HVAD er forskellen på en 5års og en 2års opholdstil.

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
farah

HVAD er forskellen på en 5års og en 2års opholdstil.

Indlæg af farah » 14.11.2012 14:14:19

Hej,

Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe mig, for der er intet hjælp at hente i Migrationsverket.

Sagen er at for et år siden får min mand opholdstilladelse efter EU regler, den varer 5 år.
Men pga. jeg er studerende og har mistet mit job, og han også læser svensk på sprogskolen, havnede vi en meget svær økonomisk situation, da vi ikke får svensk støtte efter EU regler.

Vi søgte så den 2årige opholdstilladelse pga. vores situation. Og den fik VI et brev om at vi har fået igår!

i den står der:

Migrationsverket beslutar att:

- bevilja dig uppehålls- och arbetstillstånd for tiden x til X (altså 2 år)

- avregistrera dig som familjemedled til en EU/EES Medborgare med uppehållsrat

Hvad skal det sige? AT han ikke længere er under EU regler, må han så modtage økonomisk støtte mens han læser, eller søger arbejde?

Jeg ringede til migrationsverket (selv. var der lige 40 min ventetid), hun sagde hun ikke kunne hjælpe mig og at hun ikke vidste hvad denne beslutning medførte.

PLEASE help

skaanebo

Re: HVAD er forskellen på en 5års og en 2års opholdstil.

Indlæg af skaanebo » 14.11.2012 14:16:44

Ja, det betyder så, at I er kommet under nationale svenske regler i stedet for efter EU-regler.

Og dermed kan I også uden videre søge om socialhjælp, om nødvendigt. Din ægtefælle skal dog have sin opholdstilladelse udstedt fra Migrationsverket i form af et nyt opholdskort eller en sticker i sit pas. Så tag hen på Migrationsverket og få det ordnet der.

Besvar