fagforening/dagpenge

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lenada

fagforening/dagpenge

Indlæg af Lenada » 07.11.2013 19:38:38

Hej
Jeg studerer på fuldtid i dk, og arbejder lidt ved siden af. Jeg er i forbindelse med mit studie medlem af en fagforening, som skulle sikre mig dagpenge fra først dag jeg bliver færdiguddannet. Men jeg er åbenbart ikke berettiget til dette, hvis jeg ikke bor i DK. Mit spørgsmål er så, hvad gør man i sådan en situation, hvis man efter endt uddannelse står uden job og bor i Sverige? Vil man få svensk kontanthjælp, eller skal man melde sig ind i en svensk fagforening? Hvis ja, er der så nogle der har et bud til hvilken fagforening?

På forhånd tak :)

skaanebo

Re: fagforening/dagpenge

Indlæg af skaanebo » 07.11.2013 21:26:40

Nej, du får intet fra svensk a-kasse uden at have været i job først.

Kontanthjælp er en konkret behovsvurdering.

Lenada

Indlæg af Lenada » 07.11.2013 21:39:56

En konkret vurdering, som vel 99.999999 % vil gå igennem! For der eksisterer ingen person i Danmark eller Sverige, som ingen indkomst får eller blive nægtet derpå, med mindre man selvfølgelig selv har været uden om det!!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.11.2013 00:09:59

Altså det afhænger jo af de nærmere omstændigheder.

Hvis du fx slet ikke har søgt job, så vil du ikke være berettiget. Ligesom hvis du har penge i banken, noget af værdi derhjemme, du kan afhænde og sælge, osv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 09.11.2013 13:33:22

Eller hvis du er gift, og din mand tjener nok til, at I begge kan leve af det.

Dimittenddagpenge kræver, at man bor i Danmark, når man bliver færdig med sin uddannelse. Og Sverige har ikke en lignende ordning. Så ja det er en ulempe ved at bo i Sverige.

Hvis du boede i Danmark, da du startede på uddannelsen, kan du - så vidt jeg ved - få dimittenddagpenge, hvis du flytter tilbage til Danmark, før du bliver færdig.

Men ellers må du klare dig med, hvad du nu engang kan finde af midlertidigt arbejde, jeres formue eller din mands indtægt. Eller som den absolut sidste udvej svensk socialbidrag.

Hvis du har et fritidsjob ved siden af studiet, kan du jo fortsætte med det og høre, om du måske kan få nogle ekstra timer. Det er nok sådan, at mange studerende i Sverige gør. Du kan også tilmelde dig diverse vikarbureauer og ad den vej prøve at få nogle kortvarige ansættelser inden for f.eks. kontor, lager, kantine, rengøring mm.

Der skal trods alt ikke så mange timer om måneden til for at erstatte bortfald af en dansk SU, og alt er jo bedre end intet. Og man så må sige.

Besvar