Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SandbergDanmark
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.05.2021 17:00:42

Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af SandbergDanmark » 05.05.2021 18:01:45

Hej

Jeg er ved at arrangere min flytning til Flensborg, for at kunne få min kone herop.

Jeg har oprettet en tysk bankkonto, og har forhåbentligt også fundet os en lejlighed,
Men hvad er den korrekte vej frem så derefter, vis vi gerne vil gøre det mest gnidningsfrit?
I den forbindelse skal det siges at jeg fortsætter med at arbejde i DK.

Når lejligheden er sikret, melder jeg flytning til folkeregistret i DK, og henvender jeg mig på Bürgerbüro, og bliver registreret?
Henvender mig til Borger.dk og får en S1 blanket ( tidligere E106) så jeg kan dokumentere sygesikring i DK. Men hvor skal jeg så aflevere den i Tyskland?

Skatte teknisk er der vel reelt ikke noget jeg har brug for at melde eller gør indtil selvangivelsen kommer næste år?

Derefter kan jeg se at vi skal have vores Vielses attest legaliseret i Tyskland, er der nogen der har erfaring med det?

Så ansøger vi om ægtefælle visa til min kone, og får hende til tyskland.

Når Jeg så har haft ophold i DE i 3Mdr, søger vi om opholdskort til hende, men i den forbindelse er jeg så lidt i tvivl.
Det er et krav at hun er sygesikret ved anmodning om opholdskort, men så vidt jeg kan se vil hun ikke være dækket af min sygesikring, da hun aldrig har haft ophold i DK?
Kan vi så tegne en selvstændig krankenversicherung til hende lige inden vi søger om opholdskort, eller skal jeg evt. Tegne en tysk sygesikring hvor hun så er medforsikret?

Og så er der jo uden tvivl 1000 lavpraktiske ting jeg har glemt, eller ikke ved endnu, som der forhåbentligt er en venlig sjæl der vil byde ind med :D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af mh1 » 06.05.2021 12:13:09

”Når lejligheden er sikret, melder jeg flytning til folkeregistret i DK, og henvender jeg mig på Bürgerbüro, og bliver registreret?”

Du skal henvende dig til Bürgerbüro, Einwohnermeldeamt (Bürgerbüro, Rathausplatz, 124937 Flensburg) og skal bestille tid, hvilket du kan gøre her: https://www.flensburg.de/Leben-Soziales ... invergabe/

Husk pas, biometrisk pasfoto (muligvis ikke nødvendigt, men få lavet et sæt alligevel, de skal i brug andre steder), og ansættelsesbrev/ andet bevis på din indkomst og det blå sygesikringskort, som du sørger for at få nu, hvis du ikke har det.

”Henvender mig til Borger.dk og får en S1 blanket ( tidligere E106) så jeg kan dokumentere sygesikring i DK. Men hvor skal jeg så aflevere den i Tyskland?”

Så snart du kender din adresse, kan du søge om denne blanket, og den afleverer du til en lovpligtig sygekasse efter eget valg. Vælg en, som du har let ved at komme til, for noget af arbejdet med at få det på plads for dig (og din ægtefælle) kræver at man møder personlig op. Krankenkassen vil gerne have et biometrisk foto!
Du finder et udvalg her: https://www.krankenkassen.de/gesetzlich ... sen-liste/
Jeg valgte Techniker Krankenkasse udelukkende pga. at den lå tæt på, men har også været tilfreds.

”Skatte teknisk er der vel reelt ikke noget jeg har brug for at melde eller gør indtil selvangivelsen kommer næste år?”

Du skal melde til SKAT, at du udvandrer, også selv om det er midlertidigt, men naturligvis også at du bevarer arbejdsforholdet. Og husk at melde dig tilbage igen til den tid.

”Derefter kan jeg se at vi skal have vores Vielses attest legaliseret i Tyskland, er der nogen der har erfaring med det?”

Hvis I blev viet i DK, er det nok med en oversættelse, du behøver ingen legalisering.

Hvis I blev viet udenfor DK, skal du have en oversættelse og have en apostille, hvis vielseslandet er et apostilleland, og hvis ikke skal du gennem en lidt længere proces.

”Når Jeg så har haft ophold i DE i 3Mdr, søger vi om opholdskort til hende, men i den forbindelse er jeg så lidt i tvivl.”

I kan søge om opholdskort til din kone, næsten med det samme hun ankommer. Du skal dog igen have fat i Borger.dk for at få nok en S1-blanket, denne gang til din kone. Hun vil nemlig blive sygeforsikret via dig. Når I har blanketten, skal I en tur til Krankenkassen igen for at hun kan få søgt om et kort. I kan formodentlig få en kvittering, som kan bruges ved ansøgning om opholdskort. Når I søger til hende, skal I begge derhen, medbringende pas, kopi + original af oversat og evt legaliseret vielsesattest og bevis for dine tilstrækkelige midler.


"Og så er der jo uden tvivl 1000 lavpraktiske ting jeg har glemt, eller ikke ved endnu, som der forhåbentligt er en venlig sjæl der vil byde ind med"

Du kan finde tips her: https://www.pendlerinfo.org/pendlerinfo ... sikring-GP
mh
Rådgiver for ÆUG

SandbergDanmark
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.05.2021 17:00:42

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af SandbergDanmark » 16.05.2021 08:59:22

Hej

Tusind tak, det har allerede hjulpet gevaldigt.

Men jeg har også fået et nyt spørgsmål pga. dit svar.

du skriver, Biometrisk pasfoto?
Kan du måske forklare det lidt nærmere, for det er ikke noget jeg har kunnet finde noget som helst om nogle steder.

Tusind tak for hjælpen

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af mh1 » 19.05.2021 20:14:37

Jeg tror du får et, hvis du går til en fotograf og beder om få taget et foto til pas - det må ikke være et bearbejdet foto, dvs. ingen retouchering eller ændring i farvetonen, og baggrunden skal være neutral, mere avanceret er det ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af deradler » 24.05.2021 22:58:01

Et par andre småting.
BurgerBuro var for mig ret ligetil.
Krankenkasse, min erfaring er du skal ringe og følge op da de godt kan være sløve. Især nu under Corona hvor du ikke kan møde op personligt, eventuelt tag en hvor de har engelsk hotline, alt efter hvor godt dit tyske er.
Har du aktier eller værdipapirer for over 100.000 så bliver de automatisk set som værende solgt fra skat side når du flytter ud. Derfor kan det være en fordel at sælge inden du flytter ud og så købe igen bagefter for at undgå bureaukrati.
Har hørt rygter om at indvandrerburo i Flensborg by er væsentligt lettere at arbejde med en Schleswig Holstein, så kan være en fordel at bosætte sig i Flensborg by

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af mh1 » 25.05.2021 10:42:16

Tak for at du deler erfaring.

Mht. Flensborg: som EU-borger/ ægtefælle til en sådan skal du nok ikke samme sted hen som ikke-EU-borgere, så jeg ved ikke om det du har hørt gælder for der, hvor du skal henvende dig. I Hamborg er det to helt adskilte kontorer på forskellige adresser.

For år tilbage var Flensborg-kontoret for EU-borgere et af de mest genstridige at have med at gøre, fx anerkendte de ikke at EU-borgernes ægtefæller kunne søge om opholdskort i kraft af at være ægtefælle til en lovligt bosat EU-borger. Men de kan jo så have lært reglerne at kende efterhånden.
mh
Rådgiver for ÆUG

deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af deradler » 25.05.2021 18:54:07

Det jeg har hørt var for EU borger gift med ikke EU borger. Rygterne siger at bosætter du dig i Flensborg så hører du under Flensborg by. Men bosætter du dig eksempelvis i Harrislee da ryger du under Schleswig som eftersigende skulle være mere tunge at danse med... det er dog kun hvad jeg har hørt, har ikke selv erfaring.

Andre ting med Flensborg.
Union bank taler alle dansk, måske der findes bedre banker, men hvis man ikke er en haj til tysk er det rart.

Mobil telefon og data... det sucks i Tyskland og er dyrt og langsomt. Det kan godt betale sig at holde et dansk abonnement.
Hvordan det dog passer med bevis når man skal hjem ved jeg ikke, men tænker hvis alt andet er Ok så bør det ikke være det der fælder en.

Andre ting jeg har hørt men ikke fået tid til at undersøge:
Danske bibliotek i Flensborg skulle udbyde gratis dansk tysk kurser.
Dansk Schleswig forening kan vidst hjælpe med mange praktiske ting

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af mh1 » 26.05.2021 15:21:25

Mht. telefon har jeg valgt at købe taletid i Aldi, og det fungerer fint, selv i min lille afkrog i Harzen. Jeg kan købe 'optankning' af taletid og 'pakke' til internet, det er både lettere og billigere end at prøve at få abonnement, som man i øvrigt er bundet til i 2 år! Har man bankkonto kan man tanke op via den.

Alle større supermarkedskæder har deres Prepaid-løsninger. Du køber et startersæt formedelst ca. 5 €, og når du skal tanke op tager du et kort med det ønskede beløb, betaler ved kassen og får en bon med en talkode, ringer til et gratis nummer, taster din talkode ind, og du er kørende.
mh
Rådgiver for ÆUG

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af ismanden1 » 06.03.2022 07:59:21

Hej!

Spændende og oplysende læsning. Vi søger bolig i Nord-Tyskland - gerne Flensborg og omegn - fra april 2022. Vi er indstillet på at underskrive en rt-års-kontrakt. Vi har forsøgt os på diverse tyske udlejningsbureauer bl.a. www.immowelt, men endnu uden held. Er der nogen, der har gode erfaringer med bolig-søgning i området og endnu bedre har en bolig til udlejning?

På forhånd tak
venlig hilsen

Niels

deradler
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28.02.2020 08:20:19

Re: Flytte til Tyskland. Alt det lavpraktiske

Indlæg af deradler » 27.03.2022 15:42:22

Vi brugte https://da-dk.facebook.com/FlytTilFlensborg/
Der er delte meninger om Leif, men vi fik god behandling og han fandt hurtigt en lejlighed til os. Resten af hans ydelser, vil jeg mene man ikke behøver da man rimeligt selv kan klare.

Besvar