Hej!
Jeg håber jeg kan få lidt hjælp da jeg er lidt i tvivl om næste skridt. Det har taget tre måneder for mig at blive registreret og var lidt besværligt men bl.a. pga en fejl som var min. Nu er jeg til gengæld registreret og jeg tænker at jeg nu skal igang med at flytte fra folkeregistreret, bestille blå sygesikringskort, ændre SKAT osv. Efter hvad jeg kan læse så står der forskellige ting mht flytning fra Danmark. Jeg har ikke meldt flytning fordi der står at når jeg er registreret i Sverige så skulle det ske automatisk? Nu er jeg registreret fra et par dage siden (så ved ikke hvornår det er aktuelt i DK) men datoen d 11 juni står på som var den dato jeg flyttede til Sverige.
Skal jeg meddele noget til folkeregistreret? Kan jeg bestille blå kort til mig selv nu og derefter til min mand? Hvor skal jeg starte? Og da jeg står på som registreret fra d 11 juni hvornår kan jeg søge tilbage til Dk hvilket mig og min mand gerne vil? Kan jeg ændre befordring fra d 11 juni sålænge jeg kan vise at jeg var flyttet den dato selvom jeg først er blevet registreret nu?
Undskyld de mange spørgsmål men er i tvivl og tænker der er mange her som har været igennem det hele og kan komme med guldkorn til mig.
Noget helt andet er at jeg jo forsørger mig og min mand og da jeg ikke tjener så meget på mit job har vi en lidt stram økonomi. Jeg håber at jeg først kan ændre befordring men at jeg måske kan søge personfradrag/ægtefællefradrag? Jeg ved ikke helt hvad forskellen på begrænset skattepligtig og grænsegænger er? Nogle ting registrerer SKAT automatisk (som f.eks. ekstra befordring hvis jeg tjener mindre end 307000 i 2015), men hvad skal jeg selv beregne?
Tak på forhånd!
Mvh
Michelle
Endelig personnr! Hvad skal jeg nu gøre??
-
ladinamarquesa
-
ladinamarquesa
Re: Endelig personnr! Hvad skal jeg nu gøre??
Jeg ved der var mange spørgsmål men er der ingen der kan hjælpe? Jeg har læst lidt frem og tilbage men er ikke sikker på hvordan det er når man arbejder i Danmark og bor i Sverige mht skat osv. Håber der er nogen som kan hjælpe!
God dag!
God dag!
Re: Endelig personnr! Hvad skal jeg nu gøre??
Du kan kontakte Øresunddirekt i Malmø. De er eksperter i at rådgive om livet som grænsegænger.