Jeg har et spørgsmål omkring SU eller Studiemedel i Sverige til min kone som er startet på et to-årigt Master program på Universitetet i Sverige.
Vi har været bosat i Sverige siden 1 december 2011, hvor jeg de første 4 måneder af vores tid her var ansat som svensk lønmodtager på fuld tid, men jeg har efterfølgende kun generet indkomst som selvstændig erhvervsdrivende i Danmark. Jeg laver kontor-arbejde 1 dag om ugen hjemme i Sverige med firmaet, og resten af tiden foregår mit virke i Danmark.
Som jeg forstår så kan vi min kone ikke søge om SU i Danmark, da vi bor i Sverige, samt at hun ikke har boet i Danmark i 2 år ud af de sidste 10 år i Danmark.
Dernæst så afviser svenskerne hende fordi jeg kun har haft midlertidigt ansættelse i Sverige og det derfor er min egen skyld at jeg ikke arbejder i Sverige længere.
Mit spørgsmål er så, tror i at den ene dag om ugen i Sverige med det danske firma vil blive sidestillet med de 8-10 timer om ugen det kræves for at blive set som arbejdstager i Sverige?
CSN - Studiemedel til min kone
Re: CSN - Studiemedel til min kone
Da kun hvis du omregistrerer dit danske firma, så det bliver svensk, og du betaler svenske skatter og afgifter. Men forhør dig om de nærmere detaljer hos Øresund Direkt.
-
Hej igen.
Jeg vil forhøre mig hos Øresunds Direkt, selvom vores erfaring med dem lidt er dårlig. De har ofte ikke svar på vores spørgsmål.
Min tanke var ikke at lave det svensk, men at betale skat af den ene dag om ugen til svenskerne.
Jeg vil forhøre mig hos Øresunds Direkt, selvom vores erfaring med dem lidt er dårlig. De har ofte ikke svar på vores spørgsmål.
Min tanke var ikke at lave det svensk, men at betale skat af den ene dag om ugen til svenskerne.
Øresund Direkt kan ikke altid give svar på stående fod, men de er som regel parate til at finde ud af reglerne og dykke ned i det og så vende tilbage med et svar.