Medlemskap i Försäkringskassan

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
uej
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.05.2023 23:47:28

Medlemskap i Försäkringskassan

Indlæg af uej » 11.07.2023 15:26:07

Hei, jeg har nylig flyttet til Sverige og søkt om oppholds kort til kona mine etter EU-regler. jeg jobber for en arbeidsgiver i Norge, hvor skatten trekkes og betales til Norge av min arbeidsgiver. jeg regner med at jeg må også betale noe av skatten til Sverige også ved slutten av året. nå lurer jeg egentlig på om noen har prøvd å få medlemskap i Försäkringskassan når man ikke jobben i Sverige, men i utlandet.

vet noen også om min kone som bor i tredje land utenfor EØS også vil være forsikret og dekt av Försäkringskassan under behandlingen av søknaden om oppholdskort

mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Medlemskap i Försäkringskassan

Indlæg af mhg » 12.07.2023 11:25:35

Du kan muligvis blive medlem af Försäkringskassan, men indtil din ægtefælle får opholdskort, skal hun have en rejsesygeforsikring. En sådan må i princippet ikke kræves, når der søges om visum er efter EU-regler MEN det er:

1) det helt forkerte tidspunkt og sted at pukke på sin ret til ikke at være forsikret,
2) TORSKEDUMT at rejse uden rejseforsikring. Der kan jo ske noget undervejs.

Køb en, som kan forlænges, hvis der bliver behov for det.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar