Jeg er tilbudt en andrahands lejlighed

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
tonga

Jeg er tilbudt en andrahands lejlighed

Indlæg af tonga » 28.04.2015 20:44:51

Jeg er tilbudt en andrahands lejlighed som jeg skal se i morgen:

Udlejer skriver:
"Det är hyrespengar som ansvarar för lägenheterna och min hyresvärd har gett mig godkännande, skulle du vara så att ni vill hyra den så skickar vi bara in uppgifterna till min hyresvärd och sen skriver vi kontrakt och ni får självklart papper på allting. Ja självklart kan ni ha era namn på boxen men min försvinner inte eftersom det är min lägenhet i första hand. Jag söker lugna människor som kan ta hand om min lägenhet bra, som om det vore er egen. El räkningen är inte inräknad i hyran, jag får den i e-faktur varje månad men ni får självklart en kopia skickat till ert mejl var månad. Ni betalar för de ni förbrukar."

Ser det ikke OK ud ?
Bør jeg prøve at få ændret el så den går direkte til mig.
Øvrige ting som internet, varme og tv er med i lejen.

Hvis jeg får barn i svensk skole, køber bil på svenske plader, handler ind og ellers lever der uden snyd og proforma og pendler til kbh, burde det så ikke være OK når vi vil søge eu-sammenføring tilbage til dk forhåbentlig omkring jul. Eller er det andrahands leje ikke nok dokumentation på de vilkår ?

skaanebo

Re: Jeg er tilbudt en andrahands lejlighed

Indlæg af skaanebo » 28.04.2015 20:49:33

Det lyder rimeligt.El-installationen kan du jo bare få overført til dit navn, så skal du selv indgå aftale om leverance af el med et el-firma. I Sverige har man ligesom i DK en fast netafgift, man betaler til det firma, som ejer kablerne, og så kan man frit vælge mellem de forskellige el-leverandører.

tonga

Indlæg af tonga » 29.04.2015 04:48:12

Nu svarer damen:

"Jag vet inte om det är möjligt med el räkningen jag ska ringa imorgon och kolla upp det, men ni kommer ju stå skrivna på adressen via Skatteverket, ni blir bokförda som inneboende hos mig. Och självklart får ni kopia på att min hyresvärd godkänner er, som sagt ni får kopia på Allting så ni och jag känner oss säkra."

Jeg blir jo lidt skræmt af det ord "inneboende" og har ligget vågen og læst om det her i froum hele natten. Jeg er sgu så nervøs for at noget skal gå galt når vi vil tilbage igen, så vi i et forsøg på af få datteren hertil istedet laver problemer for min kone og den store dreng på 10 år. Tænk hvis de blir ramt af et afslag om EU sammenføring nu hvor hun faktisk kun er et år fra at kunne få permanent ophold.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.04.2015 05:54:41

Ja, inneboende er ikke det samme som "Hyra i andra hand". Det må du få opklaret. Får I fuld råderet over Hele boligen, og flytter damen selv ud?

tonga

Indlæg af tonga » 29.04.2015 06:15:28

Ja vi får fuld råderet over boligen og kontrakt på et år.

"utomlandsvistelse" kalder hun det, som vel betyder udlandsophold.

Men jeg er lidt skræmt af det ord "inneboende" især hvis det ser ud som at hun også stadig bor der. Den udlejes fuldt møbleret.

"2 månaders deposition
2 månaders uppsägningstid för er
1 månads uppsägningstid för mig "

Synes også det er lidt kort varsel vi kan opsiges på, hvis vi pludselig står på gaden 4 mennesker.... Måske jeg bør finde noget andet og slå lidt koldt vand i blodet og tænke mig grundigt om og opveje risiko. Vi kører over og ser den idag kl.15. Det er i Bunkeflostrand.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 29.04.2015 06:49:15

Måske er hun bare ikke klar over betydningsforskellen mellem inneboende og hyra i andra hand. Det væsentlige er, hvad der står i kontrakten.

Besvar