Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af Saranatalie » 20.03.2021 12:02:45

Hej. Jeg er dansker og min mand er inder. Vi vil gerne familiesammemfoeres efter eu reglerne, da det naermest virker umuligt efter de danske regler. Jeg har fundet ud af at sverige er lukket af overfor danskere grundet corona virussen, saa vi vil tage til tyskland istedet for. Jeg har ikke noget arbejde, har det nogen betydning for om min mand kan soege om opholdskort der? Derudover har jeg heller ikke en stor opsparing.

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af mh1 » 20.03.2021 15:05:32

Ja, det har afgørende betydning, for du skal kunne forsørge jer og finansiere en sygeforsikring for jer begge, ellers kan din ægtefælle ikke få opholdskort. Ganske vist er det ikke afgørende for om I har haft et reelt ophold, men noget skal I jo leve af og betale husleje med i de minimum 3 måneder. Hvad er jeres indtægtskilde nu?
mh
Rådgiver for ÆUG

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af Saranatalie » 21.03.2021 05:19:08

Okay. Altsaa jeg har soegt ind paa uni, saa muligvis bliver vores indkom min SU eller ogsaa vil vi proeve at laane penge fra hans familie til vores ophold i Tyskland. Hvor skal jeg finansere en sygeforsikring for os begge og hvor meget koster det?

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af mh1 » 22.03.2021 11:30:07

Du vil skulle betale som om du ingen indtægt har, fordi din indtægt ikke stammer fra Tyskland. Det koster ca. 170 euro/måned.

https://www.tk.de/techniker/leistungen- ... ig-2006970

Sørg for at få det blå kort før du flytter, og dit sygesikringsbevis som bevis for at du var forsikret i DK indtil flytning.

Vent med at flytte til du er optaget på uni og har fået SU (der er ingen problemer med at få den, selvom du ikke bor i DK), og husk at I ikke nødvendigvis skal bo længere end godt tre måneder - planlæg dog gerne for et halvt år = et semester, flytning er ikke den bedste eksamensforberedelse.

Undersøg om du evt. kan tage det første semester på et tysk uni, for hvis du er optaget på et tysk universitet koster sygeforsikringen ca. 110 euro/måned, en besparelse der er værd at tage med.
mh
Rådgiver for ÆUG

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af Saranatalie » 22.03.2021 11:43:39

Hej kaere mh! Tusind tak for din hjaelp. Situation er den at vi bor og har boet i Indien i 2 aar. Men jeg regner med at vi soeger om schengen visa til danmark og saa tager sammen til danmark og saa derfra tager til tyskland sammen og bosaetter os der for tre maanders tid.
Jeg har mit sygesikringskort, er det nok?
Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af mh1 » 22.03.2021 12:15:58

Har du haft dispensation for ikke at skulle betragtes som fraflyttet DK?

Hvis ikke, er du ikke dækket af dansk sygesikring og du vil ikke kunne få det blå kort, medmindre du flytter tilbage til DK, hvor du automatisk vil komme ind i systemet igen.

https://www.borger.dk/danskere-i-udland ... ytter-hjem

Du må jo gerne skifte mening og flytte til Tyskland, når du har fået sygesikringskortet. Bl.a. skifter du mening idet du opdager hvor svært det er at få din ægtefælle med til DK.

Sygekasserne i Tyskland vil ikke nødvendigvis stille det som krav at du op til flytning har gyldig sygesikring, men det vil gøre det lettere, for ellers kan det være de bl.a. forlanger lægeerklæring, som du selv må betale, på at du og din ægtefælle er ved normalt godt helbred (for at undgå risikoen for helbredsturister). Desuden må du søge individuelt.
https://www.tk.de/service/form/2030358/ ... n.form#sDV

Hvis du kan finde et job hvor du tjener mindst 451 euro/måned skal du forsikres af arbejdsgiveren, og det vil lette det hele betydeligt. Det må gerne være weekendjob.

HUSK at tage højde for corona-situationen, som pt gør det vanskeligt at pendle.
mh
Rådgiver for ÆUG

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af Saranatalie » 22.03.2021 15:11:07

Kaere mh endnu en gang tusind tak for din hjaelp.

Jeg er meldt som udlandskboende dansker i Indien og registreret paa en indisk adresse. Men jeg har stadigvaek mit sygesikringskort.

Jeg forstaar det ikke helt, er det noedvendigt at vaere daekket af den danske sygesikring naar man flytter til tyskland med sin ikke eu aegtefaelle eller er det ok ikke at vaere daekket?

Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af skaanebo » 22.03.2021 15:53:38

Det danske sundhedskort er ugyldiggjort, når du er udrejst fra Danmark.

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af Saranatalie » 22.03.2021 16:18:45

Ok men er det noedvendigt at have en dansk sygeforsikring naar man flytter til tyskland i en tid for at komme under de europaiske regler for familie sammenfoering?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af mh1 » 23.03.2021 11:45:56

Det er ikke strengt nødvendigt, nej, men det gør det lettere at blive optaget i en tysk 'Krankenkasse', og at blive optaget i sådan en er strengt nødvendigt hvis din ægtefælle skal kunne ansøge om EU-opholdskort. Jeg er i tvivl om, om du påtænker et længere ophold i Tyskland, eller hurtigst muligt til DK?

Hvis I vil flytte videre til DK er ansøgning om opholdskort ikke strengt, men dog temmelig nødvendig for at det skal lykkes at få anerkendt dit lovlige ophold OG at din ægtefælle 'har sluttet sig til dig' og ikke bare kommer på ferie hos dig.

Tag med i overvejelserne at det kan være svært at pendle til DK, hvis din uddannelse kræver at du jævnligt er til stede på uddannelsesstedet. God forberedelse er nøglen til at det kan lykkes uden stress.
mh
Rådgiver for ÆUG

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af Saranatalie » 24.03.2021 08:53:22

Okay men jeg kan ikke faa dansk sygesikring da jeg har boet i udlandet i en aarraekke nu. Jeg vil helst kun vaere i tyskland i de minimum 3 maaneders tid og saa videre til danmark.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Flytte til tyskland hvad med oekonomien

Indlæg af mh1 » 24.03.2021 12:12:55

Du bør under alle omstændigheder lægge en plan der hedder 6 måneder i Tyskland. Hastværk er lastværk.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar