ansøgt opholdskort ved migirationsverket

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
kumar
Geografisk sted: Midt/vest jylland

ansøgt opholdskort ved migirationsverket

Indlæg af kumar » 18.10.2012 12:39:14

Hej derude
Vi har indgivet ansøgning om opholdskort ved migirationsverket.
hvadså nu?
Jeg har fået brev fra skatteverket vedr. lægevalg samt et brev til min barn ang. børnepassning.

Jeg har brug for lidt hjælp. Jeg er grænsegænger har stadig arbejde i DK.
Vi venter 1 barn næste mdr. Vi gik til jordmoder i DK da hun havde et midlertidigt cpr nr.
Hvad skal vi gøre fortage os næste?
skal vi registere i noget forsikringsselsskaber ?
Kan min kone blive forsikret selvom hun ikke har et cpr nr endnu?
kan min kone føde i sverige uden betaling?
Kan jeg få børnepengei sverige? Vi fik fra dk. men det har stoppet pga.jeg er flyttet til sverige :(
Håber nogen ville hjælpe os lidt videre. På forhånden tak

skaanebo

Re: ansøgt opholdskort ved migirationsverket

Indlæg af skaanebo » 18.10.2012 12:53:35

Din kone arbejder formentlig ikke i Danmark. Har hun fået det særlige sundhedskort fra Danmark i kraft af, at du er grænsegænger? I så fald burde hun kunne gøre brug af det til at føde i Danmark og ikke i Sverige.

Din kone kan ikke registreres hos Försäkringskassan i Sverige uden et svensk personnr.

kumar

Indlæg af kumar » 18.10.2012 12:57:42

Hej Skaanebo, takker for hurtigt svare :)
Nej hun arbejder ikke. Hun kom på turistvisum. Ja hun har sådan et EU sygesikringskort.

Det er kun mig der har det særligsundheds kort som kommer inden 2 uger sagde hun.

Okay kan jeg samt mit barn regisitere os i forsikrings i sverige?

Hvis vi føder barn i DK, få mit barn så et DK cpr nr samt kan jeg lave et pas senerhen? Selvom jeg ikke er registeret mere i DK. :?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.10.2012 13:59:15

Din kone er også berettiget til det særlige sundhedskort fra Danmark, så længe hun ikke arbejder i Sverige, så mon ikke det var på sin plads at bestille kortet til hende? Kontakt evt. Øresund Direkt om, hvordan I skal gøre med den forestående fødsel.

Hvis jeres barn har et svensk personnr., kan barnet naturligvis registreres hos Försäkringskassan.

I Danmark hersker ikke amerikanske tilstande. Du bliver ikke dansk, blot fordi du fødes i Danmark. Statsborgerskab afgøres af forældrenes statsborgerskab, så formentlig vil jeres barn fødes med dobbelt statsborgerskab - dansk som dig selv og din kones samtidig.

Og man kan sagtens være dansk uden at have et dansk cpr-nr. Cpr.-nr. oprettes normalt, når man folkeregistreres i Danmark, men det kan også være, man kan få det ved fødslen på et dansk hospital, det skal jeg ikke kloge mig i. Blot er det vigtigt at pointere, at et dansk cpr.-nr. ikke er nogen forudsætning for at være dansk, og man kan sagtens få et dansk pas udstedt uden at have et dansk cpr-nr.

kumar

Indlæg af kumar » 22.10.2012 09:48:18

Hej Skaanebo
Hvordan er min kone berettiget til det særlige sundhedskort?
Hun er kun berettiget til særligsundhedskort.
Pga. selv min barn med dansk cpr nr. kunne det ikke udstede et særlig sundhedskort.

Altså jeg er danskstatsborger, det er min søn også. Er i sverige pt. pga. min kone så hun kan få et opholdskort.

Besvar