Hej alle
Jeg er lidt forvirret, da jeg har fået et brev fra Försäkringskassan, som mener, at jeg ikke er omfattet af den svenske socialförsäkringen, så længe jeg arbejder i Danmark. (Jeg er dansk statsborger, arbejder fuldtid i Kbh., har svensk personnummer og bor i Malmø)
Min kone og mit barn er lige flyttet til Sverige fra tredjelande og de har opholdstilladelsekort og personnummer efter svensk regler.
Påvirker beslutningen fra Försäkringskassan lægebesøg for mig, min kone og mit barn i Sverige??
Et det rigtigt at personer fra tredjelande skal have lægebesøg hos Flyktinghälsan inden at man har lov til at bestille tid hos vårdcentraler?
Mange tak på forhånd
MVH
et par spørgsmål til Försäkringskassan
Re: et par spørgsmål til Försäkringskassan
Du må nok en tur forbi Øresund Direkt inde på Stortorget i Malmö for at opklare dine spørgsmål og få styr på reglerne.
Re: et par spørgsmål til Försäkringskassan
Det er rigtigt at du er omfattet af den danske socialsikring og at resten af din familie af forsikringskassan (kræver dog at du udfylder nogle papirer som man normalt per automatik får hjemsendt).
De (og dig selv) kan direkte lave aftaler hos vårdcentral og lignende. Husk at der er brugerbetaling i Sverige for voksne men ikke for børn.
De (og dig selv) kan direkte lave aftaler hos vårdcentral og lignende. Husk at der er brugerbetaling i Sverige for voksne men ikke for børn.