo, det var for en gang skyld noget positivt :p, og nej vi har ikke specielt nogen fremtid i sverige, flyttede kun hertil for at kunne være sammen da min kone kun er 22 og det ikke gik i danmark.. u know.. så derfor er vi også nød til at søge under EU regler om at komme tilbage.

og ja hun HAR gået på SFI men blev så gravid og stoppede, planen var klart at gå igang igen når vores søn var gammel nok til daginstitution.

men nej, det eneste der har holdt os i sverige er at boligpriserne er langt bedre og det ikke var et problem for mig at komme på arbejde herfra, al familie er i danmark..

hvor svært tror du det bliver at få opholdstilladelse i DK? og hvor lang tid tager det normalt?, vi blev gift i DK, flyttede derefter herover og har boet her snart 2 år, min kone er som sagt 22 og uden arbejde.

-Pangga

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.06.2012 18:17:04

Der er et servicemål på 3 måneders sagsbehandling hos US, og et krav fra EU på maks 6 måneder, men en del brugere her på forum har jo også oplevet at måtte vente i længere tid, så hvor lang tid det tager, er der ingen, som kan forudsige.

Det afhænger jo også af, hvor klar en sag I har. Altså din dokumentation, at der ikke kan stilles spørgsmål ved, om I reelt har etableret jer i Sverige, osv.

pangga

Indlæg af pangga » 16.06.2012 19:04:53

må vist igang med at finde alt der kan bevise vi faktisk har boet her, mad har jeg næsten altid købt i dk på vej hjem fra arbejde :(, men vores barn er født her i sverige, og går til regelmæssige check + skrevet op til dagis, det må da vise noget.

ang. opholdstilladelse i dk, der er så ikke noget forsørgelseskrav? jeg mener hvis vi ender totalt på røven. og er det ligesom i sverige, at man har opholdstilladelse mens sagen behandles?

-Pangga

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.06.2012 19:22:47

Du bliver ved med at bruge ordet opholdstilladelse, men en opholdstilladelse gives kun efter nationale danske regler, og det kan I jo lige så godt opgive på forhånd, da din kone er for ung (hun skal være mindst 24 år efter danske regler).

Det relevante ord for jer er opholdskort, som gives efter EU-retten om brug af den frie bevægelighed.

Hvis I ønsker at flytte til Danmark, må det tilrådes, at I bliver boende i Sverige, indtil I får et forhåndstilsagn fra US om, at din kone kan få et dansk opholdskort. Så vil alt nemlig være klar fra dag 1 i Danmark, din kone kan få sig et dansk cpr-nr., osv.

Og nej, det er ikke særlig smart at købe dagligt ind i Danmark, når I nu bor i Sverige og skal dokumentere det. Dels er dagligvareindkøb faktisk gennemsnitligt 20 % billigere i Sverige, dels kan der sættes spørgsmål ved, om I nu reelt også bor i Sverige, eller om I i virkeligheden hele tiden har opholdt jer i Danmark. Det er i den forbindelse også vigtigt, at du kan dokumentere, at du har opsagt eller fremlejet din tidligere bolig i Danmark og fået flyttet alt dit habengut fra Danmark til Sverige.

pangga

Indlæg af pangga » 16.06.2012 20:27:59

det er vel kun min kone vi behøver søge opholdskort til, ikke vores 10 mnd'er gamle søn (som kun har svensk personnummer)?

det eneste jeg kan tænkte på jeg har er svensk bank kort som jeg har brugt til at betale husleje, internet og licens med, og papir på opsigelse af gamle lejlighed i danmark, men da vi egentlig ikke havde planer om at tage tilbage foreløbigt har jeg ikke direkte "samlet beviser" :(

nå ja og så selfølgelig et øresunds kort der går tilbage til okt 2011 (hvor jeg mistede mit første kort og måtte købe nyt)

begge vores telefoner er danske mobilnumre (3) da det var smartere for os hvilket ikke ligefrem hjælper :(

andre ideer til bevismatriale? :)

-Pangga

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.06.2012 20:39:05

Jeg går ud fra, at din søn er dansk statsborger eller har dobbelt statsborgerskab. Hvis han er dansk, skal han naturligvis ikke have noget opholdskort, men kan bare folkeregistreres i Danmark.

Hvis dit øresundskort er udstedt fra Skånetrafiken, bør du registrere det på "Mina Sidor" på www.skanetrafiken.se, så det er registreret i dit navn, og så det kan genanskaffes, hvis det bortkommer. Hvis det er fra DSB, er der foto på, og det er personligt. Sørg under alle omstændigheder for at betale for kortet med et betalingskort, så betaling kan spores tilbage til dig.

Dansk mobil er for så vidt ikke noget problem. Det skal bare fremgå af regningen, at opkald er foretaget med jævne mellemrum fra Sverige.

Og ellers må du jo bare samle beviser fra nu af, så godt I kan. Din kone kan jo fx stå for indkøb af dagligvarer i Sverige i stedet for, at du køber ind i DK.

Besvar