Lejlighed i Malmø søges for 6-12 måneder
Lejlighed i Malmø søges for 6-12 måneder
Vi er et dansk/russisk par der søger en lejlighed i Malmø fra 1. februar eller 1. marts 2011. Vi er begge ikke-rygere, har ingen husdyr og er ellers stille og rolige anlagt. Som det fremgår andetsteds, så er det almindeligt i Sverige at vise lønsedler, reference fra tidligere udlejer, osv. Det er helt ok.
Tryk på PB i højre menu for at sende os en privat besked:-)
Tryk på PB i højre menu for at sende os en privat besked:-)
Re: Lejlighed i Malmø søges for 6-12 måneder
Jeg skal se på en lejlighed i morgen som er en førstehåndskontrakt i Sverige. Men jeg er i tvivl om det er en de danske myndigheder vil godkende. Der står at det er inkl. el, vand, varme, internet, kabel-tv og indboforsikring. Den lejes ud møbleret.
Hvad siger I?
Hvad siger I?
Det er vel næppe en førstehandskontrakt, hvis den udlejes møbleret? Det er i hvert fald ikke normalt.
Vand og varme er normalt inkluderet i huslejen i Sverige.
De skriver i annoncen at der bliver skrevet en førstehåndskontrakt når man flytter ind. Det ligner et hus hvor de lejer 1. sal ud og så selv bor i stuen. Vil det give problemer overfor de danske myndigheder?skaanebo skrev:Det er vel næppe en førstehandskontrakt, hvis den udlejes møbleret? Det er i hvert fald ikke normalt.
Så er det nok snarere det, som svenskerne kalder inneboende.
Hvis det viser sig at være det, vil jeg så også få problemer med at få et svensk personbevis?skaanebo skrev:Så er det nok snarere det, som svenskerne kalder inneboende.
Er der nogen retninslinjer for hvordan en lejekontrakt skal se ud? I Danmark er der nogle standardkontrakter som folk bruger. Er der noget lignende i Sverige?
Nej, der er ingen problemer i at blive folkeregistreret som inneboende.
Kontrakt om inneboende kan du købe hos en svensk boghandler.
Www.omboende.se giver mere Info.
Kontrakt om inneboende kan du købe hos en svensk boghandler.
Www.omboende.se giver mere Info.
Jeg skal nu se på en lejlighed der lejes ud af en dansker. Jeg tror han er mindre inde i reglerne end jeg er. Hans lejlighed er en del af en boligforening, så der er vel tale om en andenhåndskontrakt? Jeg har fået ham til at gå til ejerforeningen for at få deres samtykke til at jeg kan bo der. Lejligheden udlejes tom, men er inkl. varme og vand. El er vidst ikke med. Han har indtil videre udarbejdet en dansk standard huslejekontrakt (altså med danske paragraffer)! Men jeg skal vel bruge en svensk andenhånds huslejekontrakt eller hvad?
- Hvad siger de svenske myndigheder til hvis jeg kommer med en dansk kontrakt på en svensk lejlighed? Kan jeg få svensk personbevis på det?
- Hvad siger de danske myndigheder såfremt vi vælger at søge til Danmark? Vil de se en svensk kontrakt?
- Er det sikreste ikke at få ham til at udarbejde en svensk kontrakt og så vise den til de svenske og danske myndigher?
- Er der ellers noget at være opmærksom på i forbindelse med senere dokumentationskrav? Hvis nu varme, vand og el er i hans navn. Er det ok så længe det bare står i kontrakten at det er inkl. i huslejen?
I bør skrive en svensk kontrakt, da der kan være forskel på, hvad der er standard og normalt mellem Danmark og Sverige. Du kan købe en kontrakt til hyra i andra hand hos en boghandler eller finde teksten ved at søge her på nettet. Tjek også hjemmesiden http://www.omboende.se
El bør du sørge for står i dit eget navn, altså du skal selv sørge for at tegne et abonnement på el hos et el-selskab. Men vand og varme er normalt inkluderet i huslejen i Sverige.
Husk at få papir fra boligforeningen på, at lejligheden gerne må fremlejes til dig.
El bør du sørge for står i dit eget navn, altså du skal selv sørge for at tegne et abonnement på el hos et el-selskab. Men vand og varme er normalt inkluderet i huslejen i Sverige.
Husk at få papir fra boligforeningen på, at lejligheden gerne må fremlejes til dig.
Tak for svarene. Jeg har snakket med to udlejere. Den ene svensk og den anden dansk. De vil begge leje deres lejlighed ud, men i begge tilfælde vil el-regningen som jeg skal betale være i deres navn. Begge sagde at den blev sendt til ejeren og man kan ikke få skiftet navn på den. Vil det give problemer ved de danske myndigheder?
Naturligvis kan man ændre navn på el-abonnementet. Det er bare at kontakte el-selskabet. Og ja, det kan give problemer med US, hvis I råder over en hel lejlighed, men ikke kan dokumentere det med en el-regning i eget navn.
Hej igen. Jeg er i besiddelse af en førstehåndskontrakt hvor el, varme og vand indgår i. Udlejeren skal til udlandet og arbejde. Lejeperioden er ubegrænset, men med 3 måneders gensidig opsigelse.
Nu har jeg fået mange modstridende oplysninger. Svenskeren siger at el-regningen altid er i ejerens navn og han ikke kan ændre det. Indvandrerrådgivningen siger at en førstehåndskontrakt hvor el, varme og vand er inkl. vil blive accepteret. Udlejeren siger at lejligheden hører under en boligforening og han indhenter tilladelse fra dem til at jeg kan bo der. Det får jeg så som dokumentation. Han siger også at det ikke er en "rigtig" førstehåndskontrakt fordi det jo er meningen at ejeren skal bo i lejligheden i de svenske boligforeninger. Hans lejlighed er en ejerlejlighed. Hvad fanden gør jeg?
Det kan ikke være rigtgt at de danske myndigheder vil have at man enten skal købe en lejlighed i Sverige eller at man lejer en direkte igennem en boligforening.
Opdatering
Jeg fik ham til at ringe til elselskabet og de kunne godt ændre navnet på regningen med 5 dages varsel. Så det er jo bare herligt. Han synes faktisk det var et enormt mærkeligt krav, men de fleste har nok lidt svært ved at forklare udlændingeservice.
Kontrakten er nu en førstehåndskontrakt hvor husleje er inkl. vand og varme. El betales særskilt og er i mit navn. Kan du sige god for den, skaanebo?
Nu har jeg fået mange modstridende oplysninger. Svenskeren siger at el-regningen altid er i ejerens navn og han ikke kan ændre det. Indvandrerrådgivningen siger at en førstehåndskontrakt hvor el, varme og vand er inkl. vil blive accepteret. Udlejeren siger at lejligheden hører under en boligforening og han indhenter tilladelse fra dem til at jeg kan bo der. Det får jeg så som dokumentation. Han siger også at det ikke er en "rigtig" førstehåndskontrakt fordi det jo er meningen at ejeren skal bo i lejligheden i de svenske boligforeninger. Hans lejlighed er en ejerlejlighed. Hvad fanden gør jeg?
Det kan ikke være rigtgt at de danske myndigheder vil have at man enten skal købe en lejlighed i Sverige eller at man lejer en direkte igennem en boligforening.
Opdatering
Jeg fik ham til at ringe til elselskabet og de kunne godt ændre navnet på regningen med 5 dages varsel. Så det er jo bare herligt. Han synes faktisk det var et enormt mærkeligt krav, men de fleste har nok lidt svært ved at forklare udlændingeservice.
Kontrakten er nu en førstehåndskontrakt hvor husleje er inkl. vand og varme. El betales særskilt og er i mit navn. Kan du sige god for den, skaanebo?
Ja, det lyder okay. Du skal bare være opmærksom på, at det hedder fremleje, på svensk kontrakt i andra hand, når du lejer en bolig i en bostadsrättfōrening, der ejes af en anden. Derfor skal foreningen også godkende dig som lejer, og du bør få papir på det, men det burde jo heller ikke være noget problem at få det, så tillykke med din nye bolig!
Kontrakten siger øverst: "HYRESKONTRAKT FÖR BOSTADSLÄGENHET". Udlejeren indhenter en godkendelse fra boligselskabet på at jeg bor i lejligheden. Jeg er klar over at en sådan udlejning er en andenhåndskontrakt, men hov:skaanebo skrev:Ja, det lyder okay. Du skal bare være opmærksom på, at det hedder fremleje, på svensk kontrakt i andra hand, når du lejer en bolig i en bostadsrättfōrening, der ejes af en anden. Derfor skal foreningen også godkende dig som lejer, og du bør få papir på det, men det burde jo heller ikke være noget problem at få det, så tillykke med din nye bolig!
- Jeg blev lovet en førstehåndskontrakt. Er jeg i gang med at skrive under på en første- eller andenhåndskontrakt?
- Jeg fik at vide fra indvandrerrådgivningen at man skulle bruge en førstehåndskontrakt til US. Er det korrekt?
Det er en kontrakt i andra hand. Førstehåndskontrakt er, når du lejer direkte hos et boligselskab uden mellemmand. Men det er ikke et problem, når du netop sørger for papir på, at du er godkendt, og når el-leverancen står i dit navn. Og når du i øvrigt samler dokumentation for et faktisk og reelt ophold i Sverige.