Flytning til Sverige med hustru

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SørenH
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26.07.2021 20:55:53

Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af SørenH » 01.12.2021 18:17:13

Hej alle

Min hustru og jeg vil gerne flytte sammen til Sverige. Jeg er dansk statsborger, og jeg har fået en lejlighed med indflytning her i december. Min hustru er i øjeblikket i Danmark som turist.

Jeg kan dog ikke helt greje rækkefølgen af de skridt, som vi bliver nødt til at tage for at blive registreret og få personnummer i Sverige.

1) Skal jeg først registrere mig i Sverige alene eller kan vi gøre det sammen? Når jeg på at lave en online-ansøgning på Migrationsverket (via svenske regler), ligner det, at jeg allerede er nødt til at have et svensk personnummer.

2) Hvis vi i stedet vil benytte EU-reglerne, skal jeg så bare besøge Skatteverket og blive bogført (alene, sammen?) og dernæst videre til Migrationsverket og indgive ansøgningen via form 145011 for hende?

3) Vi har tegnet en privat sundhedsforsikring for at opfylde dette krav, men der er en undtagelse for en tidligere sygdom, som hun har haft. Jeg er blevet lidt nervøs for, at det så faktisk ikke vil opfylde kravet om at have en fuldt-dækkende sundhedsforsikring på ansøgningstidspunktet. Nogen, som ved noget om dette?

Min hustru har kun lovligt ophold 2 uger mere, så vi har brug for at få det på plads i en fart. Jeg håber, at der er nogen, som kan hjælpe.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af mh1 » 01.12.2021 19:04:31

1+2) Ja, du skal først blive registreret på adressen, før I kan søge om opholdstilladelse eller EU-opholdskort til din ægtefælle. Din ægtefælle skal jo søge på grundlag af at have en ægtefælle, der bor i Sverige.

3) Pas - jeg håber, andre ved mere om dette.
mh
Rådgiver for ÆUG

SørenH
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26.07.2021 20:55:53

Re: Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af SørenH » 01.12.2021 19:13:28

Tak for svaret. Så tager jeg et smut til Malmø og bliver registreret i morgen. Men hun kan så ikke blive registreret samtidigt med mig?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af mh1 » 01.12.2021 19:22:02

Nej. Man kan som ikkenordisk statsborger IKKE blive registreret uden at have et opholdsgrundlag.
mh
Rådgiver for ÆUG

SørenH
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26.07.2021 20:55:53

Re: Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af SørenH » 01.12.2021 19:30:12

Så jeg vil kunne tage hende med en anden dag, efter jeg er blevet registreret i morgen?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af mh1 » 02.12.2021 11:04:09

Nej, man kan ikke spænde vognen før hesten. Ligesom i Danmark kan man ikke blive folkeregistreret (folkbokförd) før man bevisligt har opholdsret, dvs. før man har fået et EU-opholdskort eller en opholdstilladelse. Man kan derimod godt meddele postvæsenet at man har postadresse på adressen.

Print denne vejledning ud, og læs 'Særligt om Sverige':

https://www.aegteskabudengraenser.dk/fa ... eureglerne

HUSK at du/I skal følge vejledningen til punkt og prikke, for at få det ønskede resultat. Hastværk er lastværk, og de lave gærder skal man sky som pesten.
mh
Rådgiver for ÆUG

SørenH
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26.07.2021 20:55:53

Re: Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af SørenH » 02.12.2021 14:12:58

Okay, det forstår jeg. Men vi vil godt kunne tage ind og indgive en ansøgning jf . https://www.migrationsverket.se/English ... rules.html

Altså om vi kan indgive ansøgningen om EU-opholdskort.
Eller er jeg nødt til at vente til jeg har fået tildelt et svensk personnummer først?

Undskyld jeg spørger så meget, jeg er bare ret forvirret. Mange tak for hjælpen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytning til Sverige med hustru

Indlæg af mh1 » 02.12.2021 22:38:36

I princippet vil I kunne det, men for at man vil tage imod din ægtefælles ansøgning skal de kunne se, at DU bor i Sverige, og det er sikkert lettest at godtgøre hvis du har fået dit personnummer.

Hvis du har læst vejledningen vil du også kunne se, at hvis det IKKE er meningen at I vil blive boende i Sverige er det ikke så vigtigt med opholdskortet (du selv får ikke et), men det kan være en fordel at søge om det og opbevare kvittering for ansøgningen som bevis for at din ægtefælle har lovligt ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar