Hjælp ! Forvirret medlem. Sverige eller Danmark ?

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Yaso

Hjælp ! Forvirret medlem. Sverige eller Danmark ?

Indlæg af Yaso » 28.12.2012 00:54:10

Hej :)

Jeg er ny medlem af jeres Forum og håber I vil give mig nogle råd, jeg står nemlig mellem Sverige og Danmark.

Jeg blev gift her i sommers min mand er fra Tyrkiet. Og jeg er snart Dansk Statsborger. Jeg er 23 år fylder 24 til oktober. Jeg er 1. års kontorelev og har også et fritidsjob i en supermarked ved siden af. Lige nu er min mand på besøg her i Danmark og rejser muligvis tilbage til marts. Jeg bor sammen med min mor og far. I 7 år har jeg været aktiv i de fleste boligselskaber, men er ikke blevet tilbudt noget overhoved. Samtidig har jeg fået afslag fra kommunen om hjælp til akutliste på en bolig. Da jeg skal flytte med en anden.

Nu er spørgsmålet om hvor er bedst for mig at søge om familiesammenføring? (der er mange som siger noget forskelligt, så vil hellere hører noget fra jer, som ved/oplevet det)

Hvis jeg søger om familiesammenføring i Dk, skal jeg vente til jeg er 23½ år og det bliver jeg til april, men min mand bliver nødt til at rejse tilbage til Tyrkiet måneden før. Så det vil sige at vi skal vente 3 måneder igen før han kan besøge mig igen.
Bolig siden ser helt sort ud for mig, da både boligselskaberne har lange ventelister og kommunen som jeg har boet i 17 år ikke vil hjælpe mig. Jeg kan dog vælge blive boende hos mine forældre, da arealet passer, men vil helst kunne klare mig alene med min mand.
Jeg er lidt bange for at få afslag for min ansøgning om familiesammenføring pga. min økonomi, da jeg får elevløn plus løn fra supermarked. Hvor jeg skal forsørge min mand. (Nu er jeg ikke sikker på om jeg skal tjene et vis antal beløb).
Jeg vil gerne blive boende i Dk, men synes at der er mange ulemper for min mand fx. som han skal op i adskillige prøver i dansk. Og Plus tilknytningskrav med 26 års reglen :S

Hvis jeg flytter til sverige ved jeg at de fleste boliger står tomme og er ret billige i husleje i forhold til her hjemme. Kender et par stykker som bor i Landskrona og som har fået ophold dernede i kort tid. Har også hørt at det er nemmere for ansøgerene at få statsborgerskab i Sverige.

Vil i være søde at svare mig, hvad jeg skal gøre. Jeg bliver nødt til at tage stilling til det meget snart.

Hilsen
Yaso

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp ! Forvirret medlem. Sverige eller Danmark ?

Indlæg af mh1 » 28.12.2012 08:43:45

Først:
læs vejledningerne her:
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... mmenforing
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu

Print dem ud, så du kan sidde og læse dem på papir og strege under de steder, der er særlig vigtige for lige netop dig. Læs dem langsomt og grundigt, og flere gange.

Dernæst: det er altså IKKE så let at få bolig i Sverige - hvis du læser lidt på forum her, eller på "Ophold efter EU-regler" og "Familiesammenføring i andre lande end Danmark", så vil du opdage at der er mange, der har problemer med at finde et ordentligt sted at bo.

Hvis du flytter til Sverige, hvad så med din uddannelse? Arbejde? Hvad skal I leve af i Sverige? Du skal ikke regne med at din mand sådan vips lige får arbejde uden at kunne sproget, og arbejde til danskere uden uddannelse hænger heller ikke på træerne, og slet ikke, hvis de ikke forstår svensk.

Uanset hvor I vil bo, så skal din mand jo lære det sprog der tales i landet. Jeg synes ikke at du skal se det som negativt, at han i DK skal op til prøver for at dokumentere, hvad han har lært. Kravene er ikke skyhøje.

I det øjeblik, du kan præsentere dig som den ene af et ÆGTEPAR, som søger bolig, så tror jeg også du vil rykke frem i køen hos boligselskaberne i DK.

Hvis I vælger Danmark, så kan I søge om fs, så snart du fylder 23 1/2 år, for når det er familiesammenføring gælder der andre regler end når man søger almindeligt visum. I kan også vælge at vente de 3 måneder, og så søge lige efter at din mand kommer igen, så han kan blive i DK og vente på afgørelsen.

3 måneder går hurtigt - jeg og min mand klarede at leve i 7 år i hvert sit land, med kortere eller længere besøg hos hinanden, men med op til 3-4 måneder uden at kunne være sammen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Yaso

Re: Hjælp ! Forvirret medlem. Sverige eller Danmark ?

Indlæg af Yaso » 28.12.2012 23:52:27

Tusind tak for links :) Jeg er 100 % sikker på det vil hjælpe mig :)
Jeg ser ikk negativ på han skal igennem nogle prøver i Dk, jeg er bare bange for han kommer til at dumpe eller ikk når at lærer så meget dansk..

Self skal han lærer sproget lige meget hvor vi flytter.. Og jeg vil ikke give slip på min uddanndelse og arbejde hvis jeg flytter til Sverige.. Du har sikkert ret i det nok er svært at finde et sted at bo i Sverige.. Dem jeg kender har fået hjælp af Go2Sweden, så på den måde har det været nemt for dem.. Men jeg vil hellere klare mig selv uden Go2Sweden ;)

Tusind tak for svaret igen :)

Besvar