Hej med jer
Jeg håber i kan hjælpe mig, da jeg er total forvirret i øjeblikket. Sagen er at, jeg har brugt min kones uudnyttede fradrag, da hun ikke havde indkomst, men i august sidste år fik vi en datter, og måned efter begyndte min kone at få forældrepenning, hvilket vil sige, hun har indkomst, og her opstå problemet. Når hun har indkomst, kan jeg jo ikke bruge hendes fradrag eller hvad ? Hvis jeg nu har fået hendes fradrag fra januar til december, men hun så har indkomst fra august, vil det så sige, at jeg skal betale tilbage for hele året, eller kun fra august? Hvordan virker det ? Og hvordan jeg se, at jeg får hendes fradrag løbet af året, eller skal man først indtaste beløbet, når der kommer årsopgørelse ?
Håber nogen kan hjælpe .
Ægtefællefradrag og Forældrepenning ??
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Ægtefællefradrag og Forældrepenning ??
Jeg TROR ikke, der er noget problem.
Du har vel indkomst fra og skattepligt til DK, ikke? Og din kone har stadig ingen indkomst fra DK, vel? Hvis der skal betales skat til Sverige af forældrepenning, så tager Sverige nok det de skal have. DK skal ikke have skat af din kones svenske indkomst.
Du har vel indkomst fra og skattepligt til DK, ikke? Og din kone har stadig ingen indkomst fra DK, vel? Hvis der skal betales skat til Sverige af forældrepenning, så tager Sverige nok det de skal have. DK skal ikke have skat af din kones svenske indkomst.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
fundiver199
Overførsel af fradrag kræver, at din kone ikke har nogen indtægt i Sverige. Så ja hvis dit skattekort er baseret på dobbelt bundfradrag, så får du en stor restskat i 2014. Det behøver du ikke gøre noget ved lige nu. Men det er da en god ide at være forberedt på det og evt. have sat nogle penge til side for at betale den.
Skal jeg betale tilbage for hele året , eller kun fra august , hvor hun begyndte at få forældrepenning . ? Fra Januar 2012 til august 2012 havde hun ingen indkomst .
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Det kommer an på, hvor meget barselsdagpengene er på:
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171980 ... nd#1720115
"Sambeskatning med ægtefælle
Hvis du er gift og bor sammen med din ægtefælle, og pågældende ikke har lønindkomst eller anden indkomst, for eksempel svenske barselspenge osv., kan du få et ekstra personfradrag på op til 42.900 DKK. Hvis din ægtefælle har indkomst, eksempelvis 20.500 DKK, kan du få overført differencen på 22.400 DKK til dig, som ekstra personfradragsbeløb."
Du må i gang med regnemaskinen.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=171980 ... nd#1720115
"Sambeskatning med ægtefælle
Hvis du er gift og bor sammen med din ægtefælle, og pågældende ikke har lønindkomst eller anden indkomst, for eksempel svenske barselspenge osv., kan du få et ekstra personfradrag på op til 42.900 DKK. Hvis din ægtefælle har indkomst, eksempelvis 20.500 DKK, kan du få overført differencen på 22.400 DKK til dig, som ekstra personfradragsbeløb."
Du må i gang med regnemaskinen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG