2 årig ophold og socialhjælp ?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Dudu

2 årig ophold og socialhjælp ?

Indlæg af Dudu » 02.01.2013 19:18:50

Hej jeg har et spørgsmål

min man har fået 2.årig ophold efter svenske regler for 6 mdr siden!
Jeg er blevet arbejdsløs.
Vi har boet i Sverige i 1 år 3 mdr
Vi har søgt om socialhjælp hos kommunen.

Vil det have konsekvenser når vi søger om permanent efter 2 år?

Hjælp os!

Dudu

Dudu

Re: 2 årig ophold og socialhjælp ?

Indlæg af Dudu » 02.01.2013 19:48:48

Gælder disse regler også for os!
Jeg er forvirret!

Svenske nationale regler

Som dansk statsborger kan du også vælge at søge familiesammenføring i Sverige via Sveriges nationale regler. Det er der forskellige fordele ved sammenlignet med EU/EØS-reglerne, bl.a. stiller Sverige stadig ikke noget forsørgelseskrav, hvis referenten er statsborger i et EU/EØS-land. Desuden kan din ægtefælle / partner opnå permanent opholdstilladelse allerede efter 2 år, hvor det tager 5 år ved ansøgning efter EU/EØS-reglerne. Har I været gift, og har I boet sammen i nogle år, er der endda chance for, at Sverige vil give din ægtefælle permanent opholdstilladelse med det samme. Endelig giver de svenske nationale regler bedre mulighed for, at din ægtefælle kan modtage svensk uddannelsesstøtte, selvom du ikke arbejder i Sverige.

Tidligere var det som hovedregel ikke muligt at få lov at aflevere en ansøgning om familiesammenføring efter Sveriges nationale regler, hvis man allerede opholdt sig i Sverige. Men den praksis har Sverige ændret, når det drejer sig om familiemedlemmer til unionsborgere. Så i dag er der faktisk kun fordele ved at søge efter Sveriges nationale regler, og man kan også vælge at gøre dette, selvom man allerede har fået udstedt et opholdskort efter EU-reglerne.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 08:23:42

Tag det nu roligt, når din mand har ophold efter svenske regler, så skal I ikke foretage jer noget som helst, hvis planen er foreløbig at blive boende, hvor I er.

Det er KUN, hvis du havde tænkt dig at I skulle tilbage til DK snart og bruge EU-regler til det, at det kan være et problem at du får socialhjælp.

HVIS I vil søge tilbage til DK, så bør I vente, til du er i arbejde igen, fordi I så får de bedst mulige betingelser efter EU-retten.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dudu

Indlæg af Dudu » 03.01.2013 12:56:04

Mange tak for dit svar Mh.

Men hvad mener du helt korrekt med at "når din mand har ophold efter svenske regler, så skal I ikke foretage jer noget som helst, hvis planen er foreløbig at blive boende, hvor I er."
---> Jeg blev bare lidt bange, da en ven sagde at det kunne have konsekvenser for min mands ophold i Sverige :S

Vi skal blive I Sverige end til at han får pas. Vi har ikke planer om at vende tilbage til Danmark!

Endnu engang tak for dit svar!

Dudu

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.01.2013 13:14:04

Jeg tror, din 'ven' blander EU-regler og svenske regler, eller måske danske regler? sammen.

I DK kan det få konsekvenser for muligheden for både at få opholdstilladelse, forlængelse af opholdstilladelse, og for muligheden for at få varig opholdstilladelse, hvis en eller begge ægtefæller får kontanthjælp. Det kan det ikke i Sverige.

Hvis din mand havde EU-opholdskort, så kunne det i visse tilfælde have konsekvenser for hans opholdsret, at du får socialhjælp.

Det kan det IKKE, når han har opholdstilladelse efter svenske regler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Dudu

Indlæg af Dudu » 03.01.2013 14:03:12

Mange tak Mehmet for dit søde svar, det varmer om hjertet, at der er nogen som vil hjælpe.

Jeg fik hjælp af Go2Sweden, og jeg vil råde alle til at holde sig fra dem, men for aldrig svar fra dem, og de hjælper ikke en når man har brug for hjælp. Jeg har betalt 35000 dkr til dem, uden at få noget ud af det!

Men sket er sket :( detsvære.

Endnu engang tak!

Dudu

farah

Indlæg af farah » 09.01.2013 15:30:28

Hej DUDU
og alle andre der kan hjælpe
Jeg står i lige præcis med samme situation håber virkelig du vil hjælpe mig.
Jeg ansøgt om socialhjælp til min mand og har fået afslag, grunden at jeg får SU. Kan det være rigtig? og hvad hedder det du har ansøgt om?
det jeg har ansøgt om hedder ekonomiskt bistånd hos Socialtjænsten
er det der du har ansøgt

Kan jeg evt. ringe til dig? Jeg er meget forvirret og du vil være en stor hjælp

på forhånd tak

Med henlig hilsen
Farah

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2013 17:33:51

Farah, forudsætningen for at få socialhjælp er, at der er sket en "social begivenhed" i dit liv, og at du, hvis du er i stand til at påtage dig arbejde, aktivt søger job.

Hvis du er studerende, er du ikke berettiget til socialhjælp. Din mand kan derimod være berettiget til den form for hjælp i Sverige, som kaldes introduktionsersättning, hvis du ikke er i stand til at forsørge ham.

farah

Indlæg af farah » 09.01.2013 19:06:17

Hej og tak for hurtig svar,

Hvad er introduktionerstatning og hvem kan få det?
Min mand har først fået gennem EU regler 5 års opholdstilladelse og nu har en fra en måned fået den lavet den om til 2 årige efter svenske regler.

hvor kan jeg finde info omkring introduktionserstatning? og hvordan søger jeg om det?

Så det du siger er at min mand ikke kan få socialbidrag a la kontanthjælp i Dk, hvis han er aktiv jobsøgende eller læser SFI?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.01.2013 19:33:49

Jo, det er jo en væsentlig ting, du der skriver: Nemlig at din mand er i Sverige og har en opholdstilladelse givet efter svenske regler. For hvis han først har haft opholdskort efter EU-regler, ville han formentlig ikke være berettiget til nogen form for socialhjælp.

I og med at han har opholdstilladelse efter svenske regler, vil han formentlig være berettiget til den form for socialhjælp, som hedder introduktionsersättning. Det kommer dog an på flere ting, bl.a. hvor længe han allerede har opholdt sig i Sverige, og om han er indskrevet på SFI og følger undervisningen, eller om han er indskrevet på AF og søger job.

I skal tage fat i kommunens socialforvaltning. Hvis det er en større kommune, I bor i, findes der formentlig også et kontor, som kaldes Invandrarservice. Her kan man søge om introduktionsersättning. Findes der ikke et Invandrarservice-kontor, er det socialforvaltningen, I skal henvende jer til.

Prøv at google "introduktionsersättning", hvis du vil have yderligere info.

farah

Indlæg af farah » 11.01.2013 20:54:24

tusind tak for hjælpen

farah

Indlæg af farah » 17.01.2013 20:19:47

Nu er det mig igen,

Jeg fik ringet til socialforvaltningen og fik at vide at min mand ikke kan få introduktionserstatning, hun sagde at det kun er flygtninge der kan får det :s

Jeg stoler bare ik på hendes svar, de er nemlig rigtig gode til misinformation i Malmø
Hvad skal jeg gøre og kan det passe at min mand ikke er berettet til denne form for støtte?

Venlig hilsen
Farah

Dudu

Indlæg af Dudu » 17.01.2013 21:18:14

Hej Farah

Hvorfor ringer du bare ikke til dem og siger, at du gerne vil tale med en sagsbehandler og at du gerne vil have en tolk med til mødet?

farah

Indlæg af farah » 17.01.2013 21:51:03

Hej Dudu,

Jamen hvem skal jeg ringe til?

har du prøvet det? Ansøger du selv om hjælp?

Hvis ja kan du fortælle lidt om det?

Dudu

Indlæg af Dudu » 17.01.2013 21:56:54

Jeg ringede til Landskrona kommune, og fortalte min situation, sekretæren sagde at det kunne jeg ikke, da der i Sverige var noget som hed forsørgelsespligt (eller sådan noget).

Jeg sagde hende imod, og sagde at jeg alligevel gerne ville snakke med en sagsbehandler omkring min situation.
plus at jeg gerne ville have en tolk med til mødet, da jeg ikke fandt mit svenske så bra.

Jeg vil en tid hos en sagsbehandler, og derefter fik vi hjælp.

Besvar