Forskellen på opholdskort og opholdstilstand?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hanna

Forskellen på opholdskort og opholdstilstand?

Indlæg af hanna » 22.12.2011 11:16:54

Hej Æug

Min mand og jeg har boet i Sverige i 1,5 år, og har har haft opholdskort i 1 år og 3 måneder.
Nu søger han om at blive optaget på en kandidat i Lund, og i den forbindelse har vi indsendt en kopi af hans opholdskort som dokumentation for at han er berettiget til fri uddannelse. Men universitetet vendte tilbage og ville have yderligere dokumentation for dette. Jeg var en tur på skatteverket, som sagde, at min mand skulle have en opholdstilstand for at kunne studere i Sverige, og at opholdskort og opholdstilstand ikke er det samme. For at få et opholdskort skal vi udfylde flg dokumenter:

EU/EES bilaga A - första andsökan - frågeformulär om uppehållstillstånd
Ansökan om uppehållstillstånd för bosättning i Sverige
Familjeuppgifter - bilaga til ansöken

Jeg spurgte om forskellen mellem opholdskort og opholdstilstand, men hun havde travlt og bedte mig om selv at kigge på deres hjemmeside for forklaringen om forskellen mellem de to. Jeg kan ikke finde en forklaring på hjemmesiden, og har også kigget forumet herinde igennem - uden held.

Er der nogen der kan opklare forskellen og fordele/ulemper for mig? Har det betydning for os at vi ikke tidligere har søgt om opholdstilstand.

På forhånd tusind tak og god jul til jer alle.

Kh
Hanna

fundiver199

Re: Forskellen på opholdskort og opholdstilstand?

Indlæg af fundiver199 » 22.12.2011 12:03:37

Det er noget sludder. Personer med ret til ophold efter EU-retten har krav på generel ligebehandling med værtslandets egne borgere bortset fra nogle nærmere beskrevne undtagelser omkring studiestøtte og sociale ydelser. Så du er kort og godt blevet vildledt på både Universitetet og Skatteverket, og din mand skal ikke søge om noget som helst andet end optagelse på den uddannelse, han gerne vil deltage i.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.12.2011 12:24:03

http://www.migrationsverket.se/download ... 021_sv.pdf

Den ansøgningsblanket, som du taler om, må være ovenstående? Og som det fremgår, skal den udfyldes af dem, som er EU-borgere og gerne vil flytte til Sverige for at bo sammen med en svensk statsborger eller en 3-lands borger, og som ikke opfylder betingelserne for at have en selvstændig opholdsret som f.eks. arbejdstagere. Altså f.eks. en fransk statsborger, som gerne vil bo sammen med en svensk eller japansk statsborger i Sverige, og hvor den franske statsborger hverken har fået tilbudt et job i Sverige eller har en stor sum penge stående i banken eller råder over løbende indtægter fra anden kilde end et job i Sverige.

Blanketten er overhovedet ikke relevant for jer, og din mand har allerede det, som han skal bruge, nemlig et opholdskort som familiemedlem til en vandrende unionsborger.

hanna

Indlæg af hanna » 23.12.2011 13:31:18

Tusind tak for dit hurtige svar fundiver. Du forstår nok min forvirring, når migrationsverket stak mig en ny portion blanketter i hånden.
Faktisk ringede universitetet igår til min mand og fortalte at der alligevel ikke var et problem, og at hans ansøgning vil blive taget i betragtning på lige fod med de andre.

For lige at aflive forvirringen en gang for alle: der er altså ingen forskel på opholdskort og opholdstilstand?

Igen, tak for kyndig vejledning.

Mvh
Hanna

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.12.2011 13:59:54

Opholdstilstand refererer til en opholdstilladelse, som er udstedt efter nationale svenske regler, og opholdskort refererer til det plastikkort, som de svenske myndigheder udsteder, når de efter ansøgning har konstateret, at en person er omfattet af de rettigheder til at bo i Sverige, som følger af EU´s opholdsdirektiv, fordi den pågældende f.eks. er gift med en unionsborger (dig), der udnytter sin ret til fri bevægelighed i Sverige.

Men da alle, som er omfattet af Opholdsdirektivet, har ret til at studere i det land, hvor de bor, på lige vilkår med landets egne borgere, behøver din mand ikke at have opholdstilstand for at studere i Sverige. Og det er så det, som universitetet nu åbenbart også har fundet ud af. Og det er da positivt, at de selv kan finde ud af at rette deres fejl, og det endda ret hurtigt.

Glædelig jul og godt nytår! :D

lassejensen

Indlæg af lassejensen » 24.12.2011 17:20:33

hanna skrev:... at opholdskort og opholdstilstand ikke er det samme.
Det var præcis det samme, som Skatteverket sagde til os, da vi søgte om personnummer til min kone. De var så vidt ret ligeglade med, at min kone har et opholdskort.

Besvar