Sygeforsikring i Tyskland (+ sp. om blåt sundhedskort)

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SonaLisa
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19.10.2020 10:37:12

Sygeforsikring i Tyskland (+ sp. om blåt sundhedskort)

Indlæg af SonaLisa » 08.11.2020 12:19:43

Hej!

Jeg har et par spørgsmål til sygeforsikring i Tyskland ifb. med at søge
a) ophold til mig selv udover 3 måneder og
b) EU-opholdskort (til min ægtefælle).

1) Kan jeg (som er EU-borger) bruge det blå sundhedskort når jeg skal søge om mit ophold udover 3 måneder? (jeg ringer til Udbetaling Danmark mandag for at finde ud af, om jeg kan få det blå kort, da jeg er selvstændig).

2) Når min ægtefælle derefter skal søge EU opholdskort, er det da i orden at jeg er forsikret af det blå EU sundhedskort og han har en seperat privat sygeforsikring?

3) Jer der har valgt at lave en offentlig familiesygeforsikring frem for separate private forsikringer - hvorfor har I valgt det? Er bare nysgerrig på jeres beslutningsproces, da jeg står og skal tage en beslutning. Desuden ved jeg ikke om vi KAN få en familieforsikring af forskellige indkomstmæssige årsager (min ægtefælle er også selvstændig).

Tusind tak for inputs!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Sygeforsikring i Tyskland (+ sp. om blåt sundhedskort)

Indlæg af mh1 » 12.11.2020 00:06:26

1) Nej, det er kun til midlertidige ophold i andre lande end udstedelseslandet.

2) I skal begge være dækket af sygesikring, dvs. ikke blå kort.

3) I Tyskland er der flere 'Gesetzliche Krankenkasse' og de private, men i begge kan du være selvforsikret. Som udgangspunkt vil ægtefælle være medforsikret, men læs betingelserne grundigt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar