Hej alle sammen.
Jeg har en del spørgsmål, angående det at søge turist visum fra Filippinerne til Sverige.
1. Hvor søges der om visum på Filippinerne ?
2. Er der fordel i at søge visum som når man er gift, ud over at det er gratis, er det mere besværligt ?, skal man søge turist visum som ægtepar når man er gift ?
3. Skal jeg sende en invitation til min kone, samt lønsedler og års opgørelse for at stille økonomisk garanti for hendes ophold ?
4. Jeg skal selv til Filippinerne og hun rejser tilbage med mig, er det en fordel at vente til vi er sammen på Filippinerne eller er det underordnet ?
Information. vi er gift i Danmark og har været gift siden 2010.
mange sommer hilsner
Jesper
Turist visum fra Filippinerne til Sverige
-
fundiver199
Re: Turist visum fra Filippinerne til Sverige
1) Google er din ven: https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=swe ... hilippines
2) Når I er gift, hører visum under reglerne om fri bevægelighed i EU. Det betyder, som du selv skriver, at det skal udstedes gratis. Så ja det er selvfølgelig en stor fordel. Der findes ikke noget, der hedder "turistvisum". Et schengenvisum er et schengenvisum. Det er kun formålet med rejsen, der kan være forskelligt, ikke selve visum. Din kone skal huske at udfylde rubrik 33 og 34 på ansøgningsskemaet for at fortælle ambassaden, at sagen hører under den fri bevægelighed i EU.
3) Ja og nej. Du skal sende en invitation og dokumentere, at du benytter din ret til fri bevægelighed i Sverige. Det indebærer bla. dokumentation for, hvad du lever af. Så de papirer, du nævner, bør vedlægges ansøgningen. Formålet er bare et andet end det, du beskriver. Svensk personnummerbevis skal også vedlægges.
4) Det er underordnet.
2) Når I er gift, hører visum under reglerne om fri bevægelighed i EU. Det betyder, som du selv skriver, at det skal udstedes gratis. Så ja det er selvfølgelig en stor fordel. Der findes ikke noget, der hedder "turistvisum". Et schengenvisum er et schengenvisum. Det er kun formålet med rejsen, der kan være forskelligt, ikke selve visum. Din kone skal huske at udfylde rubrik 33 og 34 på ansøgningsskemaet for at fortælle ambassaden, at sagen hører under den fri bevægelighed i EU.
3) Ja og nej. Du skal sende en invitation og dokumentere, at du benytter din ret til fri bevægelighed i Sverige. Det indebærer bla. dokumentation for, hvad du lever af. Så de papirer, du nævner, bør vedlægges ansøgningen. Formålet er bare et andet end det, du beskriver. Svensk personnummerbevis skal også vedlægges.
4) Det er underordnet.