Personnummer i sverige

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Moska

Personnummer i sverige

Indlæg af Moska » 09.09.2011 22:15:28

Kære alle.

MIn bror har lige registreret sig i skatverket i sverige for at får en personnummer.. Men da vi afleverede blanket sagde de at det tager 4 til 6 uger, jeg har bare læst og fået af vide at det tager kun 2 uger.. Så mit spørgsmål er, tager det virkelig 4 til 6 uger?

Og min brors kone har fået brev fra danske myndigheder at hun skal forlade dk med det samme, idet hun har fået afslag på sin asyl.. Min bror har fået lejlighed i sverige, men hvis de venter 4 til 6 uger på personnummer er jeg bange for at hun vil blive tvunget ud af landet.. Fordi hvis bror ikke have personnummer så kan man jo ikke sørge om opholdskort til hende i migrationsverket. Jeg synes at hun kan stadig flytte til sverige nu og vente til at min bror sin personnummer, derefter kan jo søge om opholdskort til hende, men det er jo ulovligt :roll: HVad synes i?? Mega forvirret

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Personnummer i sverige

Indlæg af mh1 » 09.09.2011 22:20:33

Din brors kone har lov til at tage med ham til Sverige, den ret afhænger ikke af, om han har nået at modtage sit personnummer. Hvis han har fået bolig i Sverige, så er det bare med at komme afsted derover.

Det KAN tage de 4-6 uger at få personnummeret, da der nok stadig er større sagsbunker pga ferien.
mh
Rådgiver for ÆUG

Moska

Indlæg af Moska » 11.09.2011 22:01:10

Tak for oplysning mh..

Vi vil nu flytte dem til sverige og vente på hans personnr. Når vi har modtaget personnummeret, så vil vi køre hendes sag om at få opholdskort i sverige igennem migrationsverket.

Men spørgsmålet er:

1. om hun kan få dette opholdskort, hvis hun ikke har sit pas? Udlændingeservice i DK har jo beholdt hendes og vil ikke aflevere det tilbage til hende. Skal hun ikke bruge sit pas til at få opholdskort?

2. vil migrationsverket i sverige ikke spørge til hvordan hun er kommet til sverige uden passet og visum til sverige?

3. Endelig, har vi hørt at sverige kan udstede et brev til hende, som sikrer hende at hun kan være i sverige på kort tid. Dette brev kan bruges til at få passet fra danske udl.service - men kender du/I noget til sådan et brev/tilladelse? Og har dette brev/tilladelse et særligt navn som man skal bede om i migrationsverket?

Mange tak for hjælpen - vi er meget taknemlig for hjælpen. Vi håber selv at kunne hjælpe nogen når vi får lidt mere erfaring med sagerne herinde.

hilsen,
moska

Thomas T

Indlæg af Thomas T » 12.09.2011 21:50:51

Hvordan forventer US at hun forlader landet uden at hun har sit pas?

Moska

Indlæg af Moska » 14.09.2011 10:47:59

Jamen hun får sit pas den dag hun udrejser fra dk til Afghanistan... :| Det er så dumt

Besvar